Gå til innhold

Tips til Landeveissykkel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser etter en landeveissykkel, men vil ikke betale mer enn

kr 15 000,- for en sykkel. Noen med erfaring eller kunnskap som kan gi meg tips?

Hvilket merke anbefaler du? Brukt eller ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser etter en landeveissykkel, men vil ikke betale mer enn

kr 15 000,- for en sykkel. Noen med erfaring eller kunnskap som kan gi meg tips?

Hvilket merke anbefaler du? Brukt eller ny?

"Landeveissykkel" betyr vanligvis racersykkel. For 15000 får du karbonramme fra en del merker, og selv om det ikke er de aller råeste karbonrammene så er de vesentlig stivere og lettere enn alumininumsrammer.

Birksport fører merket Fuji, årets sortiment finner du her. De har en "damemodell" til 15900. Grunnen til at jeg skriver det i gåsøyne er at de såkalte damemodellene egentlig bare er tilpasset folk som er rundt 170 cm eller lavere. Slike folk har som regel litt kortere bein i forhold til overkroppen enn de som er noe høyere, og i gruppen under 170 cm finner man de fleste kvinner, men ikke så mange menn. Så det er bare snakk om å tilpasse rammegeometrien til lave folk, uavhengig av kjønn.

Antonsport fører merkene Cannondale og Jamie. Cannondale får du du kun med aluminium til under 15000, av en eller grunn har de ikke Jamie-sykler på nettsidene sine. Jeg mener å ha sett Jamie-sykler og Gekko-sykler til ned mot 10000 med karbonrammer og ganske bra komponenter. Det kan du sjekke ut hvis du bor i nærheten av en Antonsport-butikk, de ligger i og rundt Oslo.

Oslo Sportslager har ingen karbonsykler til 15000, da blir det denne Eddy Mercx-sykkelen: http://www.oslosportslager.no/produkt/amx-2-shimano-105-racersykkel-11-25999.aspx

Det aller beste kjøpet til 15000 kroner finner du på Fast Bikes i Oslo: http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fast&SessionId=&a=article&ProdNr=CicliB10767&t=4&c=11&p=11

Denne har en bra karbonramme, Ultegra-komponenter fra Shimano, som er en bedre komponentgruppe enn de andre alternativene jeg har listet opp, og lavere total vekt også. Fast Bikes har så vidt jeg vet også en filial i Trondheim.

EDIT: Når det gjelder brukt versus ny så kan du selvsagt få en bedre sykkel til 15000 brukt, men da er du ikke garantert at den er i akkurat din rammestørrelse. Du bør ikke kjøpe en sykkel som ikke er din rammestørrelse. Du kan jo uansett sjekke bruktmarkedet på www.sykkelmagasinet.no.

Endret av Lance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Har du noen formening om denne typen? Jamin

Jeg ser at jeg huska feil, Antonsport fører merket Jamis, ikke Jamie. Det ser ut som en bra sykkel, men den har 105-komponenter. 105-gruppa til Shimano er et par hakk dårligere enn Ultegra (topp og nedover: Dura Ace, Ultegra, Tiagra, 105 osv.). Den er antakelig noe tyngre enn den fra Fast Bikes som jeg foreslo. Jeg ville ikke under noen omstendighet kjøpt en racer med dårliger komponenter enn 105 (eller tilsvarende fra de andre produsentene SRAM eller Campagnolo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si det frister veldig å gå for den du viser til i linken: Sykkel Prime Carbon Ultegra

Jeg vet jeg kommer til å angre om jeg kjøper en med alu-ramme...sparer uansett bare noen få tusen på det.

Kjøper jeg ny sykkel så er jeg også sikker på at alt utstyret er i orden.

Jeg skal ta meg en tur på Carl Berner på tirsdag for å prøve størrelsen.

Takker igjen for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si det frister veldig å gå for den du viser til i linken: Sykkel Prime Carbon Ultegra

Jeg vet jeg kommer til å angre om jeg kjøper en med alu-ramme...sparer uansett bare noen få tusen på det.

Kjøper jeg ny sykkel så er jeg også sikker på at alt utstyret er i orden.

Jeg skal ta meg en tur på Carl Berner på tirsdag for å prøve størrelsen.

Takker igjen for tipset.

Fast Bikes kan være litt vanskelig å finne. Du går inn den store porten i Fjellgata (selv om adressen er Dælenengata 20), helt til du kommer til enden av bygningen, så videre rundt og så ser du vimpler og flagg utenfor inngangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...