Gå til innhold

Grus i plenen etter vinteren


Frøken Smilla

Anbefalte innlegg

Vi har avsluttet vår første vinter i hus med hage, og holder for tiden på med litt forefallende hagearbeid. Da oppdaget vi, til stor frustrasjon og irritasjon, at plenen langs gjerdene er full av grus. Sannsynligvis skyldes dette at kommunens brøytebiler har skuffet snø med strøgrus inn i vår hage, og når snøen nå smelter, ligger grusen igjen. Det er for det første ganske stor tomt, og for det andre snakk om enorme mengder med grus (plenen er dekket langs gjerdene, det er helt grått!), og å skulle rake og plukke det opp for hånd synes som en nesten uoverkommelig oppgave. Jeg startet så vidt med det på et lite område i går, og oppdaget at det er to problemer med det: jeg tråkker grus og sten lenger ned i plenen, noe som igjen gjør at den blir vanskeligere å få opp. Å gå rundt med pose/bøtte og plukke en og en sten, er mildt sagt ikke fristende.

Spørsmålet er derfor: hva gjør folk? Finnes det noen "lettvinte løsninger", eller må jeg bare ut å plukke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme problemet hadde jeg tidligere. Det jeg ikke klarte å rake bort, måtte håndplukkes.

Hva med å lage en konkuranse (hvis du har barn) om hvem som kan plukke mest grus og finne på en artig premie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen barn som kan fristes til slikt, dessverre. Men kanskje jeg kan lokke nabobarna til grusplukking? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,her raker vi opp det som vi får med oss.Resten går i oppsamleren på klipperen når vi beg å klippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,her raker vi opp det som vi får med oss.Resten går i oppsamleren på klipperen når vi beg å klippe.

Går ikke klipperen i stykker når du bruker den på plen med grus, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke klipperen i stykker når du bruker den på plen med grus, da?

Kommer jo ann på hvor mye det ligger der,kniven kan jo bli sløvere.Men når man har raka opp det man kan, så må jo resten gå i maskinenen eller blir det trøkka ned i plenen.Har jobba myye med plener så til nå har det godt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke snakk om _litt_ grus, dessverre. Det er helt grått langs gjerdene våre.

Men ellers takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får også mye grus på plenen etter brøytebilen...Først var jeg litt oppgitt, og syntes det så grusomt ut.

Nå raker jeg opp det jeg klarer, så koster jeg plen og dytter grusen oppå "kostebrettet" (det går faktisk ann :fnise: )

Noe av grusen forsvinner i gressklipperen.

Resten "forsvinner" ned i plen, og jeg tenker bare at det er sunt for plen (drenering - den blir ikke så sammenpakket).

Nå er ikke problemet så stort her lenger egentlig, for vi har etterhvert fått ganske høy hekk mot veien, og brøytebilen "klarer" ikke å slenge så mye snø inn i vår hage mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sand er vel bra for å få en luftigere plen... Litt grus er vel ikke farlig, om du raker det utover?

Jeg mente rake det utover etter at du hadde spadd opp det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...