Gjest Purple Haze Skrevet 23. april 2011 #21 Skrevet 23. april 2011 Men hva med å tenke at dette er et ansvar jeg har tatt på meg? ikke noe jeg skal "hefte" foreldrene mine med? Det blir jo tilslutt slik at mødrene ser det på som en selvfølglighet at besteforeldrene stiller opp? eller? Hva gjør man hvis besteforeldrene maser om å stille opp og du selv får stempel at du er uansvarlig? vasnkelig å si nei til dem kanskje? Kanskje besteforeldrene maser og vil passe barnet mest mulig fordi de er bekymret for den lille? Da syns jeg det er positivt at de stiller opp og er stabile voksenpersoner i barnets liv, selv om det burde vært moren som tok det ansvaret først og fremst.
Gjest Jaja Skrevet 23. april 2011 #22 Skrevet 23. april 2011 Skjønner ikke problemet. Alenemoren kommer til å betale tilbake mange ganger de pengene hun nå får fra nav. Når hun begynner å jobbe betaler hun skatt. Vi betaler skatt for å ha slike goder når vi trenger det. Flott for ungen at besteforeldrene stiller opp som barnevakt.
Gjest Caroline Skrevet 23. april 2011 #23 Skrevet 23. april 2011 Skjønner ikke problemet. Alenemoren kommer til å betale tilbake mange ganger de pengene hun nå får fra nav. Når hun begynner å jobbe betaler hun skatt. Vi betaler skatt for å ha slike goder når vi trenger det. Flott for ungen at besteforeldrene stiller opp som barnevakt. Hvorfor kan ikke alenemoren ta opp lån som alle andre studenter? Jeg synes det er ille at mine skattepenger går til unge jenter som ikke klarer å holde bena samlet! For at de skal gå hjemme og se på dr. phil! 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #24 Skrevet 23. april 2011 Hvorfor kan ikke alenemoren ta opp lån som alle andre studenter? Jeg synes det er ille at mine skattepenger går til unge jenter som ikke klarer å holde bena samlet! For at de skal gå hjemme og se på dr. phil! For noen fordommer.....ikke klare å holde bena samlet og går hjemme for å se dr. phil.... Hva med menn som ikke klarer å klaske på et kondom på pipen og stikker når dama blir gravid da? Er de mere ansvarilge synes du? Hva med de som desverre mister mannen sin og blir enker, alenemødre de og.... De flesete alenemødre tar opp lån som alle andre under utdanning, og enkelte kvalifiserer til stipend fra statens lånekasse, på lik linje som de uten barn. Uten at NAV er inn i bildet.
Gjest Moniq Skrevet 23. april 2011 #25 Skrevet 23. april 2011 Synes det er uansvarlig-JA! Enkelte mennesker skulle ikke fått barn... Er ingen perfekt mor selv, men er i det minste sammen med ungene mine jeg da. 1
addict Skrevet 24. april 2011 #26 Skrevet 24. april 2011 Blir helt oppgitt over at voksne folk kan sitte å dømme og spekulere over "alenemødre som bruker bestemor som barnevakt". Har dere prøvd å være alene med et barn DØGNET RUNDT? Uten noen som helst form for avlastning? Argumentet om at man ikke burde dra ut å feste fordi man burde bruke tid på barnet sitt er også veldig lite gjennomtenkt, da de fleste barn på den alderen legger seg rundt klokka 7 på kvelden. Og ang å motta trygd, jeg tror ikke en ENESTE person her inne ville lagt seg ned på magen og blånekta hvis de fikk tilbud om "gratis penger". Nå er det no sånn i dag at alenemødre har rett på penger, og får man så tar man i mot? Er det VIRKELIG så ille å gå hjemme med barnet sitt et par år ekstra når man har mulighet? Hadde dere satt barnet i barnehagen som 1-åring om dere fikk betalt for å gå hjemme med det? Ja, dere har sikkert selv skjønt at jeg er/har vært i denne situasjonen (har ny kjæreste og samboer nå). Det er PINLIG å ha mer utbetalt i måneden en feks pappaen min, men jeg ringer jo ikke inn til NAV og sier at jeg ikke vil ha! Jeg skal også gå hjemme et år til med barnet, fordi jeg synes det er alt for tidlig å sette han i barnehage som 1-åring og fordi jeg har MULIGHETEN til det. jeg elsker å tilbringe tid med barnet mitt, men etter 10 timer i strekk hvor ingen fokus faktisk er på meg selv, så kan jeg fort finne på å be sambo om å ta han litt så jeg får en pust i bakken. Innimellom får mamma passe på han litt også. Ang festing har jeg kanskje vært ute 5-6 ganger til sammen etter han kom, og han er 10 mnd gammel nå. Det er GODT å være ute og være seg selv med venner innimellom, og hvorfor ikke, hvis man har muligheten? SKYT MEG. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #27 Skrevet 24. april 2011 Jeg kjenner en høyt utdannet, gift kvinne som plasserer sine barn hos sine eldre foreldre når hun ikke selv gidder å ha dem. Om det er morgen eller kveld har ingenting å si. Jeg synes det er helt horribelt. Alle kan trenge avlastning innimellom, men man må selv ta ansvar for sine barn. At en tenåring som i tillegg er alenemor har mer behov for hjelp/avlastning kan jeg forstå, men alt med måte selvfølgelig.
addict Skrevet 24. april 2011 #28 Skrevet 24. april 2011 Jeg kjenner en høyt utdannet, gift kvinne som plasserer sine barn hos sine eldre foreldre når hun ikke selv gidder å ha dem. Om det er morgen eller kveld har ingenting å si. Jeg synes det er helt horribelt. Alle kan trenge avlastning innimellom, men man må selv ta ansvar for sine barn. At en tenåring som i tillegg er alenemor har mer behov for hjelp/avlastning kan jeg forstå, men alt med måte selvfølgelig. Klart, alt med måte, men synes vi skal være forsiktig med å dømme og spekulere så mye. Så lenge barna ikke lider noen nød men er friske, sunne og gode barn som får kjærlighet fra begge kanter, så er det vel egentlig ikke noe å bekymre seg for? Hva vet vel vi om barnet er mye til besteforeldre pga nattavvenning (jeg har brukt mamma hyppig for å prøve å avvenne nattamming) eller kanskje barnet til denne høyt utdannede kvinnen er sengevæter og holder mor våken flere timer hver natt slik at hun trenger avlastning? Kanskje de har andre grunner til at hun bruker moren sin som vi ikke vet av. Å bruke "horribelt" som en beskrivning på å bruke besteforeldre som avlastning synes jeg blir feil, det finnes SÅ mange andre tilfeller rundt barn som man heller kan bekymre seg for! Og ja, de fleste alenemødre som går hjemme med barnet om dagene bruker mange flere timer med det i døgnet enn de som plasserer ungene i barnehage og drar på jobb.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #29 Skrevet 24. april 2011 Kjenner ingen unge alenemødre, så aner ikke... Men kjenner et ungt par som nesten aldri er med ungen sin. Jeg lurer da veldig på hva f* de skulle med unge? De har fest hver helg og plasserer ungen hos besteforeldre, så henter de søndags kveld og rett i barnehagen på mandag. Eneste de er med han er de timene etter barnehagen før han legger seg. Hva er poenget da? De gjør veldig lite med ungen sin også. Aldri ut å gå en tur, ingenting. De ble supergla da han lærte seg å skru på tv'n på morran, for da slapp de å stå opp. Så det går i tv titting. Virker som ungen er mer en belastning enn glede for de. Noe som er i veien for festing og film -tittingen dems. Og jaggu er hun gravid igjen Syntes synd på ungen, for det er jo veldig tydelig at han gjerne vil ha oppmerksomhet fra foreldrene. Han er veldig vanskelig å ha med å gjøre, de få gangene jeg ser han, skriker og kaster ting, sparker foreldrene, og hører overhodet ikke på de. De har aldri vært på en eneste ferie med han heller. De drar ofte på hyttetur og til london, men ungen er hos besteforeldre. Hva skulle de med unge?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #30 Skrevet 24. april 2011 Håper vikelig ikke du ser på Mete marit som et forbilde... Hun er jo et ideal for mange alenemødre, ingen tvil om det! Men alle kan ikke få "prinsen"...så tøft økonomisk! I UK er prinsessen Katherine en reflektert og uavhengig kvinne. Om hun hadde hatt barn ville det ikke ha blitt godtatt! Norge tar alenemødrene inn i varmen, og det er klart at det oppmuntrer til at flere unge jenter tør å bli det.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #31 Skrevet 24. april 2011 Men kjenner et ungt par som nesten aldri er med ungen sin. Jeg lurer da veldig på hva f* de skulle med unge? De har fest hver helg og plasserer ungen hos besteforeldre, så henter de søndags kveld og rett i barnehagen på mandag. De drar ofte på hyttetur og til london, men ungen er hos besteforeldre. Hva skulle de med unge? Mange par får barn bare fordi de uplanlagt får det..og flesteparten tenker ikke annet over det enn "det er jo forventet..." eller "alle andre har det, så la oss sette igang". Mye dårlig der ute.
Gjest Serena Skrevet 24. april 2011 #32 Skrevet 24. april 2011 Å motta støtte fra NAV gjør en ikke automatisk til dårlig mor/far.
addict Skrevet 24. april 2011 #33 Skrevet 24. april 2011 (endret) Det er så utrolig at folk kan sitte å spekulere og dømme andres liv på den måten der uten å ane hvordan det er å ha barn (regner med at mange her ikke er foreldre) og faktisk ikke kjenner vedkommende de driver å baksnakker særlig godt.. Oppgitt. Er HELT enig i at foreldre burde tilbringe mye tid med barna sine og sørge for en trygg oppvekst, men hvem som gjør dette og hvem som ikke gjør dette er ikke vår sak å spekulere i. Så lenge ikke barna blir vanskjøttet eller mishandlet så er det lite man kan gjøre, og for alt vi vet har folk grunner og meninger og situasjoner som ikke synes på utsiden. Endret 24. april 2011 av addict
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2011 #34 Skrevet 24. april 2011 Er så utrolig mye fordommer når det kommer til enslige forsørgere,dere som disser dem mest: det kan skje alle, ingen som bestemmer over liv og død er det vel????? Beundrer alle enslige for valget de tar,at de må slite med fordommer i tillegg blir rett og slett smålig. Mange gjør en kjempejobb, de utdanner seg og bidrar til fellesskapet som alle andre. De utdanner seg fordi Nav krever det. Etter en viss tid vil de ikke motta full støtte lenger, og må tjene penger selv. Ved å starte på utdanning får man forlenget denne støtten så lenge utdanningen varer, og etterpå er man bedre i stand til å få en jobb. Ikke så mye ansvarlighet som ligger i dette, tror jeg. Det er rett og slett noe de må gjøre for å få penger. Og lenger periode med penger + gratis utdannelse er vel ikke å forakte. Mange andre ville satt veldig stor pris på det! Dessverre så kommer det en tid da de må begynne å jobbe også, det er haken ved dette. Da må man enten få en ny unge og nye år med full støtte, eller så må man prøve å bli sykemeldt og deretter uføretrygdet. Dette er planen til flere unge alenemødre som jeg kjenner til. Og nei, ingen bestemmer over liv og død, men det er da vel virkelig ikke det dette handler om heller. Dette handler om å ta ansvar for den situasjonen man har kommet i, og det kan alle gjøre hvis de gidder.
addict Skrevet 24. april 2011 #35 Skrevet 24. april 2011 De utdanner seg fordi Nav krever det. Etter en viss tid vil de ikke motta full støtte lenger, og må tjene penger selv. Ved å starte på utdanning får man forlenget denne støtten så lenge utdanningen varer, og etterpå er man bedre i stand til å få en jobb. Ikke så mye ansvarlighet som ligger i dette, tror jeg. Det er rett og slett noe de må gjøre for å få penger. Og lenger periode med penger + gratis utdannelse er vel ikke å forakte. Mange andre ville satt veldig stor pris på det! Dessverre så kommer det en tid da de må begynne å jobbe også, det er haken ved dette. Da må man enten få en ny unge og nye år med full støtte, eller så må man prøve å bli sykemeldt og deretter uføretrygdet. Dette er planen til flere unge alenemødre som jeg kjenner til. Og nei, ingen bestemmer over liv og død, men det er da vel virkelig ikke det dette handler om heller. Dette handler om å ta ansvar for den situasjonen man har kommet i, og det kan alle gjøre hvis de gidder. Dagens konklusjon! Alle alenemødre tar utdannelse fordi NAV krever det Jada, ikke alle kan være reflekterte og modne i tankegangen
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #36 Skrevet 24. april 2011 Det er så utrolig at folk kan sitte å spekulere og dømme andres liv på den måten der uten å ane hvordan det er å ha barn (regner med at mange her ikke er foreldre) og faktisk ikke kjenner vedkommende de driver å baksnakker særlig godt.. Oppgitt. Er HELT enig i at foreldre burde tilbringe mye tid med barna sine og sørge for en trygg oppvekst, men hvem som gjør dette og hvem som ikke gjør dette er ikke vår sak å spekulere i. Så lenge ikke barna blir vanskjøttet eller mishandlet så er det lite man kan gjøre, og for alt vi vet har folk grunner og meninger og situasjoner som ikke synes på utsiden. Hva var poenget med dette inlegget? Ifølge deg trenger vi ikke diskutere noe her inne, så lenge ingen blir vanskøttet så er det ikke noe vi får gjort noe med. Herregud, vi vet da det, vi diskuterer en sak, kommer med våre meninger og erfaringer. Ting vi har observert. Du skjønner hvist ikke hva et forum er.
addict Skrevet 24. april 2011 #37 Skrevet 24. april 2011 Nei huff, jeg skjønner ingenting! Dumme meg! Å diskutere er en sak, å spekulere i andres evner som foreldre er en annen ting. Det går an å diskutere uten å dømme og snakke stygt om andre. Men det var kanskje nytt for deg? DU SKJØNNER JO INGENTING
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #38 Skrevet 24. april 2011 Klart, alt med måte, men synes vi skal være forsiktig med å dømme og spekulere så mye. Så lenge barna ikke lider noen nød men er friske, sunne og gode barn som får kjærlighet fra begge kanter, så er det vel egentlig ikke noe å bekymre seg for? Hva vet vel vi om barnet er mye til besteforeldre pga nattavvenning (jeg har brukt mamma hyppig for å prøve å avvenne nattamming) eller kanskje barnet til denne høyt utdannede kvinnen er sengevæter og holder mor våken flere timer hver natt slik at hun trenger avlastning? Kanskje de har andre grunner til at hun bruker moren sin som vi ikke vet av. Å bruke "horribelt" som en beskrivning på å bruke besteforeldre som avlastning synes jeg blir feil, det finnes SÅ mange andre tilfeller rundt barn som man heller kan bekymre seg for! Og ja, de fleste alenemødre som går hjemme med barnet om dagene bruker mange flere timer med det i døgnet enn de som plasserer ungene i barnehage og drar på jobb. Jeg kjenner henne veldig godt, det er en god venninne. Og jeg kjenner barna hennes også veldig godt, de er ganske så greie unger. Hun er ikke alenemor. Jeg synes det er horribelt at noen (her min venninne) velger å plassere barna sine hos sine foreldre fordi hun selv ikke gidder å ha dem. Innimellom er helt greit, men tenkt på at besteforeldre faktisk blir slitne og de sier ikke alltid ifra. Jeg er selv mor, så jeg vet hvor slitsomt det kan være. 1
addict Skrevet 24. april 2011 #39 Skrevet 24. april 2011 Da er saken en annen, jeg er selvfølgelig helt enig i at man ikke parkerer bort barna i tide og utide. Ikke skjønner jeg det helt heller, jeg elsker å tilbringe tid med barnet mitt og tar han alltid med når vi reiser og overalt ellers. Synes synd på alle barna som ikke får tilbringe tid med foreldrene sine Ikke på slitne besteforeldre..
Gjest Tidssone Skrevet 25. april 2011 #40 Skrevet 25. april 2011 Hun er ikke alenemor. Jeg synes det er horribelt at noen (her min venninne) velger å plassere barna sine hos sine foreldre fordi hun selv ikke gidder å ha dem. Mhm. Så far er ikke med på dette? *undrende* Jeg stiller meg i det hele tatt undrende til mange av svarene i denne tråden. Jøje meg så stigmatiserende for alenemødre. Forumbrukere her inne er eksperter på å skjære alle under en kam og mangle perspektiv på situasjoner. Nyansering ser også ut til å være mangelvare for mange forumbrukere. Dersom man kjenner så mange alenemødre som ikke ivaretar ungene sine og som har målsetting om å gå over på uføretrygd, bør man muligens ta en titt på omgangskretsen sin? Jeg kjenner ingen alenemødre som fungerer på denne måten. Derimot kjenner jeg mange alenemødre og de er alle i jobb. Pussige greier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå