AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Har nå blitt kjent med ei ung alenemor(23år) som har en gutt på 3år. Hun mottar penger fra NAV for å gå hjemme med ungen sin(har verken jobbet eller fullført vgs før hun ble gravid). Hun overlater stort sett ansvaret til foreldrene sine som bor en gåtur unna. Forteller at livet hennes ikke har forandret seg noe særlig etter hun ble mor... (er fortsatt på fest, kino, restaurrant++). Hun sier det bare er å ringe foreldrene så stiller de opp siden de er uføretygdet. Ja, de nærmest maser "hull i hodet hennes" om å være barnevakt. Jeg har fått det inntrykket av at de passer på ungen mer enn hun selv gjør. Neste år skal moren hennes bli dagmamma til gutten mens hun skal fullføre vgd. - er dette vanlig for unge alenemødre? - synes DU dette er forsvarlig?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #2 Skrevet 22. april 2011 Jeg tror det er like vanlig for alenemødre som det er for alenefedre, samboere, ektepar, single. 1
Gjest fireflies Skrevet 22. april 2011 #3 Skrevet 22. april 2011 Man trenger vel ikke være en typisk A4 familiemor for å være en god mor? Man trenger heller ikke gi avkall på fest, kino og slike ting for å være en god mor. At hun mottar økonomisk støtte fra NAV er det helt sikkert en grunn til. Dessuten virker det jo som om hun har planene klare fremover, hvis hun har tenkt til å fullføre VGS til høsten, osv.
Tears.of.the.Sun Skrevet 22. april 2011 #4 Skrevet 22. april 2011 Dette virker for meg veldig kjent. Jeg har nemlig et par kjenninger som driver på samme viset. Jeg syns at det er ganske idiotisk å lempe ungen over på foreldrene for å dra ut på fest. Det handler ikke om å gi opp festing, men det handler om å tilbringe tid sammen med sitt eget barn. Jeg syns at unge mødre ikke bør gi opp verken fest, venner eller fritid, men at barnet tilbringer mer tid sammen med besteforeldrene enn med mamma, det syns jeg er urovekkende. Jeg kunne aldri tenkt meg å satt et barn til verden for å la andre ta ansvaret. Jeg syns det er flott at bestemora kan ta vare på barnet hennes mens hun fullfører vgs, det gir meg en god følelse. Det viser jo at denne unge mora ikke har tenkt å leve på NAV hele livet. Og hva er da bedre enn gratis barnevakt hos bestemor? 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #5 Skrevet 22. april 2011 Dette virker for meg veldig kjent. Jeg har nemlig et par kjenninger som driver på samme viset. Jeg syns at det er ganske idiotisk å lempe ungen over på foreldrene for å dra ut på fest. Det handler ikke om å gi opp festing, men det handler om å tilbringe tid sammen med sitt eget barn. Jeg syns at unge mødre ikke bør gi opp verken fest, venner eller fritid, men at barnet tilbringer mer tid sammen med besteforeldrene enn med mamma, det syns jeg er urovekkende. Jeg kunne aldri tenkt meg å satt et barn til verden for å la andre ta ansvaret. Jeg syns det er flott at bestemora kan ta vare på barnet hennes mens hun fullfører vgs, det gir meg en god følelse. Det viser jo at denne unge mora ikke har tenkt å leve på NAV hele livet. Og hva er da bedre enn gratis barnevakt hos bestemor? Jeg kjenner mange unge mødre som er uansvarlige, og tenker: trist for dem(og stakkars unger). Fester i helgene og skryter av bidragene fra NAV. Blir litt kvalm av det, men hva kan en gjøre da.? ... Selv er jeg glad jeg ikke er i den situasjonen. Misunner dem ikke akkurat. Hilsen Fri og Frank :D 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #6 Skrevet 22. april 2011 Kan ikke forstå at dette er normalt for unge alenemødre. Kanskje naturlig nok siden fåtallet av dem har uføretrygdede foreldre, med all tid i verden til å ta seg av barnebarnet.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #7 Skrevet 22. april 2011 typsik eksempel på at tryd går i arv, trygdede foreldre, får barn, lever på staten osv. Snart kommer det nok en unge til, for å opprettholde stønadene 5
SilkeSatan Skrevet 22. april 2011 #8 Skrevet 22. april 2011 Om det er vanlig kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner så mange unge alenemødre. Spørsmålet mitt er om du mener det gjelder UNGE alenemødre, eller alenemødre generelt? Om det er forsvarlig å la ungen være hos sine besteforeldre istedetfor hos noen ukjente; ja. Forsvarlig å fullføre VGS; ja. Men om det er slik at denne moren så og si bare er ute med venner, fester,er på kino og slikt, og lar besteforeldrene sitte barnevakt hele tiden, så vil jeg som Tears.of.the.Sun sier, si at det er urovekkende at mor ikke tilbringer nok tid med sitt barn. Men igjen, det kan være at denne unge kvinnen tok seg litt vann over hodet og trenger litt tilvenningstid til å være mamma, og hvis besteforeldrene kan hjelpe så er vel det bra? Nå mener jeg ikke at man skal fraskrive seg ansvaret for sitt eget barn, men det kan kanskje ha vært litt overveldende for henne å ha blitt gravid når hun var i den posisjonen hun var i?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #9 Skrevet 23. april 2011 Siden det til stadighet er besteforeldrene som stiller opp regner jeg med at det ikke er noe far i bildet. Det er utrolig tungt å sitte alene med ansvar for barn. At hun har den unike muligheten med super snille besteforeldre som sikkert synes det er like stor stas å ha barnebarnet på besøk. Og mor får energi, overskudd og "voksen" innputt til å være en mor når hun har barnet . Så nei, jenta er ikke uansvarlig. Dere er bare misunnelige som ikke har den muligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #10 Skrevet 23. april 2011 Jeg synes det høres ansvarlig ut jeg, at denne unge alenemora gjør noe for å forbedre situasjonen sin, dvs vil fullføre Vgs. Og supert at besteforeldrene stiller så mye opp som de gjør, og det er iallefall mye bedre å ha besteforeldre som dagmamma i stedet for ei du ikke kjenner. Så jeg synes ikke det er uansvarlig... Da jeg var 19 ble jeg ufrivillig alenemor (samboer stakk mens jeg lå på barsel, var ikke en planlagt graviditet, men prevensjonsvikt. Eksen var mest ivrig på å beholde..). Jeg hadde heldigvis fullført Vgs da jeg kom i den situasjonen. Så da ungen var 2 år startet jeg høyskoleutdanning, og ja, jeg hadde stønand fra NAV i den gitte perioden. Kunne virkelig ønske at jeg hadde hatt foreldre i nærheten da, som kunne være barnevakt av og til, men de bodde langt unna. Eksen stilte heller ikke opp de første årene (skal sies at han ble en super pappa, måtte bare bli mere moden først) Jeg husker de årene som forferdelig harde, Det var å levere i barnehage kl 7, være på skolestedet til ca kl 16, stresse hjem for å rekke barnehagen, evt innom butikk for å handle, lage middag og leke med barnet, kveldstell og seng for ungen ca 19.30, deretter var det å sette seg ned med forberedelser/oppgaver/studere....gjerne til langt på natt. I perioder før eksamener sov jeg bare en 3-4t i døgnet. Etter ei stund begynte eksen å ha barnet annenhver helg, og av og til var jeg ute med venner. Som oftest ikke, da jeg var både sliten og hadde dårlig økonomi. Hadde noen sett på meg som uansvarlig, ung alenemor i denne perioden der, så vet ikke jeg.... 1
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2011 #11 Skrevet 23. april 2011 Er så utrolig mye fordommer når det kommer til enslige forsørgere,dere som disser dem mest: det kan skje alle, ingen som bestemmer over liv og død er det vel????? Beundrer alle enslige for valget de tar,at de må slite med fordommer i tillegg blir rett og slett smålig. Mange gjør en kjempejobb, de utdanner seg og bidrar til fellesskapet som alle andre.
Gjest Linda sofie Skrevet 23. april 2011 #12 Skrevet 23. april 2011 Det er ikke noe galt i å dra ut på byen selv om er småbarnsmor, men det er ikke okey når det er nesten hver helg. Det synes jeg er ganske så uansvarlig å bare levere ungen hos foreldrene hver helg for å drikke seg dritings. Har selv en venninne som har en datter på 11 månder som hun leverer ofte til foreldrene sånn at hun kan feste og ut med venner. Å hun fester MYE. Bare 2 uker etter hun fødte, så var hun på fylla liksom. Det er ikke noe galt i at foreldrene passer ungen noen ganger, så kan man få være litt barnefri med venner, men synes ikke det er greit når det er hver helg liksom. At hun vil fullføre VGS er jo kjempe bra synes jeg! Ikke alle som gidder det, men de vil heller bare sitte hjemme og slenge i flere år. Det at hun vil gjøre noe med utdanningen er flott.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #13 Skrevet 23. april 2011 Dette virker for meg veldig kjent. Jeg har nemlig et par kjenninger som driver på samme viset. Jeg syns at det er ganske idiotisk å lempe ungen over på foreldrene for å dra ut på fest. Jeg syns det er flott at bestemora kan ta vare på barnet hennes mens hun fullfører vgs, det gir meg en god følelse. Det viser jo at denne unge mora ikke har tenkt å leve på NAV hele livet. Og hva er da bedre enn gratis barnevakt hos bestemor? Hvis dere husker noen år tilbake, var Norges kommende dronning Mette-marit i gjennom nøyaktig det samme: det sto msase i avisene om at lille Marius ble levert til bestemoren bemerkelsesverdig ofte, og at sønnen hennes bodde i hos bestemoren. Mette-Marit gikk på NAV, jobbet som servitør og var veldig sosial, og først da hun møtte Norges neste konge, kunne Marius få flytte hjem til alenemoren igjen. I dag er de en storfamilie, med mine og dine barn. 2
Kråkesaks Skrevet 23. april 2011 #14 Skrevet 23. april 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Kråkesaks, moderator.
Gjest gjest Skrevet 23. april 2011 #15 Skrevet 23. april 2011 Hvis dere husker noen år tilbake, var Norges kommende dronning Mette-marit i gjennom nøyaktig det samme: det sto msase i avisene om at lille Marius ble levert til bestemoren bemerkelsesverdig ofte, og at sønnen hennes bodde i hos bestemoren. Mette-Marit gikk på NAV, jobbet som servitør og var veldig sosial, og først da hun møtte Norges neste konge, kunne Marius få flytte hjem til alenemoren igjen. I dag er de en storfamilie, med mine og dine barn. Håper vikelig ikke du ser på Mete marit som et forbilde... 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #16 Skrevet 23. april 2011 Ja, hun høres ung og litt uansvarlig ut. Skjønner jo at hun har behov for litt alenetid også. Vet dette godt siden jeg selv er alenemor. Det dere glemmer er at hun spør besteforeldre og de sier JA hver gang. Det er jo de som gir henne muligheten.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #17 Skrevet 23. april 2011 Glemte en ting. Det er ikke min oppfatning at dette er vanlig blandt unge alenemødre. De tar det ansvaret de har fått.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #18 Skrevet 23. april 2011 Hva med foreldre som jobber og har barna i barnehage, burde ikke de bli like halshugd da? De får kanskje tilbringe 3 timer med barna sine om dagen, mens ukjente ansatte i barnehagen tilbringer 8 timer om dagen med barna. Jeg skal vedde på at denne moren er mer sammen med barnet sitt enn det jeg og min mann er med vårt barn.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #19 Skrevet 23. april 2011 Ja, hun høres ung og litt uansvarlig ut. Skjønner jo at hun har behov for litt alenetid også. Vet dette godt siden jeg selv er alenemor. Det dere glemmer er at hun spør besteforeldre og de sier JA hver gang. Det er jo de som gir henne muligheten. Men hva med å tenke at dette er et ansvar jeg har tatt på meg? ikke noe jeg skal "hefte" foreldrene mine med? Det blir jo tilslutt slik at mødrene ser det på som en selvfølglighet at besteforeldrene stiller opp? eller? Hva gjør man hvis besteforeldrene maser om å stille opp og du selv får stempel at du er uansvarlig? vasnkelig å si nei til dem kanskje?
Gjest Skrevet 23. april 2011 #20 Skrevet 23. april 2011 Synes det er litt trist at enkelte ennå ikke skjønner at alenemødre/unge alenemødre er like forskjellige som alle andre.Noen alenemødre er dårlige mødre,men det finnes dårlige mødre som er gifte/samboere også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå