-Fisken- Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 Dere som har valgt bort brød som en del av deres kosthold, kan dere forklare meg hvorfor? Jeg forstår at dere som reagerer på brød med magesmerter og luft velger det bort, men ellers kan jeg ikke se noe galt i å spise skikkelig grovt brød med sunt pålegg. Brød bestående av stort sett grove kornprodukter vil ikke gi rask blodsukkerøkning, det gir ikke luft i magen, det inneholder mye fiber, og det holder deg derfor lenge mett. Hele korn inneholder også en del vitaminer. Jeg mener så absolutt ikke å virke blærete, jeg er bare nysgjerring. 2
Gjest Katee Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 (endret) Nå er det vel kanskje ikke mitt svar du er nysgjerrig på, men jeg svarer nå likevel Jeg har valgt bort brødmat (nesten helt fullstendig) pga matintoleranse. Har aldri vært spesielt glad i brød, men nå savner jeg det Typisk! Endret 20. april 2011 av Alyah
Gjest baben Skrevet 20. april 2011 #3 Skrevet 20. april 2011 Jeg spiser stort sett ikke brød som inneholder gjær og hvete. Tåler ikke det så bra. Men liker å ha noe "brød"-mat til frokost og lunsj så jeg spiser rug-knekkebrød og lavkarbobrød bakt med bakepulver
Gjest Syffe Skrevet 20. april 2011 #4 Skrevet 20. april 2011 Jeg spiser SÆRS lite brød på grunn av at jeg hater brød. Det er kjedelig! Og skal jeg spise brød må jeg ha smør og hvitost på, liker ikke noe annet pålegg, og dette er ikke alltid jeg tåler så godt. Jeg er litt... Sær
marisk Skrevet 26. april 2011 #5 Skrevet 26. april 2011 Jeg spiser stort sett ikke brød som inneholder gjær og hvete. Tåler ikke det så bra. Men liker å ha noe "brød"-mat til frokost og lunsj så jeg spiser rug-knekkebrød og lavkarbobrød bakt med bakepulver Har du prøvd surdeigsbrød? Jeg baker det selv, og nå bestiller en dame også brød av meg (hun tåler ikke hvete og gjær). Jeg har laget en enkel hjemmeside også: Go'deigen
Gjest Navifairy Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Jeg føler meg rett og slett litt småkvalm etter å ha spist brød. Det gjelder forsåvidt også kaker som krydderkake og sjokoladekake. For min del er ikke brød noe tap. Jeg kan spise knekkebrød istedet Jeg har pollenallergi, og har en del kryssallergier, så jeg regner med at det er dette det her går på også. Har testet meg for både cøliaki og laktoseintoleranse, men ingen av disse er påvist.
Athene Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 Jeg har aldri vært så glad i brødmat, og derfor alltid spist minst mulig av dette. Er både normalvektig og opptatt av sunt kosthold. Så for meg handler det kun om smak. Spiser jeg brødmat er det hjemmelaget brød/rundstykker det går i. Og jeg spiser selvfølgelig brød når det blir servert hos andre. Det er så mye annet godt man kan spise. Jeg spiser mye egg i ulike former, smoothies, salater og varmmat. Og hjemmelaget knekkebrød.
lell Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 Har du prøvd surdeigsbrød? Jeg baker det selv, og nå bestiller en dame også brød av meg (hun tåler ikke hvete og gjær). Jeg har laget en enkel hjemmeside også: Go'deigen Hva i all verden er surdeig? Hvor får man kjøpt det?
*-* Cindy *-* Skrevet 30. april 2011 #9 Skrevet 30. april 2011 Helt enig med deg! Jeg har også lurt på hvorfor folk kutter ut brød, men jeg tror egentlig ikke de vet hva eller hvorfor de gjør det. Det kan jo være lurt å tenke på at folk tjener penger på lavkarbo-greier, mens helsemyndighetene ønsker ikke å påvirke folk pga økonomiske grunner. Tror egentlig de fleste følger med på lavkarbo-bølgen fordi det er på mote, og derfor regner de med at det er det som fungerer. Og så er det jo ikke så lite logisk heller, at hvis du har et middagsmåltid bestående av kjøtt, grønnsaker og pasta/potet/ris, og så tar du bort den siste delen, så vil du jo få i deg mindre kcal og gå ned i vekt på sikt. Det er ikke karbohydratene som i seg selv er synderen. Men det tror jeg de lavkarbofrelste ikke ønsker å innse 1
Brunhilde Skrevet 30. april 2011 #10 Skrevet 30. april 2011 Jeg tror jeg har svart i en annen tråd, men jeg spiser ikke brød fordi det blir gammelt før jeg har spist det opp. Brød som har vært fryst er jeg ikke glad i. Spiser knekkebrød i stedet for, og selvfølgelig brød hvis det blir servert til middag el.l. 1
-Fisken- Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 3. mai 2011 Jeg skjønner godt hvorfor man ikke spiser brød hvis man faktisk ikke synes det er særlig godt. Men synes det er rart at ingen som har valgt bort brød fordi de tror det gir et sunnere kosthold, svarer i denne tråden? 1
Anglofil Skrevet 3. mai 2011 #12 Skrevet 3. mai 2011 (endret) Jeg valgte bort brødet da jeg begynte med lavkarbo, så for meg handler det om mitt kosthold å gjøre, og jeg føler meg sunnere ved å leve lavkarbo - og jeg har fått et nytt liv, det er det ingen tvil om. Ikke at jeg har savnet brød nevneverdig heller. Hender dog jeg spiser en Fedon-skive en gang i mellom i mangel på noe annet. Mvh Yvonne Endret 3. mai 2011 av Yvonne 1
Monica76 Skrevet 3. mai 2011 #13 Skrevet 3. mai 2011 Jeg synes brød smaker skikkelig vondt. Såpass vondt at jeg fort kan komme til å kaste opp. Derfor spiser jeg stort sett alltid annen mat istedenfor, selv om jeg innimellom må av praktiske eller sosiale grunner...
Meadow Skrevet 3. mai 2011 #14 Skrevet 3. mai 2011 Jeg har endret kostholdet mitt til et lavkarbokosthold, og har det veldig mye bedre nå, derfor spiser jeg ikke vanlig brød. Jeg baker lavkarbobrød selv, eller kjøper Fedon-brød. Spiser omtrent 1 skive om dagen.
Schadenfreude Skrevet 3. mai 2011 #15 Skrevet 3. mai 2011 Og så er det jo ikke så lite logisk heller, at hvis du har et middagsmåltid bestående av kjøtt, grønnsaker og pasta/potet/ris, og så tar du bort den siste delen, så vil du jo få i deg mindre kcal og gå ned i vekt på sikt. Det er ikke karbohydratene som i seg selv er synderen. Men det tror jeg de lavkarbofrelste ikke ønsker å innse Det høres logisk ut når du legger det frem sånn, men pasta/potet/ris erstattes jo gjerne av mer grønnsaker og i tillegg feite sauser, så det er ikke nødvendigvis sånn at streng lavkarbo gir deg færre kalorier - selv om det også kan være tilfellet, fordi maten metter på en annen måte. For mennesker med insulinresistens kan det derimot nettopp være karbohydratene som er synderen, og ved å redusere disse opplever mange at de endelig går ned i vekt - meg selv inkludert. Etter halvannet år uten brød, er det rett og slett blitt litt fremmed å spise brød til frokost. Behovet er ikke der, det er rett og slett ikke tilfredsstillende. Knekkebrød har jeg mer sansen for - så grove som mulig. Knasingen kjennes bra for tennene og knekkebrødet tar ikke for mye oppmerksomhet fra det deilige pålegget. Nam nam! Men jeg har egentlig aldri vært særlig glad i brødmat heller. Antagelig burde jeg ha vært svensk og spist varm lunsj hver dag. Gi meg suppe eller salat any day, fremfor svett gulost på tørr brødskive...
Betty2 Skrevet 3. mai 2011 #16 Skrevet 3. mai 2011 Valgte bort brødet fordi jeg var lei de fleste typer brød, men så falt jeg for hjemmelagte knekke brød, synes det er så godt. spiser rundstykker innimellom. men det er sjeldent.
Bunyan Skrevet 3. mai 2011 #17 Skrevet 3. mai 2011 Den typen brød nordmenn skjærer tjukke skiver av til frokost, lunsj og kvelds tar meg en time å få ned. Det vokser i munnen, og sånn har det alltid vært. Uflaks når man har vokst opp med å skulle spise det tre ganger daglig. Jeg liker surdeigsbrød, ciabatta etc., men så er vel ikke disse blant argumentene for at brød er sunt..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå