Chiyo Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 Som nordmann i England får jeg stadig spørsmål om hvorfor Norge ikke er medlem av EU. Det er ikke bare britene, men alle europeere fra EU-land. Jeg betaler neste 100003£ skolepenger, mens de betaler bare 3500£. Jeg har egentlig ikke noe problem med det, men jeg får stadig spørsmål om hvorfor hvis det er så mye dyrere for nordmenn å studere i utlandet at vi ikke skjønner hvor bra EU er? Jeg vil ikke at Norge skal være med i EU, men jeg kan ikke så mye om det og jeg vet ikke helt hva jeg skal svare når folk spør om hvorfor. Jeg føler meg egentlig litt dum for det virker som om alle i hele verden kan mer om dette enn meg. Jeg skjønner konseptet, men jeg har ikke satt meg så dypt inn i det. Hvorfor vil ikke vi være med i EU?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 Når du nå studerer ute i Europa burde du jo egentlig lest deg litt opp om temaet. Les om EU her : EU Nei til EU : Nei til EU Folkeavstemning 1994 : Folkeavstemning 1994 Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #3 Skrevet 20. april 2011 EU-medlemsskap har jo litt andre effekter enn bare billige utenlandstudier, kan du fortelle folk. Å ta en så stor avgjørelse basert på skolepenger for et mindretall alene er ganske idiotisk. Og vi studerer faktisk like billig som EU-borgere i stort sett alle EU-land gjennom EØS-avtalen. Grunnen til at det ikke er slik i UK er at Storbritannia har fått et fritak fra regelen og dermed har rett til å kreve skolepenger fra EØS-lands borgere på linje med ikke-EU-medlemmer, ikke at vi ikke har avtaler som sikrer oss generelt. 1
hulaboer Skrevet 20. april 2011 #4 Skrevet 20. april 2011 Jeg har ikke vært sikker på hva jeg synes om EU, men etter Datalagringsdirektivet har jeg kommet til at EU er noe svineri. Problemet er at selv utenfor EU, er Norge et av landene som er mest ivrige etter å innføre EU-direktiver. EU blir for meg mer og mer fascistisk, og derfor er jeg nå motstander, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #5 Skrevet 20. april 2011 Norge har vært underlagt både Danmark og Sverige og mange mener at det også har preget landets forhold til Eu, at nordmenn ikke vil i union men være selvstendige så langt det går. Landets olje og fiskeressurser var kanskje også avgjørende for et nei-flertall pluss at Norge ville fått få stemmer i Eu pga lavt innbyggertall og derfor ville måttet godta flertallets beslutninger. Norge er også et land med store forskjeller fra landsdel til landsdel og å tilpasse hele landet til Eus beslutninger ville kanskje rammet veldig skjevt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå