Gå til innhold

Hvor går grensen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hvor ofte de har fester, hvor mange som er der og hvor fulle folk det er snakk om? Jeg mener man fint kan ha en fest hvis barnet sover gjennom slikt. Da jeg var liten sov jeg uansett hvor mye støy som var rundt meg og merket aldri noe til festene foreldrene mine hadde i løpet av natta.

Barn er veldig forskjellige, og der et barn sover seg i gjennom, gjør et annet ikke det.

Noen må opp om natten, de våkner og blir utrygge. De hører lyder av folk i huset som lager lyder som ikke pleier å være der. Det klirrer i glass og stemmene er høyere enn vanlig. Degen etterpå er foreldrene bakfulle, må rydde etter fest - og ikke i humør til å stå opp tidlig med barnet sitt for å eksempelvis gå på tur.

Det høres faktisk ikke bra ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir kvalm av alle dere bedrevitere og fordømmende mennesker her på KG!

Tror dere virkelig at barnevernet er den riktige løsningen på det meste som ikke faller inn under det dere mener er normalt??

Ingen her VET, heller ikke TS, hvordan festene utarter seg. Ravende fulle folk.. Sier hun virkelig det TS? Det tviler jeg sterkt på. At en eller annen ender opp og blir mer beruset enn planlagt kanskje, men fulle huset med ravende fulle folk.. Nei, det tror jeg ikke på.

Og isåfall; har dette virkelig noe hos barnevernet å gjøre?

Skrevet

Tror dere virkelig at barnevernet er den riktige løsningen på det meste som ikke faller inn under det dere mener er normalt??

Ingen her VET, heller ikke TS, hvordan festene utarter seg. Ravende fulle folk.. Sier hun virkelig det TS? Det tviler jeg sterkt på. At en eller annen ender opp og blir mer beruset enn planlagt kanskje, men fulle huset med ravende fulle folk.. Nei, det tror jeg ikke på.

Nå har TS forklart at venninnen selv gir henne referater fra festene, så vi kan vel gå ut i fra at det stemmer?

Det er også tydelig at flere i tråden mener dette er mat for barnevernet. Dermed kan vi tenke oss at det er andre mennesker i dette nabolaget som også ser det slik. Da er det veldig viktig at TS tar en alvorsprat med venninnen sin, i håp om å forebygge katastrofe i venninnens hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det sier venninnen min! Så hva du tror på eller ikke bryr ikke meg, det er fakta.

Hvorfor er ikke dette en sak for barnevernet? Det ligger vel i ordet at det er barnas vern, ikke sant?

Takker for alle svar jeg har fått i denne tråden, jeg innser at grensen er nådd og at jeg må ta en prat med henne. Selv om det ikke virker som hun ser noe galt i dette, har jeg fått tilbakemeldinger både her og andre steder på at dette er på grensen til å gå for langt.

Skrevet

Problemet er at hun sier det SELV til meg, som om det skulle være helt normalt. Får somregel referat etter hver fest.

Så ryktene stemmer.

Men det er jo faktisk ikke helt normalt! Og det må hun få vite.

Dersom en av mine gode venninner med jevnaldrende barn som mine, og som vi som familie hadde litt omgang med, hadde fortalt meg (jevnlig?)om slike fester så vet jeg med meg selv at jeg hadde gitt henne en negativ respons på det. Uttrykt uenighet og bekymring, forsøkt å opplyse henne dersom jeg hadde fått forståelsen av at dette handlet om mangel på kunnskap, "røsket" i henne dersom jeg hadde fått forståelsen av at det dreide seg om neglisjerende foreldre, og ikke minst forklart i klare vendinger at jeg ikke hadde likt deres form for helgemoro med barn hjemme i huset. Aldri i livet om jeg hadde sittet og mottatt en slik oppdatering av helgene deres uten at jeg hadde reagert!

Og jeg synes en skikkelig samtale om emnet dere to venninnene imellom er det første steget, og ikke en bekymringsmld til barnevernet. Ikke det at det er så skummelt, men jeg har tro på at gode venner kan utveksle erfaringer og lære av hverandre.

Mulig ts allerede har snakket med venninnen sin gjentatte ganger uten at dette har gått inn til venninnen, og ja: da er en bekymringsmld på sin plass. Men aller først synes jeg en litt alvorlig venninneprat er på sin plass.

Skrevet

Og som barn av meget festeglade foreldre i barndommen min, håper jeg virkelig at både ts og andre som ser lignende ting i omgangskretsen, prøver å gjøre noe!

Jeg tok aldri direkte skade av all festingen jeg opplevde, og på sett og vis virket det noe preventivt å oppleve hvor dumme og usmakelig fulle voksne folk kan være. (Jeg er heller ikke blitt redd for å drikke moderat foran mine egne barn, jeg synes det er viktig at de kan se at man kan kose seg med god drikke uten at det skjærer seg.)

Men alle barn er ikke like, og noen opplever slik festing veldig skummelt. En ting er fulle voksne, en annen ting er fulle egne foreldre. Og jeg snakker ikke da om foreldre som tar seg et glass eller to, eller en sånn sett harmløs julaften med vin, øl og akevitt. Med fulle folk mener jeg ravende, grøftefulle voksne. Voksne som dagen etter ikke fungerer som de skal (jeg snakket til pappa, og fikk ikke svar; de luktet vondt og orket ikke basale ting som å lage middag eller å stå opp).

Jeg hadde en venninne hvis foreldre var venner av oss, og som festet sammen med mine foreldre. Og hver gang (nesten hver helg) husker jeg at jeg måtte trøste og roe henne ned for hun var livredd for at mamma'n skulle bli full og ekkel. Moren hennes ble aldri fullere eller eklere enn de andre, men i motsetning til meg ble hun fra seg av redsel. Dette gikk ikke inn hos foreldrene våre selvom de så at hun gråt.

Jeg skulle ønsket da at det hadde vært noen voksne rundt oss og foreldrene våre, som hadde reagert på en eller annen måte. Man må tørre å bry seg litt! Slutte å være redd for å invadere andre, og heller tenke på at barn sjelden klarer å håndtere slikt på egen hånd, de trenger hjelp!

AnonymBruker
Skrevet

Siden hi referere til foreldre som vanlige så ville jeg tatt praten med dem før jeg kontaktet bv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...