Gå til innhold

Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et vennepar som jeg har kjent mange år, hun er en god venninne av meg som jeg har mye kontakt med.

Vi har døtre på 7 år begge to, og de leker endel sammen.

Dette venneparet arrangerer ofte fester selv om de har datteren hjemme. Seneste for et par uker siden hadde de huset fullt av ravende fulle mennesker, mens datteren sov på rommet sitt.

Dette reagerte faktisk andre på denne festen på også, det har jeg hørt i ettertid.

Jeg er aldri med på festene der, men jeg begynner å bli bekymret for datteren deres.

Alle fridager etc går jo med til å rydde opp etter fester eller ordne til det... Ikke akkurat det jeg prioriterer når jeg har barn.

Må legge til at begge har bra jobber og er "normale" mennesker.

Hvor går grensen for hva man skal lukke øynene for?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke vært på disse festene selv, kun hørt rykter via andre. Erfaringsmessig har rykter en tendens til å overdrive og så lenge du ikke vet sannheten ser jeg ikke noen grunn til at du skal blande deg. Hvis det er gode venner ville jeg sagt at det går rykter, men jeg ville ikke gjort mer enn det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke vært på disse festene selv, kun hørt rykter via andre. Erfaringsmessig har rykter en tendens til å overdrive og så lenge du ikke vet sannheten ser jeg ikke noen grunn til at du skal blande deg. Hvis det er gode venner ville jeg sagt at det går rykter, men jeg ville ikke gjort mer enn det.

Problemet er at hun sier det SELV til meg, som om det skulle være helt normalt. Får somregel referat etter hver fest.

Så ryktene stemmer.

Skrevet

Drøyt.

Vennebesøk med god mat og et par glass vin ser jeg ingenting galt i, når barna sover på rommet sitt.

Typiske fester hvor folk blir grisefulle hører ikke til når unger på 7 år ligger på rommet sitt. Slikt tas når ungene ikke er hjemme.

Jeg synes det er å gå langt over streken for akseptabel oppførsel av voksne foreldre, og det viser hvert fall ikke mye forståelse for hvordan unger oppfatter fulle mennesker. Slike fester har en tendens til å føre med seg høylytt prating/latter og høy musikk også, så jeg tviler vel også på om hun faktisk sover seg gjennom alt. Og hva om noe skulle skje?

Nei, dette synes jeg ingenting om. Hva du burde gjøre vet jeg ikke. Noe sier meg at å ta en venninne-prat med henne ikke vil hjelpe. hadde hun sett problemet, hadde de ikke gjort det.

Noen mulighet for at jenta sover over hos deg/dere når disse festene skal gjennomføres?

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

Når man vet at slike ting foregår med barn i hus, er man pliktig til å ringe barnevernsvakta og melde i fra, så får de ta avgjørelsen om hva som er rett å gjøre videre. Det er i hvertfall min mening.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Drøyt.

Vennebesøk med god mat og et par glass vin ser jeg ingenting galt i, når barna sover på rommet sitt.

Typiske fester hvor folk blir grisefulle hører ikke til når unger på 7 år ligger på rommet sitt. Slikt tas når ungene ikke er hjemme.

Jeg synes det er å gå langt over streken for akseptabel oppførsel av voksne foreldre, og det viser hvert fall ikke mye forståelse for hvordan unger oppfatter fulle mennesker. Slike fester har en tendens til å føre med seg høylytt prating/latter og høy musikk også, så jeg tviler vel også på om hun faktisk sover seg gjennom alt. Og hva om noe skulle skje?

Nei, dette synes jeg ingenting om. Hva du burde gjøre vet jeg ikke. Noe sier meg at å ta en venninne-prat med henne ikke vil hjelpe. hadde hun sett problemet, hadde de ikke gjort det.

Noen mulighet for at jenta sover over hos deg/dere når disse festene skal gjennomføres?

Det tror dessverre ikke jeg hjelper heller, som du sier; hun forteller det til meg som det skulle vært helt normalt...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg, jeg kan jo ta datteren noen ganger men jeg synes det blir feil også..de bør jo innse selv at man ikke har slike fester med barn tilstede? Men klart, det viktigste er barnets vel! Derfor jeg reagerer også.

Skrevet

Når man vet at slike ting foregår med barn i hus, er man pliktig til å ringe barnevernsvakta og melde i fra, så får de ta avgjørelsen om hva som er rett å gjøre videre. Det er i hvertfall min mening.

Jeg er faktisk enig. Vi er selv fosterforeldre for en unge som kom fra et hjem med slik problematikk. Har selv hørt de fortelle barnet at dette er slik barn ikke skal oppleve.

Samtidig ser jeg knipen som TS er i. En slik bekymringsmelding kan ikke gjøres anonymt. Kan hende det er forskjell på en generell bekymringsmelding, og en akutt en, da. Det er jeg ikke sikker på. For i TS sitt eksempel, er det kun aktuelt å ringe der og da på kvelden, til barnevernsvakt. Da kan de rykke ut og se om festen er innenfor akseptable rammer, eller om det går for langt. Slikt er de den rette instansen til å bedømme. Og jeg vet ikke om man må oppgi navn når en ringer barnevernsvakt.

Det tror dessverre ikke jeg hjelper heller, som du sier; hun forteller det til meg som det skulle vært helt normalt...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg, jeg kan jo ta datteren noen ganger men jeg synes det blir feil også..de bør jo innse selv at man ikke har slike fester med barn tilstede? Men klart, det viktigste er barnets vel! Derfor jeg reagerer også.

Nei, du kan jo prøve. Som venninne bør du ha mulighet til å nå inn til henne. Men, hun synes tydeligvis ikke at dette er noe problem, og da skal det noe til å innse det. Hun kan like gjerne gå i forsvar og bli sint. Og ja, det viktigste er barnets vel. Men jeg skjønner også at det er vanskelig. Spesielt når dere har et nært forhold.

Hvordan er de ellers, da? Følger godt opp på skole og fritid? at det "bare" er disse festene å sette fingeren på?

Huff, vrien situasjon :(

Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Samtidig ser jeg knipen som TS er i. En slik bekymringsmelding kan ikke gjøres anonymt.

Bare lurer: Hvorfor ikke? Har selv ringt inn en lignende bekymringsmelding til barnevernsvakta, anonymt. TS trenger foresten ikke ringe akkurat den kvelden festingen pågår, hun kan også ringe dagen etterpå, eller dagen etter der igjen. Det viktigste er bare at hun ringer. Forhåpentligvis tar barnevernet kontakt med foreldrene, enten over telefon eller at de drar hjem til dem. Kanskje er det nok for foreldrene, at de får en liten AHA-opplevelse av det og at det skremmer de fra å gjøre noe lignende på nytt.

Endret av fireflies
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo an å ringe barnevernet anonymt og forhøre seg?

• Liker 1
Skrevet

Bare lurer: Hvorfor ikke? Har selv ringt inn en lignende bekymringsmelding til barnevernsvakta, anonymt. TS trenger foresten ikke ringe akkurat den kvelden festingen pågår, hun kan også ringe dagen etterpå, eller dagen etter der igjen. Det viktigste er bare at hun ringer. Forhåpentligvis tar barnevernet kontakt med foreldrene, enten over telefon eller at de drar hjem til dem. Kanskje er det nok for foreldrene, at de får en liten AHA-opplevelse av det og at det skremmer de fra å gjøre noe lignende på nytt.

Beklager. Jeg modererte meg litt etter hvert i teksten :) Mulig at denne typen bekymringsmeldinger kan gjøres anonymt. De typene jeg har vært borti (som er mer av arten 'generell omsorgssvikt') har vi fått beskjed om at ikke kan gjøres anonymt. Foreldrene har rett på å få vite hvem som har tipset. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om praksis varierer etter type bekymringsmelding, eller om det er forskjell på å ringe barnevernsvakten for noe akutt der og da, og det å legge inn en mer generell en.

Vet bare at det for oss ikke var mulig å legge den inn anonymt :)

Og igjen er jeg enig. Kan hende at et besøk eller en telefon fra barnevernet er den aha-opplevelsen de trenger. Men det er en ganske ekstrem ting å gjøre, og burde være unødvendig om de ellers er oppegående mennesker som følger opp barnet sitt slik de bør.

Skrevet

Man kan melde anonymt som privat person, men hvis skolen, barnehagen, helsestasjonen eller lignende melder kan det ikke være anonymt.

Gjest Emo Fisk
Skrevet (endret)

Man kan melde anonymt som privat person, men hvis skolen, barnehagen, helsestasjonen eller lignende melder kan det ikke være anonymt.

Jepp. Dersom du representerer offentlig instans, så skal meldingen være skriftlig og med navn. Privatpersoner kan fint levere inn anonymt, men blir som oftest oppfordret til å gjøre det med navn.

Og ellers er jeg helt enig med resten her, det er uforsvarlig og uakseptabelt. Jeg har ingenting i mot at man kan kose meg god mat og god drikke med sovende barn, men skal ikke la seg eller andre i huset bli fulle. Fulle folk kontrolleres ikke særlig godt, og det tydelige skifte i personlighet som kan dukke opp, er skremmende og lager utrygghet for barn.

Dessuten, hva skal de gjøre om det skjer noe med ungene? Om alle drikker, kan de ikke ta seg av krisesituasjoner eller kjøre ungene til legevakta ved behov.

Endret av Emo Fisk
Gjest Consensio
Skrevet

Beklager. Jeg modererte meg litt etter hvert i teksten :) Mulig at denne typen bekymringsmeldinger kan gjøres anonymt. De typene jeg har vært borti (som er mer av arten 'generell omsorgssvikt') har vi fått beskjed om at ikke kan gjøres anonymt. Foreldrene har rett på å få vite hvem som har tipset. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om praksis varierer etter type bekymringsmelding, eller om det er forskjell på å ringe barnevernsvakten for noe akutt der og da, og det å legge inn en mer generell en.

Vet bare at det for oss ikke var mulig å legge den inn anonymt :)

Og igjen er jeg enig. Kan hende at et besøk eller en telefon fra barnevernet er den aha-opplevelsen de trenger. Men det er en ganske ekstrem ting å gjøre, og burde være unødvendig om de ellers er oppegående mennesker som følger opp barnet sitt slik de bør.

Dette er helt feil. Alle skal kunne få legge inn en bekymringsmelding anonymt og foreldrene har ALDRI rett til å vite hvem som har sendt denne bekymringsmeldingen.

Skrevet (endret)

Dette er helt feil. Alle skal kunne få legge inn en bekymringsmelding anonymt og foreldrene har ALDRI rett til å vite hvem som har sendt denne bekymringsmeldingen.

Det er faktisk godt å høre, for kravet om å oppgi navn kan skremme folk fra å ta en viktig telefon.

Men etter 12 år med kontakt mot barnevernet, og et utall bekymringsmeldinger som vi har levert som privatpersoner, har aldri en eneste en av dem fått være anonym. Det vi har fått beskjed om, er at den ikke kan leveres anonymt dersom barnevernet skal opprette undersøkelsessak. Ikke en gang der saken har vært i gang, har vi fått være anonyme.

Nå er vi fosterforeldre, og har derfor mye kontakt med barnevernet. Skal spørre dem neste gang vi snakkes, og høre hva som stemmer, og evt. hvorfor vi ikke kunne levere meldingen anonymt. Det er tross alt flott dersom det kan leveres anonymt! Vet hvor mange runder vi har gått med oss selv, når vi vet at navnet kommer frem.

Edit: Leste nå på bufetat at det skal gå an å levere anonymt. Da blir det kritiske spørsmål over påske rundt hvorfor vi ikke kunne levere anonymt. Kjenner jeg blir på grensen til irritert akkurat nå.

Også beklager jeg selvfølgelig feilinformasjonen :)

Endret av QueenPenelope
Gjest Consensio
Skrevet

Det er veldig rart at dere ikke kan levere inn anonyme meldinger.

Absolutt noe dere burde ta opp med barnevernet. Kan det ha noe med at dere er fosterforeldre, og at dere derfor går under en form for offentlig instans på noen måte? Eneste jeg kan tenke meg i så fall.

Skrevet (endret)

Det er veldig rart at dere ikke kan levere inn anonyme meldinger.

Absolutt noe dere burde ta opp med barnevernet. Kan det ha noe med at dere er fosterforeldre, og at dere derfor går under en form for offentlig instans på noen måte? Eneste jeg kan tenke meg i så fall.

Kanskje det? Den vinklingen har jeg ikke tenkt på. Snakket med mannen min også, og han skjønner heller ingenting når jeg nå forteller at vi kunne være anonyme.

Det eneste andre jeg kan tenke meg, er denne setningen inne på bufetat:

"Barnevernet kan gi melder anonymitet, men anonymitet fritar ikke melder for vitneplikt når saken skal behandles i fylkesnemnda eller i domstolene."

Her var det vel ganske klart hvor saken kom til å ende til slutt, og da er det vitneplikt. Da ryker jo anonymiteten uansett. Kanskje det var det de mente? At før eller senere kan vi måtte vitne og avsløre hvem som meldte uansett, slik at anonymiteten i beste fall er midlertidig? :klo:

Edit: ø = å

Endret av QueenPenelope
Skrevet

Seneste for et par uker siden hadde de huset fullt av ravende fulle mennesker, mens datteren sov på rommet sitt.

Dette reagerte faktisk andre på denne festen på også, det har jeg hørt i ettertid.

Jeg er aldri med på festene der, men jeg begynner å bli bekymret for datteren deres.

Alle fridager etc går jo med til å rydde opp etter fester eller ordne til det... Ikke akkurat det jeg prioriterer når jeg har barn.

Må legge til at begge har bra jobber og er "normale" mennesker.

Hvor går grensen for hva man skal lukke øynene for?

Grensen går jo der du har din grense. Hvis du har en.

Foreldre som har "ravende fulle folk" og fester i helgene, der dagen etter går med til å rydde opp etter festen, mens et 7 år gamelt barn "sover", ville jeg ha sendt bekymringsmelding til barneveret om, dersom dette skjedde ofte.

Jeg ville tro det skaper stor utrygghet og uforutsigbarhet for en 7-åring, etter mitt syn.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lurer litt på hvor ofte de har fester, hvor mange som er der og hvor fulle folk det er snakk om? Jeg mener man fint kan ha en fest hvis barnet sover gjennom slikt. Da jeg var liten sov jeg uansett hvor mye støy som var rundt meg og merket aldri noe til festene foreldrene mine hadde i løpet av natta. Jeg mener ikke at det er greit å ha fyllefester i tide og utide, men så lenge det finnes personer som holder seg edru og kan ta vare på barnet om det våkner eller det skjer noe, i tillegg til at barnet får sove uforstyrret hele natten mener jeg det er greit med en fest en gang i blant. Hvis det derimot er så ille som jeg får inntrykk av ville jeg spurt venninnen min om hvordan det går med barnet når de har disse festene, og gitt uttrykk for min bekymring. Kanskje det er nok til at hun tenker seg om litt? Det er jo ikke sikkert hun har tenkt på at barnet kan bli skremt. Begynn samtalen med at du leste om saken på et forum og at det fikk deg til å tenke for eksempel.

Endret av Sunshine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...