Gå til innhold

Strikke med stømpepinner


engelvinge

Anbefalte innlegg

Jeg strikker med strømpepinner, men det blir synlig skille mellom pinnene. Det kan se ut som at masken i overgangen mellom pinnene blir noe løsere. Jeg prøver så godt jeg kan å strikke noe strammere i overgangen mellom pinnene, men det hjelper lite. Er det noen som har noen tips der ute så jeg slipper skille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Det pleier gjerne vise litt når jeg strikker sånn også, men da pleier det å rette seg når jeg er ferdig. Ellers har jeg ikke noe annet tips enn å strikke de maskene stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så kan du jo flytte litt på maskene slik at du ikke alltid har mellomrom på samme stedet om du skjønner! Det bruker å fungere for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør som anonym bruker sier. Jeg strikker et par masker ekstra på fire pinner etter hverandre, sånn hver femte omgang. Da forskyver du hele tiden "hullet" mellom pinnene. Er ofte ikke så viktig å begynne omgangen på en ny pinne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slet jeg med også, helt til jeg oppdaget magic loop teknikken. Ingen sånne skiller lengre, ingen pinner som sklir ut, mer praktisk å ta med i veska.

Bruker aldri strømpepinner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strammer du ekstra på siste maske på pinnen, eller første på neste pinne? Jeg strikker de to første maskene på pinnen litt strammere enn resten, og det funker.

(Magic loop hater jeg, det funket virkelig ikke for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lar alle maskene stå der de blir lagt opp og strammer bare litt ekstra i overgangen. Det er en vanesak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker som oftest med tre pinner i stedet for fire. Da synes jeg det er lettere å få det jevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også magic loop når jeg strikker sokker. Om man liker det eller ikke er en vanesak, men det bør absolutt prøves. :)

Prøv å stramm litt ekstra i overgangene, antakelig jevner det seg ut når strikketøyet vaskes etter at det er ferdigstrikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg strikker en eller to masker "ekstra" på hver pinne, slik at jeg hele tida forsyver strikketøyet på pinnene. Da får jeg intet skille! Når jeg strikker med fem pinner er det ikkenoe problem å strikke med fire et par masker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strammer litt ekstra i overgangen mellom pinnene.

Jeg skyller alltid opp det ferdige strikkeplagget, min erfaring er at da forsvinner skillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for gode råd og innspill, prøver meg på teknikken med å stramme litt ekstra, er spent etter vask om det da forvinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge meg på magic loop-bølgen. En fantastisk teknikk. Jeg bruker aldri strømpepinner lengre; hverken på sokker eller ermer. Du kan strikke så smått som du vil med denne teknikken og slipper knotinga når du skal avslutte tåen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at når lestene (ullsokkene) er ferdig strikket, og blir strukket litt, så forsvinner overgangsskillene. Men jeg strammer også de første maskene på den neste pinnen litt ekstra. Det ser verre ut mens det sitter på pinnene enn når det er ferdig.

Magic loop så fryktelig knotete og rotete ut. Når man har teknikken inne så går det sikkert som en lek, men jeg ser ikke for meg at jeg har tålmodighet nok til å prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magic loop så fryktelig knotete og rotete ut. Når man har teknikken inne så går det sikkert som en lek, men jeg ser ikke for meg at jeg har tålmodighet nok til å prøve. :)

Er ikke knotete i det hele tatt, tok meg noen minutter første gangen og så hadde jeg teknikken. Selvfølgelig ikke like raskt som etterhvert, men uansett fortere enn med settpinner. Det er bare viktig å bruke en rundpinne med lang nok og myk nok snor, mine gamle arvepinner etter svigermor er så stive i snora at det er vanskeligere.

Hvis du vil lære det veldig lett tar du et allerede påbegynnt strikketøy (på settpinner) over på en lang rundpinne og begynner derfra, da får du opplegget og sånt på pinner du er vant med og har litt mer å holde i når du prøver. Man tar bare alle maskene over på rundpinnen og deler maskantallet på to. I delinga drar du ut den loopen.

Så lett så! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...