Gå til innhold

Er det mulig at musklene "husker"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært ei som har trent mye styrke og kondisjonstrening.

Men jeg har ikke trent på omtrent 8 mnd nå, før jeg i forrige uke startet opp forsiktig igjen med treningen.

Kostholdet mitt har også vært litt dårlig de siste 8 mndene, men den siste uken har det vært veldig bra.

Jeg har nå fått flere kommentarer på at treningen min må jammen meg ha gitt resultater, da jeg får høre at jeg ser så fast i fisken ut, osv.

Jeg har i grunn ikke tenkt over dette selv, og syns jo det kan være litt rart at man allerede, etter ei uke kan se forskjell?

Jeg er overhode ikke overvektig, men kunne godt trent å få strammet opp litt mer.

Dette mener nå folk allerede syntes.

Så husker jeg en artikkel jeg leste på tn.no for en stund tilbake.

Der sto det at hvis man f.eks hadde trent en del, også kuttet ut treningen, for så å starte opp igjen, så ville det gi resultater fortere for en som er trent fra før av, fordi musklene har et minne som gjør at man da får raskere resultater.

Kan det være det som har skjedd rett og slett?

Ellers kan det være at jeg mistet en del vann den første uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lillekanin

Ja det er nok mye mulig det. Jeg trener omtrent halvt med styrke og halvt med kondisjon og har hatt noen få opphold med treninga. Har ikke hatt tilbakegang på forma da syns jeg. Er jo ikke sånn at en går tilbake til scratch heldigvis:) Jeg opplever jeg binder mye vann i perioder med mye trening, og syns jeg faktisk ser mer fit ut om jeg har færre økter. Legger jeg inn mer kondisjon en periode ser jeg raskt slankere ut syns jeg. Har lett for å både legge på meg og ta av faktisk. Just like a man:D (For ordens skyld er jeg dame altså haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spesielt siden du har trent godt såpass mye (og lenge - for det har en del å si).

Selv har jeg trent lenge og mye, og hvis jeg tar opphold blir jeg veldig fort "fit" hvis jeg starter opp igjen. Fordi kroppen min er mer vandt til trening, "bygging" osv, antar jeg, og fordi musklene har et minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok mye mulig det. Jeg trener omtrent halvt med styrke og halvt med kondisjon og har hatt noen få opphold med treninga. Har ikke hatt tilbakegang på forma da syns jeg. Er jo ikke sånn at en går tilbake til scratch heldigvis:) Jeg opplever jeg binder mye vann i perioder med mye trening, og syns jeg faktisk ser mer fit ut om jeg har færre økter. Legger jeg inn mer kondisjon en periode ser jeg raskt slankere ut syns jeg. Har lett for å både legge på meg og ta av faktisk. Just like a man:D (For ordens skyld er jeg dame altså haha)

Meg, ts her. Takk for svar.

Jeg blir også full av vann hvis jeg trener styrketrening ofte, så f.eks kondisjon og færre økter med styrke er nok best for meg utseendemessig i allefall. :)

Jeg har også veldig lett for å legge på meg, og ta av tydeligvis. Har opplevd det før og, at hvis jeg starmmer inn på maten, så trenger det ikke ta mer en 1-2 uker før jeg kan se betydelig forskjell, og da kan det hende dette gjelder mtp trening også.

ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spesielt siden du har trent godt såpass mye (og lenge - for det har en del å si).

Selv har jeg trent lenge og mye, og hvis jeg tar opphold blir jeg veldig fort "fit" hvis jeg starter opp igjen. Fordi kroppen min er mer vandt til trening, "bygging" osv, antar jeg, og fordi musklene har et minne.

Takk for svar. Ja, da kan det vel være noe i det da. Syntes bare at oppholdet var så lenge, at det var rart at kroppen husker noe slikt, men det kan vel være med det at jeg har trent "hele livet" da sikkert. Som du egentlig sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også veldig lett for å legge på meg, og ta av tydeligvis. Har opplevd det før og, at hvis jeg starmmer inn på maten, så trenger det ikke ta mer en 1-2 uker før jeg kan se betydelig forskjell, og da kan det hende dette gjelder mtp trening også.

ts.

Høres ikke ukjent ut. Men du er heldig som også tar av lett...og ikke bare legger på deg lett (slik som også jeg gjør).

Noen av oss må jobbe hardt for å opprettholde vekten / gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ukjent ut. Men du er heldig som også tar av lett...og ikke bare legger på deg lett (slik som også jeg gjør).

Noen av oss må jobbe hardt for å opprettholde vekten / gå ned.

Ja, jeg er i grunn det, og i tillegg så hvis jeg for eksempel "bare" tar av 2 kg, så ser det ut om jeg har tatt av nesten 5. Ikke at det alltid trenger å være bra, men det har vel med kroppsfasong, og kanskje benbyggning å gjøre?

Men jeg må si at for å holde idealvekten min, så har jeg absolutt hatt perioder hvor jeg måtte slite for å holde vekten/målet der jeg ønsket å ha det.

Det kan jo også være fordi jeg har trent styrketrening jevnt siden jeg var 16. Jeg er nå 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja muskler husker - på godt og vondt. De samler opp mye annet også, som psykisk helse også. Jo lettere du er til sins så er det lettere for musklene å jobbe også. Sliter du derimot psykisk, så vil musklene "forfalle" og treningen bli hardere. Og jo mer de er vant til å trene, jo lettere er det å komme tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillekanin

I løpet av siste to ukene tok jeg av fire kg med å være ekstra nøye på inntaket samt trene mer kondis. Jeg syns faktisk jeg spiste mer de ukene også,men var streng på "riktig mat". Høres utrolig mye ut, men det var nå det vekta viste. Sikkert en del vann som gikk av også. Hadde maksløft-test i "de tre store" (knebøy,markløft og benkpress) i fjor en gang og da var vekta høy et par dager etterpå:D Er jo ikke fett, bare vann. Men det er heller ikke behagelig å gå rundt å føle seg vannete syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av siste to ukene tok jeg av fire kg med å være ekstra nøye på inntaket samt trene mer kondis. Jeg syns faktisk jeg spiste mer de ukene også,men var streng på "riktig mat". Høres utrolig mye ut, men det var nå det vekta viste. Sikkert en del vann som gikk av også. Hadde maksløft-test i "de tre store" (knebøy,markløft og benkpress) i fjor en gang og da var vekta høy et par dager etterpå:D Er jo ikke fett, bare vann. Men det er heller ikke behagelig å gå rundt å føle seg vannete syns jeg

Enig. Sliter selv med vann/ødem. Fikk diural av legen pga det. Sliter ekstra med vann før mensen, men så vil jeg ikke ta disse vanndrivende tablettene hele tiden heller. Legen mener det ikke har noe å si mtp om det driver ut vitaminer og sånn (visstnok en veldig svak vanndrivende), men jeg liker det ikke helt for det. Syns det skal komme seg ut naturlig.

Hva er folkets beste tips i mot vannansamlinger i kroppen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillekanin

-Få svetta ut selv om det er ubehagelig å være aktiv når en føler seg som en ballong:D

-Holde seg til sunn mat

-Kanskje ta seg et glass vin siden det er vanndrivende hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Maja*

Jeg trente kampsport i mine yngre dager...når jeg startet å bokse med mannen min var han imponert over hurtighten og hvor raskt jeg kom inn i det...Jeg ble ikke like sliten i armene som andre nybegynnere og magemusklene mine som ikke var blitt like mye utfordret kom raskt tilbake...Så ja; En trent kropp husker og en kommer raskt i form igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...