Gå til innhold

Låner bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg låner en Mercedes av eldre modell (ca 20 år gammel), og da jeg skulle forsøke å starte den opp i dag skjedde det ingenting. Lampene på dashbordet lyste, men da jeg vre om nøkkelen skjedde det absolutt ingenting. Dette har visst hendt en gang tidligere med bilen, og da var det tom tank som var problemet (måleren som viser hvor mye diesel det er igjen fungerer ikke helt optimalt tror jeg). Det var lite diesel på bilen da jeg kjørte den sist for noen dager siden, men ikke så lite at varsellampen lyste (kan diesel rett og slett fordampe eller på annet mystisk vis forsvinne fra tanken?)

Siden det er dieselbil er det visst ikke bare å fylle på tanken og kjøre i vei igjen, det må repareres et eller annet (har jeg hørt.. jeg vet ingenting om biler selv). Så det jeg lurer på er altså hvor mye jeg må regne med at det koster å få bilen tauet/fraktet til nærmeste verksted og reparert dette?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke flatt batteri da? Prøv å få starthjelp av naboen, med startkabler. Eventuelt hør på bensinstasjonen om de har slik starthjelp batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Å jeg lurer...... du vred nøkkelen til mellomposisjon for å starte gløding.

Når glødepluggene var varme nok (symbolet i dashboardet slukket) så vred du nøkkelen til "start" posisjon.

Hørte du om startmotoren dro ?

Om starteren ikke dro så ville jeg startet med å lade batteriet. Det kan utmerket godt være en liten disel-skvett igjen på tanken.

Hvis starteren dro så holder jeg en knapp på enten dieselpumpen/tilgangen på diesel (nærmest tom tank) eller pluggene.

Hvis du ikke kan huske om starteren dro eller ikke, så er det en helt grei og ganske god sjekkliste (som jeg har "knabbet" fra Kunskapspartneren AS).

Mulige årsaker til "motor starter ikke"

Luft i anlegget

Feil på kaldstart evnt. glødeanlegg

Startmotoren går for sakte (feil på starter/starterkrets, lav batterispenning)

Feil innsprøytningstidspunkt

Defekte dyser

For lav kompresjon

Utslitt dieselpumpe

Blokkert dyserør

Medlem av NAF ? Viking ? Falck ? Da ringer du, og de kommer og hjelper deg :)

Og nei. Diesel fordufter ikke helt av seg selv over natten (med mindre du har hatt "gjester" på nattlig besøk der bilen stod parkert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Kanskje det er batteriet allikevel da. Da jeg vre nøkkelen om etter gløding, skjedde det nemlig absolutt ingenting. Ingen lyd (slik det vanligvis pleier å komme) eller aktivitet i motoren - den var helt død rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Batteriet er meget sterkt mistenkt nå ja... :fnise:

Står du slik til at du kan få ladet batteriet ?

Det du trenger er en batterilader, en jordet skjøtledning (som er lang nok) og en stikkontakt m/jord :)

- om du ikke har, er det noen du kan låne av ?

Batteriladere kobles (som oftest) slik:

Først kobler du pluss (rød ledning med klemme) på lader til pluss på batteriet (den røde batteripolen).

Deretter kobler du minus på lader (den svarte ledningen med klemme)til et bart metallstykke i motorrommet/karosseriet. Om du ikke finnet et bart metallstykke så kobler du minus på laderen til den svarte batteripolen).

Så setter du i kontakten til laderen :) - og, litt avhengig av laderen, om den har "på/av" bryter så slår du den på. Om den ikke har "på/av" bryter så er den på når du har plugget inn støpslet i stikkontakten.

Når det skal av igjen så kobler du av i motsatt rekkefølge.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å lade batteriet, men det er nok ikke dumt å fylle drivstoff heller. Jeg har hatt mange gamle Mercer, og det er bare unntaksvis at den lampa virker, så den kan du ikke basere deg på. Har heller aldri trengt å lufte dieselen når det har gått tomt, det har bare vært å fylle og vente noen minutter og så kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...