Gå til innhold

Hvorfor skifter så mange navn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på dette - vi lever da i 2011 - og jeg får utrolig mange sjokkerte tryner når folk kommenterer "Ja du heter vel XXXXXX nå" og jeg sier Nei..

Mitt navn er mitt navn. Barna våre får begge to sine navn men jeg har mitt navn. Så lenge mannen min syns det er helt greit,skjønner jeg ikke at folk blir så grusomt oppbrakte av dette..

Fått mange sure kommentarer- om det er noe poeng å gifte seg i det hele tatt da og lignende idiotiske kommentarer..

Nå lurer jeg om dette er gjengs oppfatning blant folk flest?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir mer "sjokkert" hvis noen har skiftet navn, ikke at jeg bryr meg nevneverdig om noen av delene :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer ikke noe på hvis noen ikke vil skifte navn.. Men jeg skal selv skifte etternavn, for min del er det viktig at vi som en familie alle har samme etternavn.

• Liker 3
Gjest Applecore
Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å skifte navn.

Men mannen min hadde så kult etternavn.... :sjenert:

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det er rart at du opplever at folk reagerer på det, jeg har selv valgt å bytte til min manns etternavn, men forstår godt de som velger å la være også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde svart, ja for man gifter seg jo bare, for å ta den andre sitt navn.

jeg selv har ikke tatt min mann sitt etternavn, og har selv ikke opplevd å få negative kommentarer på det.

Skrevet

Her bytta mannen til mitt etternavn, ingen som har reagert negativt på det :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg opplever at mange reagerer på at min forlovede skal bytte til mitt etternavn. Ja, vi lever i 2011, det er vel likestilling?

Gjest Fikira
Skrevet

Hva har 2011 med saken å gjøre?

Verden har ikke blitt perfekt enda ; D

Om man tar etternavnet eller ei er vel ens egen sak.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Blir folk virkelig sjokkerte? Ferdes du i veldig konservative kretser eller?

At noen kan bli litt overrasket derimot er sikkert ikke uvanlig. Det handler ikke om årstallet vi lever i, men det at vi har tradisjon for at kvinnen tar mannens etternavn. I dag gjør man selvsagt som man vil, men det er fortsatt mest vanlig at kvinnen endrer etternavn og dermed hender det at noen blir overrasket over at andre gjør det annerledes.

Selv kommer jeg til å ha mitt etternavn til mellomnavn og mannens til etternavn. Ikke fordi jeg føler at jeg må eller fordi jeg ikke er likestilt, men fordi han har et fint og sjeldent etternavn som jeg vil se det som en ære å få lov til å dele.

AnonymBruker
Skrevet

Mamma tok først pappas etternavn da de hadde vært gift i 30 år. Da de giftet seg fikk hun mange rare reaksjoner på det - for 30 år siden var det nok veldig uvanlig at man ikke tok mannens navn. Jeg og broren min har begges navn.

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt sjokkert om man ikke bytter etternavn, det gjør man som man vil.

For meg var det naturlig å legge til mannens etternavn, men vi har kommet frem til at vi begge skal ha mitt etternavn som mellomnavn.

• Liker 1
Gjest Harriet
Skrevet

Jeg giftet meg for 23 år siden men vurderte aldri å ta min manns etternavn, så jeg beholdt mitt eget. Det er jo sånn folk kjenner meg.

Skrevet

Jeg beholdt mitt eget etternavn fordi det er jo meg! Hadde jeg byttet til mannens hadde jeg hett det samme som tanta hans som er død. Hadde ikke likt å se navnet mitt på en gravstein ...;O)

Ingen hos oss som har reagert på det...har noen venner som beholder og andre som bytter. Tror det er like normalt i dag.

Ikke bry deg så mye om hva andre mener og syns om det - det er ditt navn og ditt liv! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de færreste nå om dagen tar det for gitt at noen bytter navn. Veldig merkelig at folk reagerer på at du ikke tar mannens navn, høres ut som om du har en veldig konservativ omgangskrets.

Mannen min tok mitt navn, og det er det mange som synes er kult.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enklere å ha samme etternavnet når man har bestemt seg for å bo sammen for resten av livet og får barn, jeg får være litt gammeldags av meg. Men det er ikke slik at jeg blir opprørt over at noen beholder navnene sine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes verken det å skifte og det å ikke skifte er unormalt.

Skjønner godt at noen beholder sitt eget, og skjønner godt at andre bytter.

Selv har jeg aldri hatt et spesielt nært forhold til etternavnet mitt, hvis jeg skulle ende opp med å gifte meg med min nåværende kjæreste har jeg lyst til å bytte rett og slett fordi etternavnet hans er både kult og spesielt! Men om jeg skulle ende opp med en som feks heter hansen, jensen, olsen, hadde det vært uaktuelt å bytte for min del, og jeg hadde heller ønsket at mine barn fikk mitt etternavn som er mer sjeldent en et slikt "hvermann" navn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart gifte meg og jeg skal ha min manns etternavn. Føler at d er d riktige for meg.

Skrevet

Enklere å ha samme etternavnet når man har bestemt seg for å bo sammen for resten av livet og får barn, jeg får være litt gammeldags av meg. Men det er ikke slik at jeg blir opprørt over at noen beholder navnene sine.

Hvorfor er det enklere å ha samme etternavn? Det enkleste må jo være beholde sine egne, for da slipper man jo alt bryet med å forandre navnet på alt, som for eksempel sertifikat, pass, banken, osv. Derfor forstår jeg ikke helt at det skal være enklere å bytte, for jeg mener nå at det må være mer stress

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Familien Olsen. Nei med to navn blir det familien Olsen Hansen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...