Gå til innhold

Usikkerhet


Steinar40

Anbefalte innlegg

Gjest Purple Haze

Purple!! :pls:

Jeg kan jo kontre og si at mitt inntrykk er at mange menn er så usikre. Hvorfor er det slik?

Jeg tror nemlig ikke at usikkerhet og behov for bekreftelse er knyttet til kjønn. Det er noe menneskelig noe, som begge kjønn opplever eller har behov for.

Media har helt sikkert en viktig rolle i det. Det kan jo også tenkes at både usikkerheten og behovet for bekreftelse kommer som en følge av at vi er et flokkdyr? Vi har behov for sosial omgang, bli likt og akseptert. Vi er redde for å ikke strekke til i våre forskjellige roller, og dette skaper både usikkerhet, og ikke minst et behov for å få bekreftet at vi er "en del av gjengen".

Enten vi vil eller ikke, så sammenlikner vi oss med andre mennesker. Både når det gjelder fysikk og prestasjoner.

Plusset deg på den!

Syns du oppsummerte veldig godt kilden til usikkerhet og behov for bekreftelse her - uavhengig av kjønn!

Til og med dyr har behov for bekreftelser og blir usikre. Den som har dressert en hund noen gang, vet det. Og hunder bruker ikke media spesielt flittig. Ergo kan man slå fast at usikkerhet og behov for bekreftelse er en naturlig konsekvens av behovet for å tilhøre en flokk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan forstå at ei kvinne velger en mann lik sin far hvis faren har hatt en positiv innflytelse på hennes liv. Men hvis ikke, så er det rimelig umulig for meg å forstå.

Og at dette skulle være noe trygt som enkelte har sagt tidligere, kan jeg heller ikke forstå. Selv om det selvfølgelig er kjent.

Jeg lurer også på om dette er kjønnsavhengig. Eller om også en mann vil velge ei bitch hvis mora hans har vært det samme?

Det er sikkert vanskelig å forstå, men det er veldig vanlig. Man velger det man er vant til, og det er en ubevisst handling. Nå dreier det seg ikke bare om pappa, men om mye annet også. Jeg har blitt behandlet dårlig fra ung alder, og det er det eneste jeg kjenner. derfor har jeg også valgt mennesker i livet mitt som behandler meg dårlig. Veldig vanlig.

Jeg har heldigvis kommet meg ut av det destruktive mønsteret.

Det går nok begge veier, men jeg tror at en far som neglisjerer sin datter har større negativ effekt. Men det går ikke an å generalisere slike ting, finnes ikke fasitsvar. Å bli avvist av en forelder gjør uansett ikke underverker for selvbildet.

Men så må man forstå avvisningen til forelderen, pappa har sikkert hatt en mor eller far som har lært han det. Man lærer bort det man kan selv, så sånn sett ble det lettere for meg å akseptere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Fordi det er flest kvinner her. Vanskelig for kvinner å uttale seg for menn.

Elendig argument. Du svarer ikke på det jeg spør om - men det er jo helt vanlig.

Tja, jeg er egentlig interessert i å få et bredest mulig diskusjonsgrunnlag for alt det kan dreie seg om. Og det er jo ikke sikkert at det bare er jeg som vil være interessert i det?

Jo, det er kun du i hele universet som er interessert i det. Dessuten har du allerede fått tusenvis av svar på dette tidligere, uten at det går inn i det hele tatt. Hvorfor skulle en ny tråd endre på det?

Og alle er mer eller mindre usikre på sin måte.

Syns du sa at kvinner var mest usikre. Ble du usikker nå?

Ja, men har du alltid gjort det?

Nei, det er jo ikke akkurat medfødt. Men man lærer hva slags verdi man har, hva som er verdifullt og viktig i sitt eget liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med dyr har behov for bekreftelser og blir usikre. Den som har dressert en hund noen gang, vet det. Og hunder bruker ikke media spesielt flittig. Ergo kan man slå fast at usikkerhet og behov for bekreftelse er en naturlig konsekvens av behovet for å tilhøre en flokk.

Dette er vel kanskje en rimelig forklaring. Kvinner er vanligvis mer avhengig av flokken enn det menn er, og derfor betyr bekreftelse og tilhørighet mer for kvinner.

Må bare innrømme at jeg glemmer dette akkurat like fort som jeg har lært det :kari:

Fordi jeg føler ingen avhengighet til noen flokk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert vanskelig å forstå, men det er veldig vanlig. Man velger det man er vant til, og det er en ubevisst handling. Nå dreier det seg ikke bare om pappa, men om mye annet også. Jeg har blitt behandlet dårlig fra ung alder, og det er det eneste jeg kjenner. derfor har jeg også valgt mennesker i livet mitt som behandler meg dårlig. Veldig vanlig.

Jeg har heldigvis kommet meg ut av det destruktive mønsteret.

Bra du har klart å komme deg ut av mønsteret da i hvertfall :)

Det går nok begge veier, men jeg tror at en far som neglisjerer sin datter har større negativ effekt. Men det går ikke an å generalisere slike ting, finnes ikke fasitsvar. Å bli avvist av en forelder gjør uansett ikke underverker for selvbildet.

Nei, det er klart.

Men så må man forstå avvisningen til forelderen, pappa har sikkert hatt en mor eller far som har lært han det. Man lærer bort det man kan selv, så sånn sett ble det lettere for meg å akseptere det.

Jo, det er nok mye i dette også. Men visse minstekrav finnes det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mange underliggende årsaker til dette, det er et sammensatt problem som det ikke nødvendigvis ikke finnes noen fasit på. Jeg tror derimot det handler mye om at de fleste mennesker trenger bekreftelse i en eller annen grad, noen mer enn andre. Jeg tviler på at det finnes noen mennesker som aldri trenger noen som helst bekreftelse for å føle seg litt flotte, stolte eller hva det nå skulle være.

Om du kun hører at du er dum og stygg er det vanskelig å tenke noe annet om seg selv, til slutt kan det gå så langt som at man begynner å tro dem, og jeg var en av dem. Selv om jeg vet at det nødvendigvis ikke er sant det mobberne sa, så sitter det igjen fordi det var så mange som kunne gi meg denne negative bekreftelsen. Jeg begynte å tenke negativt om meg selv, som igjen fikk næring av mobberne, det ble da den bekreftelsen jeg visste var "sant" og dermed ble det også min sannhet, selv om det objektivt kanskje ikke var og er slik.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Dette er vel kanskje en rimelig forklaring. Kvinner er vanligvis mer avhengig av flokken enn det menn er, og derfor betyr bekreftelse og tilhørighet mer for kvinner.

Må bare innrømme at jeg glemmer dette akkurat like fort som jeg har lært det :kari:

Fordi jeg føler ingen avhengighet til noen flokk selv.

Jeg fatter ikke hvordan du kan trekke konklusjonen at det er kvinner som har størst behov for bekreftelser ut fra det der? Du stiller spørsmål og bryr deg egentlig ikke om hva andre svarer, hvis det kræsjer med det du har bestemt deg for er svaret.

Menn kan være like usikre, ha behov for bekreftelse, ha behov for tilhørighet som kvinner. Det vil være individuelle forskjeller innenfor kjønnene i hvor stor grad man har disse behovene. Er det mulig å forstå det?

Bare fordi du ikke får det som du vil med tolkningsdama, betyr ikke det at alle kvinner har samme følelsesliv og reaksjonsmønster som henne.

Og kun fordi du - som tilfeldigvis er mann - ikke føler flokktilhørighet, betyr ikke det at alle menn er sånn.

Dette blir nok en fruktesløs debatt, all den tid du har bestemt deg for at usikkerhet og behov for bekreftelse er noe kvinner "lider" av, og at alle kvinner er like.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan du kan trekke konklusjonen at det er kvinner som har størst behov for bekreftelser ut fra det der? Du stiller spørsmål og bryr deg egentlig ikke om hva andre svarer, hvis det kræsjer med det du har bestemt deg for er svaret.

Menn kan være like usikre, ha behov for bekreftelse, ha behov for tilhørighet som kvinner. Det vil være individuelle forskjeller innenfor kjønnene i hvor stor grad man har disse behovene. Er det mulig å forstå det?

Bare fordi du ikke får det som du vil med tolkningsdama, betyr ikke det at alle kvinner har samme følelsesliv og reaksjonsmønster som henne.

Og kun fordi du - som tilfeldigvis er mann - ikke føler flokktilhørighet, betyr ikke det at alle menn er sånn.

Dette blir nok en fruktesløs debatt, all den tid du har bestemt deg for at usikkerhet og behov for bekreftelse er noe kvinner "lider" av, og at alle kvinner er like.

Jeg tenker (og observerer) at flokkbehovet er avhengig av alder. Altså at behovet for å være i flokk er større når man er yngre, men jeg tror altså dette endrer seg i en større grad for mannfolk med årene. Kvinner fortsetter da å ha større behov for flokken enn menn.

Og poenget med tråden er jo å belyse ulike sider av dette. Jeg vet faktisk at folk er ulike. Veldig ulike. Og derfor er det nødvendig å få vite hva flere andre opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg tenker (og observerer) at flokkbehovet er avhengig av alder. Altså at behovet for å være i flokk er større når man er yngre, men jeg tror altså dette endrer seg i en større grad for mannfolk med årene. Kvinner fortsetter da å ha større behov for flokken enn menn.

Og poenget med tråden er jo å belyse ulike sider av dette. Jeg vet faktisk at folk er ulike. Veldig ulike. Og derfor er det nødvendig å få vite hva flere andre opplever.

Alt det du nevner er helt individuelt, og har ikke noe med kjønn å gjøre, selv om du liker å tro det.

Jeg kjenner menn som er hypersosiale og totalt avhengig av kameratflokken sin, og jeg kjenner menn som er einstøinger. Det samme med kvinner.

Det handler ikke nødvendigvis om usikkerhet eller behov for bekreftelse om man liker å være sosial eller ikke. Egentlig skjønner jeg ikke helt hvor du vil hen med denne tråden?

Flokktilhørighet, usikkerhet og behov for bekreftelser i en eneste smørje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminine siden med "usikkerhet"

Nei nå må du ha glemt kaffen din, steinar. Kvinner har både feminine og maskuline trekk, så som menn har feminine og maskuline. Følelser, usikkerhet og lignende.

En god balanse må en ha!

Hvorfor mennesker er usikre - nei jøssemeg - det må du nå selv skjønne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det du nevner er helt individuelt, og har ikke noe med kjønn å gjøre, selv om du liker å tro det.

Jeg kjenner menn som er hypersosiale og totalt avhengig av kameratflokken sin, og jeg kjenner menn som er einstøinger. Det samme med kvinner.

Det handler ikke nødvendigvis om usikkerhet eller behov for bekreftelse om man liker å være sosial eller ikke. Egentlig skjønner jeg ikke helt hvor du vil hen med denne tråden?

Flokktilhørighet, usikkerhet og behov for bekreftelser i en eneste smørje.

Alle mine diskusjoner er en eneste smørje hehe

Jeg diskuterer og kommenterer akkurat det som faller meg inn der og da! :smoke:

Og hvis man ser på individnivå så vil absolutt ALT være individuelt.

Men hvis man løfter blikket litt og ser på gruppenivå - i dette tilfellet kvinner - så vil det plutselig dannes mønster som er mer eller mindre typisk for gruppen. Get it? ;)

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminine siden med "usikkerhet"

Nei nå må du ha glemt kaffen din, steinar. Kvinner har både feminine og maskuline trekk, så som menn har feminine og maskuline. Følelser, usikkerhet og lignende.

En god balanse må en ha!

Hvorfor mennesker er usikre - nei jøssemeg - det må du nå selv skjønne.

Ja, jeg skjønner mye, men jeg ER ikke andre. Og derfor er det interessant å vite andres erfaringer eller tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et konkret tilfelle som jeg kjenner til.

Mannen sier til kona si at hun har fått hengepupper.

Istedet for å be mannen dra til helvete, så opererer hun puppene sine.

Er dette en sunn oppførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Alle mine diskusjoner er en eneste smørje hehe

Jeg diskuterer og kommenterer akkurat det som faller meg inn der og da! :smoke:

Og hvis man ser på individnivå så vil absolutt ALT være individuelt.

Men hvis man løfter blikket litt og ser på gruppenivå - i dette tilfellet kvinner - så vil det plutselig dannes mønster som er mer eller mindre typisk for gruppen. Get it? ;)

No, I don`t get it! Det er ikke mer typisk for kvinner å være usikre enn det er for menn.

Tror neppe du har bredt nok empirisk grunnlag for å slå fast det.

Kan du ikke bare innrømme at tråden er ment som en analyse av det ene kvinnfolket du har kjennskap til, som er usikker og trenger bekreftelser, i stedet for å putte alle oss andre av kvinnekjønnet i samme bås!

Fra et konkret tilfelle som jeg kjenner til.

Mannen sier til kona si at hun har fått hengepupper.

Istedet for å be mannen dra til helvete, så opererer hun puppene sine.

Er dette en sunn oppførsel?

Syns du det er sunn oppførsel?

Og dette er èn dame vi snakker om. Du sa rett over her at du diskuterer kvinner som gruppe, ikke på individnivå.

Kan snu den også. Dama sier til mannen at han har for liten penis. Hva tror du det gjør med hans oppførsel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No, I don`t get it! Det er ikke mer typisk for kvinner å være usikre enn det er for menn.

Tror neppe du har bredt nok empirisk grunnlag for å slå fast det.

Kan du ikke bare innrømme at tråden er ment som en analyse av det ene kvinnfolket du har kjennskap til, som er usikker og trenger bekreftelser, i stedet for å putte alle oss andre av kvinnekjønnet i samme bås!

Jeg har ikke sammenliknet kvinner med menn her.

Det eneste som interesserer meg er å få et overblikk over ulike områder der kvinner KAN føle seg usikre, og hva det da kommer av.

Og det dreier seg ikke om å sette noen i bås!

Når du ikke er usikker på noe så er jo det veldig bra for deg :)

Syns du det er sunn oppførsel?

Og dette er èn dame vi snakker om. Du sa rett over her at du diskuterer kvinner som gruppe, ikke på individnivå.

Nei, jeg syns dette er en altfor usikker oppførsel. Og det skulle aldri blitt aktuelt.

Og et konkret eksempel må nødvendigvis dreie seg om et konkret individ.

Kan snu den også. Dama sier til mannen at han har for liten penis. Hva tror du det gjør med hans oppførsel?

Jeg tviler i hvertfall på at mange menn hadde gått til noe operativt inngrep.

Personlig hadde jeg bedt henne dra til helvete!

Å si noe sånt er det samme som skyte seg selv i foten. Utilgivelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpløs

Men Steinar, du er jo den mest usikre her. Du prater jo om alle reglene du må ha i et forhold. Du takler ikke en gang at dama går i utfordrene bikini.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men Steinar, du er jo den mest usikre her. Du prater jo om alle reglene du må ha i et forhold. Du takler ikke en gang at dama går i utfordrene bikini.

Dette dreier seg først og fremst om å bruke sunn fornuft.

Det finnes nemlig ingen fornuftig grunn til at hun trenger å gå i en utfordrene bikini.

Og regler er helt nødvendige å ha. Ellers blir det bare problemer.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle bikinier er ganske utfordrende, jeg. De skjuler jo ikke mer enn de må.

Kan du finne et eksempel på en bikini som er godkjent, og en som hun ikke får gå med?

Regler er fornuftige å ha, enig i det. Problemet kommer når alle reglene er Steinar sine regler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle bikinier er ganske utfordrende, jeg. De skjuler jo ikke mer enn de må.

Kan du finne et eksempel på en bikini som er godkjent, og en som hun ikke får gå med?

Vi gjorde den øvelsen for en god stund tilbake i en eller annen tråd :smoke:

Og det viste seg da at jeg ikke er fullt så konservativ som folk flest trodde her :ler:

Regler er fornuftige å ha, enig i det. Problemet kommer når alle reglene er Steinar sine regler...

I mine relasjoner er det mine regler som gjelder, ja.

Akkurat som at dine regler gjelder i dine relasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde den øvelsen for en god stund tilbake i en eller annen tråd :smoke:

Og det viste seg da at jeg ikke er fullt så konservativ som folk flest trodde her :ler:

I mine relasjoner er det mine regler som gjelder, ja.

Akkurat som at dine regler gjelder i dine relasjoner.

Konservativ er vel uansett drøyt så lenge du er såpass åpen at hun kan ha på seg en bikini i idet hele tatt :gjeiper:

I mine relasjoner gjelder ikke mine regler. Våre regler gjelder. Vesentlig forskjell. Problemet med deg, er at reglene er satt i stein før du i det hele tatt har en dame. Vi snakker ikke akkurat kommunikasjon, gjensidig respekt og medbestemmelse i ditt tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...