matheaxxx Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 (endret) Hei. Har nettopp tatt hull i øret, på lørdag faktisk. Jeg tok hull i øverste del, det som kalles brusk(?). Den første dagen gikk det fint, men i går, altså mandag, begynte øret å heve seg. Det er helt rødt og står rett ut i forhold til det andre øret (ser passe dumt ut). Øredobben, som var "for lang" for hullet (for å kunne rense ordentlig) er nå for liten og "presser øret sammen". Jeg har renset hullet og øredobben både morgen og kveld, men det vil ikke gi seg. Svir som f***! Kan det være en betennelse eller infeksjon? Det kommer ikke noe væske eller puss som tyder på noe som helst? Hvordan kan jeg få roet ned hevelsen uansett? Takk på forhånd! Endret 19. april 2011 av matheaxxx
Bodøjenta87 Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 Hei. Har nettopp tatt hull i øret, på lørdag faktisk. Jeg tok hull i øverste del, det som kalles brusk(?). Den første dagen gikk det fint, men i går, altså mandag, begynte øret å heve seg. Det er helt rødt og står rett ut i forhold til det andre øret (ser passe dumt ut). Øredobben, som var "for lang" for hullet (for å kunne rense ordentlig) er nå for liten og "presser øret sammen". Jeg har renset hullet og øredobben både morgen og kveld, men det vil ikke gi seg. Svir som f***! Kan det være en betennelse eller infeksjon? Det kommer ikke noe væske eller puss som tyder på noe som helst? Hvordan kan jeg få roet ned hevelsen uansett? Takk på forhånd! Heia! Ta dette fra en med piercinger våde her og der: Det er faktisk helt normalt at kroppen kjemper litt imot denne nye piercingen din. Når jeg tok cheekpiercingene mine hadde jeg infeksjon i et helt år etterpå, selv om jeg gikk på 2 antibiotika-kurer og rensa som en gal. SÅ, det jeg lurer på er: - Hva renser du med? - Hvor ofte renser du?
matheaxxx Skrevet 20. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2011 (endret) Heia! Ta dette fra en med piercinger våde her og der: Det er faktisk helt normalt at kroppen kjemper litt imot denne nye piercingen din. Når jeg tok cheekpiercingene mine hadde jeg infeksjon i et helt år etterpå, selv om jeg gikk på 2 antibiotika-kurer og rensa som en gal. SÅ, det jeg lurer på er: - Hva renser du med? - Hvor ofte renser du? 1. Jeg renser med en antiseptic jeg fikk av hudpleieren som tok hullet. Den heter Ear Care ( http://www.google.com/imgres?imgurl=http://ecx.images-amazon.com/images/I/41gUwM5aC2L._SL500_AA300_.jpg&imgrefurl=http://www.amazon.com/Ear-Care-Antiseptic-12-bottles/dp/B004DWX5IA&usg=__rGbV4XztyDWO--3rAIOeFR1n8zs=&h=300&w=300&sz=9&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=kVqczUhUWkoeiM:&tbnh=145&tbnw=145&ei=KJauTduxEozItAaR5_nWDA&prev=/search%3Fq%3Dear%2Bcare%2Bantiseptic%26um%3D1%26hl%3Dno%26safe%3Doff%26client%3Dsafari%26sa%3DN%26rls%3Den%26biw%3D1366%26bih%3D603%26tbm%3Disch0%2C200&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=833&vpy=194&dur=978&hovh=225&hovw=225&tx=115&ty=90&oei=KJauTduxEozItAaR5_nWDA&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:21,s:0&biw=1366&bih=603 ) 2. Har renset både morgen, midt på dagen og om kvelden. 3. Jeg tok hullet hos en hudpleier som har gjort dette i mange år og som er veldig proff på dette (Aud hudpleie AS, ligger i Kr. Sand). Øredobben er forresten av hvitt gull og jeg har ingen allergier Endret 20. april 2011 av matheaxxx
Bodøjenta87 Skrevet 20. april 2011 #5 Skrevet 20. april 2011 1. Jeg renser med en antiseptic jeg fikk av hudpleieren som tok hullet. Den heter Ear Care ( http://www.google.com/imgres?imgurl=http://ecx.images-amazon.com/images/I/41gUwM5aC2L._SL500_AA300_.jpg&imgrefurl=http://www.amazon.com/Ear-Care-Antiseptic-12-bottles/dp/B004DWX5IA&usg=__rGbV4XztyDWO--3rAIOeFR1n8zs=&h=300&w=300&sz=9&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=kVqczUhUWkoeiM:&tbnh=145&tbnw=145&ei=KJauTduxEozItAaR5_nWDA&prev=/search%3Fq%3Dear%2Bcare%2Bantiseptic%26um%3D1%26hl%3Dno%26safe%3Doff%26client%3Dsafari%26sa%3DN%26rls%3Den%26biw%3D1366%26bih%3D603%26tbm%3Disch0%2C200&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=833&vpy=194&dur=978&hovh=225&hovw=225&tx=115&ty=90&oei=KJauTduxEozItAaR5_nWDA&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:21,s:0&biw=1366&bih=603 ) 2. Har renset både morgen, midt på dagen og om kvelden. 3. Jeg tok hullet hos en hudpleier som har gjort dette i mange år og som er veldig proff på dette (Aud hudpleie AS, ligger i Kr. Sand). Øredobben er forresten av hvitt gull og jeg har ingen allergier Har aldri hørt om det middelet, men det er ingen alkohol i det eller noe sånt? Det jeg pleide å gjøre som du kan prøve, det er å lage en grønnsåpe-blanding (evt kjøpe grønnsåpe på apotek) og legge det betente i bløt en stund. Pleier å trekke ut alt av verk og lumskheter! Hjalp meg veldig, og jeg bruker alltid det på mine piercinger hvis jeg legger merke til at det er noe på gang! Og nå det gjelder rensing vil jeg tro du har en god rutine der, - gjelder å finne balansen. Ikke rense for mye eller for lite. Rensemiddlet skal ikke være sterkt, men veldig nøytralt da man trenger gode bakterier i såret for at det skal gro fint!
matheaxxx Skrevet 20. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 20. april 2011 Har aldri hørt om det middelet, men det er ingen alkohol i det eller noe sånt? Det jeg pleide å gjøre som du kan prøve, det er å lage en grønnsåpe-blanding (evt kjøpe grønnsåpe på apotek) og legge det betente i bløt en stund. Pleier å trekke ut alt av verk og lumskheter! Hjalp meg veldig, og jeg bruker alltid det på mine piercinger hvis jeg legger merke til at det er noe på gang! Og nå det gjelder rensing vil jeg tro du har en god rutine der, - gjelder å finne balansen. Ikke rense for mye eller for lite. Rensemiddlet skal ikke være sterkt, men veldig nøytralt da man trenger gode bakterier i såret for at det skal gro fint! Det står ingen innholdsfortegnelse på flasken, så jeg vet ikke hva den inneholder. Dama jeg fikk den av sa at den var veldig god i hvet fall (?) Grønnsåpe, greit! Skal prøve dette. Tusen takk for hjelpen :o)
Bodøjenta87 Skrevet 20. april 2011 #7 Skrevet 20. april 2011 Det står ingen innholdsfortegnelse på flasken, så jeg vet ikke hva den inneholder. Dama jeg fikk den av sa at den var veldig god i hvet fall (?) Grønnsåpe, greit! Skal prøve dette. Tusen takk for hjelpen :o) Husk å blande ut grønnsåpa med vann vaffal, ellers får du sår (kan fort bli litt for sterkt for huden!) Oppdater om hvordan det går da! Hvis rensemiddelet virker sterkt er saltvannsoppløsning kjekt!
Pingting Skrevet 20. april 2011 #8 Skrevet 20. april 2011 ...og DERFOR tar man aldri, aldri hull hos annet enn ordentlige piercere. Hevelse i seg selv trenger ikke være tegn på en betennelse, men rødheten KAN være det (mer info om tegn på betennelse litt nede på denne siden). De fleste ører hovner litt opp. Skjøt hun det med pistol? Da er det mulig at brusken i øret har sprukket opp, noe som bare gjør vondt verre. Pistolsmykker blir ofte for korte, og da samler det seg bakterier mye lettere. I tillegg blir blodsirkulasjonen til såret dårligere, noe som gjør at det ikke får nok oksygen og avfallsstoffer dreneres dårliger - og det vil gro saktere, noe som OGSÅ øker faren for infeksjoner. Hvordan ser smykket ut på baksiden? Er det en sånn "stopper" på, så må du rense enda nøyere, disse har masse krinkler og kroker hvor det samler seg bakterier - og siden det er vanskelig å rense kan de vokse og kose seg. I tillegg har du fått et rensemiddel som er antiseptisk, noe man helst ikke skal bruke på nye piercinger. Proffene anbefaler sterilt saltvann. Andre ting er for sterke og vil gjøre at såret gror tregere (noe som igjen øker faren for å få en betennelse). Ear Care inneholder Benzalkonium Chloride/Bensalkoniumklorid. Hvis du slår opp på drugs.com så står det følgende: Do NOT use Benzalkonium Chloride Solution if: * you have a deep puncture wound, animal bite, or serious burn En piercing er et "puncture wound". Du skal være veldig nøye med å rense nå, tror jeg. Grønnsåpe er ikke dumt. Pass på at du ikke tar på piercingen med uvaskede hender. Om du burde fortsette med det rensemiddelet du fikk tør jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at flere piercingstudioer anbefaler midler med klorhexidin. Blir det verre bør du nok gå til legen.
Bodøjenta87 Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 ...og DERFOR tar man aldri, aldri hull hos annet enn ordentlige piercere. Hevelse i seg selv trenger ikke være tegn på en betennelse, men rødheten KAN være det (mer info om tegn på betennelse litt nede på denne siden). De fleste ører hovner litt opp. Skjøt hun det med pistol? Da er det mulig at brusken i øret har sprukket opp, noe som bare gjør vondt verre. Pistolsmykker blir ofte for korte, og da samler det seg bakterier mye lettere. I tillegg blir blodsirkulasjonen til såret dårligere, noe som gjør at det ikke får nok oksygen og avfallsstoffer dreneres dårliger - og det vil gro saktere, noe som OGSÅ øker faren for infeksjoner. Hvordan ser smykket ut på baksiden? Er det en sånn "stopper" på, så må du rense enda nøyere, disse har masse krinkler og kroker hvor det samler seg bakterier - og siden det er vanskelig å rense kan de vokse og kose seg. I tillegg har du fått et rensemiddel som er antiseptisk, noe man helst ikke skal bruke på nye piercinger. Proffene anbefaler sterilt saltvann. Andre ting er for sterke og vil gjøre at såret gror tregere (noe som igjen øker faren for å få en betennelse). Ear Care inneholder Benzalkonium Chloride/Bensalkoniumklorid. Hvis du slår opp på drugs.com så står det følgende: En piercing er et "puncture wound". Du skal være veldig nøye med å rense nå, tror jeg. Grønnsåpe er ikke dumt. Pass på at du ikke tar på piercingen med uvaskede hender. Om du burde fortsette med det rensemiddelet du fikk tør jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at flere piercingstudioer anbefaler midler med klorhexidin. Blir det verre bør du nok gå til legen. Klorhexidin ville jeg KUN brukt hvis betennelsen blir ille. IKKE ellers da den vil drepe ALT av bakterier og hemme groinga. Jeg har tatt alle mine piercinger hos PinPoint i Oslo og SVERGER til dem, de er virkelig helt fantastiske. Her finner du info om rens av øre-piercing. Jeg har piercinger i ansiktet og ikke øret men jeg brukte vaffal denne, og en denne sprayen som jeg også fikk kjøpt på PinPoint i Oslo. SUPERBRA!
Bodøjenta87 Skrevet 20. april 2011 #10 Skrevet 20. april 2011 Klorhexidin ville jeg KUN brukt hvis betennelsen blir ille. IKKE ellers da den vil drepe ALT av bakterier og hemme groinga. Jeg har tatt alle mine piercinger hos PinPoint i Oslo og SVERGER til dem, de er virkelig helt fantastiske. Her finner du info om rens av øre-piercing. Jeg har piercinger i ansiktet og ikke øret men jeg brukte vaffal denne, og en denne sprayen som jeg også fikk kjøpt på PinPoint i Oslo. SUPERBRA! Linken til sprayen funker ikke, så her er linken i seg selv: http://aftercare.h2ocean.com/
Pingting Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 Klorhexidin ville jeg KUN brukt hvis betennelsen blir ille. IKKE ellers da den vil drepe ALT av bakterier og hemme groinga. Oi, det var det jeg mente og. Selv om jeg ikke skrev det sånn? Altså rettelse: klorhexidin hvis betennelsen blir verre.
Bodøjenta87 Skrevet 20. april 2011 #12 Skrevet 20. april 2011 Oi, det var det jeg mente og. Selv om jeg ikke skrev det sånn? Altså rettelse: klorhexidin hvis betennelsen blir verre. Virka som du hadde godt med peiling i første innlegget der, så jeg tenkte det var det du mente ja!
Pingting Skrevet 20. april 2011 #13 Skrevet 20. april 2011 Virka som du hadde godt med peiling i første innlegget der, så jeg tenkte det var det du mente ja! Det bare ramlet ut noen ord. Lurer på hvor jeg har lagt dem hen? (jeg ha også piercet meg på PinPoint forresten: fantastisk sted! *spre propaganda*)
Bodøjenta87 Skrevet 20. april 2011 #14 Skrevet 20. april 2011 Det bare ramlet ut noen ord. Lurer på hvor jeg har lagt dem hen? (jeg ha også piercet meg på PinPoint forresten: fantastisk sted! *spre propaganda*) Ja, de er kjempebra! :D
matheaxxx Skrevet 20. april 2011 Forfatter #15 Skrevet 20. april 2011 ...og DERFOR tar man aldri, aldri hull hos annet enn ordentlige piercere. Hevelse i seg selv trenger ikke være tegn på en betennelse, men rødheten KAN være det (mer info om tegn på betennelse litt nede på denne siden). De fleste ører hovner litt opp. Skjøt hun det med pistol? Da er det mulig at brusken i øret har sprukket opp, noe som bare gjør vondt verre. Pistolsmykker blir ofte for korte, og da samler det seg bakterier mye lettere. I tillegg blir blodsirkulasjonen til såret dårligere, noe som gjør at det ikke får nok oksygen og avfallsstoffer dreneres dårliger - og det vil gro saktere, noe som OGSÅ øker faren for infeksjoner. Hvordan ser smykket ut på baksiden? Er det en sånn "stopper" på, så må du rense enda nøyere, disse har masse krinkler og kroker hvor det samler seg bakterier - og siden det er vanskelig å rense kan de vokse og kose seg. I tillegg har du fått et rensemiddel som er antiseptisk, noe man helst ikke skal bruke på nye piercinger. Proffene anbefaler sterilt saltvann. Andre ting er for sterke og vil gjøre at såret gror tregere (noe som igjen øker faren for å få en betennelse). Ear Care inneholder Benzalkonium Chloride/Bensalkoniumklorid. Hvis du slår opp på drugs.com så står det følgende: En piercing er et "puncture wound". Du skal være veldig nøye med å rense nå, tror jeg. Grønnsåpe er ikke dumt. Pass på at du ikke tar på piercingen med uvaskede hender. Om du burde fortsette med det rensemiddelet du fikk tør jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at flere piercingstudioer anbefaler midler med klorhexidin. Blir det verre bør du nok gå til legen. Hun dama som tok hullet er en proffesjonell ett eller annet, og har veldig lang og god erfaring med dette. Hun brukte en slags pistol, ja, men hun sa noe om at det var en "ny metode" som ikke skøt men presset øredobben inn, vet ikke om det har noe betydning? Men jeg skal altså rense hullet med vann+salt fra nå av? Og grønnsåpe?
matheaxxx Skrevet 20. april 2011 Forfatter #16 Skrevet 20. april 2011 Tusen hjertelig takk for svar! Nå har hevelsen gitt seg litt, og jeg velger å vente en dag eller to for å se hva som skjer, men hvis det ikke blir bedre skal jeg gå til legen for en sjekk. Håper dette går fint
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2011 #17 Skrevet 20. april 2011 Om du har lavendel eller teatre olje, og vet du tåler det, smør det på i rikelige mengder rundt øret. Ikke på selve hevelsen, men rundt. La piercingen sitte til det roer seg, eller du har fått bekreftet at det ikke er betennelse. Tar du den ute (som en rekke, spesielt eldre, leger er så glade i å anbefale) risikerer du at det "lukkes" og du får en innkapslet betennelse.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2011 #18 Skrevet 20. april 2011 Indre blødning ville kanskje vært et bedre ord. Håper uansett du går til sjekk, siden dette sikkert gjør veldig vondt. Jeg tror altså ikke det dreier seg om noen infeksjon (ennå), men om noe som kan bli til en skikkelig infeksjon og gi deg et stygt arr. Eneste måten dette kan bli en betennelse på er som det alltid er: At det kommer bakterier inn i såret som ikke skal være der. Men at det kan være en mild infeksjon som kan bli sterkere er mulig.
matheaxxx Skrevet 21. april 2011 Forfatter #19 Skrevet 21. april 2011 Nå har hevelsen gitt seg, og jeg har mye mindre vondt Har egentlig bare renset med sterilisert vann+salt morgen og kveld.. Ser ut som det skal gå fint med mitt kjære øre!
Bodøjenta87 Skrevet 22. april 2011 #20 Skrevet 22. april 2011 Nå har hevelsen gitt seg, og jeg har mye mindre vondt Har egentlig bare renset med sterilisert vann+salt morgen og kveld.. Ser ut som det skal gå fint med mitt kjære øre! Godt å (h)øre 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå