Gå til innhold

Usikkerhet

Steinar40

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at usikkerhet og behov for bekreftelse har blitt bortimot en folkesykdom i dagens samfunn.

Som skaper store problemer, også for andre som blir berørt.

Men hva kommer det egentlig av - hva er de underliggende problemene???

Endret av Mette
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk er at usikkerhet og behov for bekreftelse har blitt bortimot en folkesykdom i dagens samfunn.

At usikkerhet og behov for bekreftelse er en "folkesykdom"?

Hva begrunner du dette med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har da et behov for bekreftelse. Hvordan skulle det gått uten dette behovet og usikkerhet generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikkerhet blant kvinner?

Mener du at dette ikke er et problem blant menn?

Og hvorfor vil du si at usikkerhet og behov for bekreftelse er en folkesykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen henger seg opp i ideologier, hvor det da er lett å bli litt tilsløret i sitt syn på omverden.

Endret av AnneBonny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at det ikke finnes usikkerhet blant menn.

Og det er jo mye mulig at det finnes en del felles faktorer.

Men det er umulig å vite det før man har sett på den feminine siden rundt usikkerhet, tenker jeg.

Ettersom jeg ikke er kvinne selv så kan ikke jeg føle på kroppen hvor skoen egentlig trykker.

Media er selvfølgelig ett problem, det kan tilogmed jeg innse.

Uansett, mitt inntrykk er at mange kvinner føler seg usikre.

F.eks når noen sier at en mann må mene at dama er verdens beste, og absolutt ikke at hun er bra nok. En slik innstilling indikerer usikkerhet i mine øyne.

Så hva er egentlig problemene sett ifra kvinners ståsted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er usikker og trenger bekreftelse. Det kommer hovedsakelig av mobbing gjennom hele oppveksten, og en følelsesmessig avvisende far. Jeg er attraktiv og er veldig selvstendig, men likevel usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker og trenger bekreftelse. Det kommer hovedsakelig av mobbing gjennom hele oppveksten, og en følelsesmessig avvisende far. Jeg er attraktiv og er veldig selvstendig, men likevel usikker.

Ja, her ringer det en bjelle - altså at dette har jeg hørt før.

Men det må da vel kunne gå an å overvinne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her ringer det en bjelle - altså at dette har jeg hørt før.

Men det må da vel kunne gå an å overvinne dette?

Man kan overvinne alt, men det er ikke alltid man selv forstår roten til problemet. Tok meg mange år før jeg forstod mye ved meg selv, hvorfor ditt og hvorfor datt. Hos noen stikker ting også mye dypere enn andre.

Men ja, alt kan overvinnes. Det må dog gjøres i det tempoet og på den måten som er rett for hver og en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg mener ikke at det ikke finnes usikkerhet blant menn.

Og det er jo mye mulig at det finnes en del felles faktorer.

Men det er umulig å vite det før man har sett på den feminine siden rundt usikkerhet, tenker jeg.

Ettersom jeg ikke er kvinne selv så kan ikke jeg føle på kroppen hvor skoen egentlig trykker.

Media er selvfølgelig ett problem, det kan tilogmed jeg innse.

Uansett, mitt inntrykk er at mange kvinner føler seg usikre.

F.eks når noen sier at en mann må mene at dama er verdens beste, og absolutt ikke at hun er bra nok. En slik innstilling indikerer usikkerhet i mine øyne.

Så hva er egentlig problemene sett ifra kvinners ståsted?

Hvorfor må man se på den feminine siden av fenomenet usikkerhet før man kan si noe om den maskuline siden av usikkerhet?

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du stiller spørsmål på generelt grunnlag, når du egentlig bare er ute etter å vinkle dette inn på knipa du selv sitter i.

Slik jeg ser det, er du det mest usikre mennesket jeg har observert på KG.

Jeg er ikke usikker selv om jeg er dame. Det har sin enkle forklaring i at jeg står støtt i meg selv, og vet at jeg klarer meg uansett.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan overvinne alt, men det er ikke alltid man selv forstår roten til problemet. Tok meg mange år før jeg forstod mye ved meg selv, hvorfor ditt og hvorfor datt. Hos noen stikker ting også mye dypere enn andre.

Men ja, alt kan overvinnes. Det må dog gjøres i det tempoet og på den måten som er rett for hver og en.

Men du er altså fortsatt usikker og trenger bekreftelse?

Hva dreier da denne bekreftelsen seg om i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple!! :pls:

Jeg kan jo kontre og si at mitt inntrykk er at mange menn er så usikre. Hvorfor er det slik?

Jeg tror nemlig ikke at usikkerhet og behov for bekreftelse er knyttet til kjønn. Det er noe menneskelig noe, som begge kjønn opplever eller har behov for.

Media har helt sikkert en viktig rolle i det. Det kan jo også tenkes at både usikkerheten og behovet for bekreftelse kommer som en følge av at vi er et flokkdyr? Vi har behov for sosial omgang, bli likt og akseptert. Vi er redde for å ikke strekke til i våre forskjellige roller, og dette skaper både usikkerhet, og ikke minst et behov for å få bekreftet at vi er "en del av gjengen".

Enten vi vil eller ikke, så sammenlikner vi oss med andre mennesker. Både når det gjelder fysikk og prestasjoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man se på den feminine siden av fenomenet usikkerhet før man kan si noe om den maskuline siden av usikkerhet?

Fordi det er flest kvinner her. Vanskelig for kvinner å uttale seg for menn.

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du stiller spørsmål på generelt grunnlag, når du egentlig bare er ute etter å vinkle dette inn på knipa du selv sitter i.

Slik jeg ser det, er du det mest usikre mennesket jeg har observert på KG.

Tja, jeg er egentlig interessert i å få et bredest mulig diskusjonsgrunnlag for alt det kan dreie seg om. Og det er jo ikke sikkert at det bare er jeg som vil være interessert i det?

Og alle er mer eller mindre usikre på sin måte.

Jeg er ikke usikker selv om jeg er dame. Det har sin enkle forklaring i at jeg står støtt i meg selv, og vet at jeg klarer meg uansett.

Ja, men har du alltid gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skyldes fraværende foreldre som bare er opptatt av seg selv og jobben sin.

Dagens barn vokser opp i barnehagene og der blir ikke alle sett. De får ikke den

kjærligheten, bekreftelsen og omsorgen de trenger.

Derfor vokser dagens barn opp i usikkerhet og blir også ofte skilsmisse barn, for foreldre

er så egoistiske og bare tenker på seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er altså fortsatt usikker og trenger bekreftelse?

Hva dreier da denne bekreftelsen seg om i praksis?

Først må man innse at det er et problem, så må man finne hvor problemet stammer fra, så må man jobbe seg gjennom det. Det

tar tid. Jeg er dog langt mer sikker og har mindre behov for bekreftelse enn hva jeg hadde for 5 år siden.

Bekreftelse kan være så mangt, fysisk, emosjonellt, handling, ord. Alt ettersom hvilket behov som må fylles på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes fraværende foreldre som bare er opptatt av seg selv og jobben sin.

Dagens barn vokser opp i barnehagene og der blir ikke alle sett. De får ikke den

kjærligheten, bekreftelsen og omsorgen de trenger.

Derfor vokser dagens barn opp i usikkerhet og blir også ofte skilsmisse barn, for foreldre

er så egoistiske og bare tenker på seg selv.

Absolutt! Her tenker jeg at du er inne på mye av det viktige.

Barnehage-samfunnet har åpenbart en hel del store ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan jo kontre og si at mitt inntrykk er at mange menn er så usikre. Hvorfor er det slik?

Et par åpenbare årsaker er at mange kvinner gir inntrykket av å være egoistiske, bortskjemte og kravstore.

Det viser seg også relativt ofte å være helt korrekt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må man innse at det er et problem, så må man finne hvor problemet stammer fra, så må man jobbe seg gjennom det. Det

tar tid. Jeg er dog langt mer sikker og har mindre behov for bekreftelse enn hva jeg hadde for 5 år siden.

Bekreftelse kan være så mangt, fysisk, emosjonellt, handling, ord. Alt ettersom hvilket behov som må fylles på det tidspunktet.

Ja, men hvor viktig er det for deg nå?

Blir du f.eks deppa hvis du ikke får bekreftelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvor viktig er det for deg nå?

Blir du f.eks deppa hvis du ikke får bekreftelse?

Det kommer helt an på hvilken situasjon det er snakk om. Hvis jeg dater og ikke får den bekreftelsen jeg trenger, så trekker jeg meg fort unna. Det er vel mest emosjonell bekreftelse jeg har behov for der, men det er jo relatert til min far. Man velger ofte de menn som er like som sin far. Forskjellen nå er at jeg er istand til å oppdage det tidlig og innser at den personen ikke er riktig for meg. Tidligere ville jeg plaget meg selv med spørsmål som "hva er galt med meg", og nedverdiget meg selv.

Men jeg er ikke avhengig av denne bekreftelsen lenger, jeg forstår at min egen bekreftelse er den viktigste, jeg må bare lære meg å leve den 100% ut.

Uansett så er vel alle, uansett kjønn, plaget med noe usikkerhet på et og annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilken situasjon det er snakk om. Hvis jeg dater og ikke får den bekreftelsen jeg trenger, så trekker jeg meg fort unna. Det er vel mest emosjonell bekreftelse jeg har behov for der, men det er jo relatert til min far. Man velger ofte de menn som er like som sin far. Forskjellen nå er at jeg er istand til å oppdage det tidlig og innser at den personen ikke er riktig for meg. Tidligere ville jeg plaget meg selv med spørsmål som "hva er galt med meg", og nedverdiget meg selv.

Men jeg er ikke avhengig av denne bekreftelsen lenger, jeg forstår at min egen bekreftelse er den viktigste, jeg må bare lære meg å leve den 100% ut.

Uansett så er vel alle, uansett kjønn, plaget med noe usikkerhet på et og annet tidspunkt.

Jeg kan forstå at ei kvinne velger en mann lik sin far hvis faren har hatt en positiv innflytelse på hennes liv. Men hvis ikke, så er det rimelig umulig for meg å forstå.

Og at dette skulle være noe trygt som enkelte har sagt tidligere, kan jeg heller ikke forstå. Selv om det selvfølgelig er kjent.

Jeg lurer også på om dette er kjønnsavhengig. Eller om også en mann vil velge ei bitch hvis mora hans har vært det samme?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...