Lady Stardust Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Nå har jeg igjen prøvd å lage vafler. Tidligere vaffelulykker er for lengst glemt, og jeg setter i gang. Smeller sammen vaffelrøra, lar den svelle litt, og skal begynne å steke. Første plata blir helt hvit uansett hvor lenge den står i, og platene deler seg på midten, slik at jeg får fire vafler, ikke to. Neste vaffel blir litt brun, men også denne deler seg. Prøvde en til, akkurat det samme skjedde, og da gav jeg opp og trøstespiste restene av de mislykkede vaflene. Hva gjør jeg galt? Hvorfor skal det være så utrolig vanskelig å steke vafler? Gode tips er veldig velkomne.
Paibunn Skrevet 22. april 2011 #2 Skrevet 22. april 2011 Hva slags oppskrift bruker du og hvilket vaffeljern?
Lady Stardust Skrevet 22. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2011 Hva slags oppskrift bruker du og hvilket vaffeljern? Bruker denne oppskriften, og har et noe eldre vaffeljern av typen "Aviken Classic"
Kamikatze Skrevet 22. april 2011 #4 Skrevet 22. april 2011 (endret) Forvarmer du jernet, og legger du røra midt i jernet, slik at den renner ut mot kantene når du lukker lokket, og den begynner å ese? Har du tilstrekkelig med røre på jernet? Har du smurt jernet før første platen stekes? Endret 22. april 2011 av Kamikatze
Lady Stardust Skrevet 22. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2011 Forvarmer du jernet, og legger du røra midt i jernet, slik at den renner ut mot kantene når du lukker lokket, og den begynner å ese? Har du tilstrekkelig med røre på jernet? Har du smurt jernet før første platen stekes? Jernet var varmt før jeg hadde oppi vaffelrøra, smurte godt. Hadde røra i midten, første plata kanskje litt for lite. Neste gang tok jeg mer røre, men da ble det bare klin.
Kamikatze Skrevet 22. april 2011 #6 Skrevet 22. april 2011 Hmm. De deler seg på midten? Ikke sånn at de henger fast i hver sin del når du åpner lokket, men at de liksom blir to og to hjerter?
Lady Stardust Skrevet 22. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2011 Hmm. De deler seg på midten? Ikke sånn at de henger fast i hver sin del når du åpner lokket, men at de liksom blir to og to hjerter? Ånei, jeg mente at de henger fast i hver sin del, ja. Blir bare rot, så ender det med at jeg må prøve å fjerne vaffelrestene fra jernet.
Mistymya Skrevet 22. april 2011 #8 Skrevet 22. april 2011 Kjøp deg et wilfa was6236(elns) med måleøse. Fantastisk jern som forteller når vaflene er ferdig. Ellers er det viktig å følge oppskriften.
Antoinette Skrevet 22. april 2011 #9 Skrevet 22. april 2011 Jeg ser ingen umiddelbare feil med oppskriften så jeg tror du har et veldig dårlig vaffeljern som ikke steker jevnt. Jernia, Elkjøp, Expert, Euronics etc selger Wilfa Was6236 jernet som Mistymya nevnte, et meget godt jern med praktisk måleøse så du alltid får rett mengde røre pr. vaffel. Og spray jernet med litt Formfett før steking. 1
Lady Stardust Skrevet 22. april 2011 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2011 Æsj, håpet egentlig at jeg hadde gjort en stor feil, og at det ikke var jernet. Har ikke penger til nytt jern nå, så da får jeg klare meg uten vafler! Takk for svar, iallefall
Antoinette Skrevet 22. april 2011 #11 Skrevet 22. april 2011 Nei det er nok jernet, det kan jeg garantere. Du får spandere på deg et når feriepengene kommer eller ønske deg et av familie/venner.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #12 Skrevet 22. april 2011 Jeg hadde samme problem og smeltet 1-2 dl smør som jeg hadde i røren. Fant ut at det gikk bra og at jeg måtte lage vafler med høyt fettinnhold for at de skulle la være å dele seg på midten under steking.
Kamikatze Skrevet 22. april 2011 #13 Skrevet 22. april 2011 Du har nok vært uheldig med nonstickbelegget på jernet ditt. Smører du før første plata, og har smør i røra, og ikke for mye sukker, bør ikke dette skje. Det eneste du kan prøve er å ha litt mindre væske i røra. Like mange dl melk som mel. Går ikke det, bør du se om du får byttet jernet. Det kan jo tenkes at garantien fremdeles er oppe og går? Jeg er veldig fornøyd med Cloer-jernene. Men, ser de har kommet med noen vanskapninger der termostaten er plassert i sølesonen på nederste håndtaket. Håper det ordner seg, for deg. Du får leve på lapper til da. De kan du lage lappemenn og lappesol av på stekepannen, om du har småfolk å imponere.
Pingting Skrevet 22. april 2011 #14 Skrevet 22. april 2011 ...og vi ha et hauggammelt jern fra 70-tallet som steker vafler som bare rakker'n. Man MÅ ikke ha nonstick for å unngå at vaflene deler seg altså, men det er kanskje lettere at det skjer med dårlig nonstick enn med jern?
Kamikatze Skrevet 22. april 2011 #15 Skrevet 22. april 2011 Nei, Ping. Men på gammeljernet (har gammelt båljern) smøres det mellom hver plate, i tillegg til fett i røra. På nonstickjern smøres det kun (knapt) før første plata, og da skal det hoolde med mindre fett i røra. Men endel teflonjern liker ikke sukker, da ødelegges beleggets slippegenskaper. Også om det vaskes over med oppvaskmiddel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå