Kamikatze Skrevet 20. april 2011 #23 Skrevet 20. april 2011 ? ? Fjordårets modeller går ut med rabatt nå, for å gi plass til årets. Og så handler en aldri noe dyrere enn melk, uten å prute. :gjeiper:
Gjest Naenia Skrevet 20. april 2011 #24 Skrevet 20. april 2011 Fjordårets modeller går ut med rabatt nå, for å gi plass til årets. Og så handler en aldri noe dyrere enn melk, uten å prute. :gjeiper: Jeg tror det kanskje var et spørsmål om hva "lakser" er slang for? Det er vel i hvert fall tusenlapper?
Celtic Heart Skrevet 20. april 2011 #25 Skrevet 20. april 2011 Jeg jobber på en sportsbutikk, og vi selger merkesykler fra 1999,- Da får du monteringen gratis, og hos oss får en også en gratis vårsjekk av gir og bremser innen det første året Skjærmer og støtte får man til halv pris når man kjøper de sammen med sykkelen, og vi monterer gjerne de også - helt uten ekstrakostnad for kunden Vi får av og til inn sykler til reperasjon som er kjøpt på Europris. Regner med det kanskje er noe lignende som på Biltema siden de ligger i samme prisklasse. ? Girsystemene og bremsene er ofte så dårlige at vi rett og slett anbefaler kunden å bytte dem ut! Så må de ut med mange hundre kroner i nye deler, kanskje bortomot 6-700 om det er de dyreste delene. Det kunne en spart seg ved å kjøpe en skikkelig sykkel med en gang, og mange kunder gjør akkurat det isteden for å fikse på en så billig sykkel. Det ligger noe i uttrykket at man får det man betaler for, men for all del man kan også vere kaonheldig å få en sykkel man kan ha lenge om man behandler den pent Skjønner forresten godt at mange kjøper sånne billigsykler til barn, spesiellt de som nettop har lært seg å sykle, og så heller kjøpe en skikkelig sykkel når de er tryggere på sykkelen og ikke velter lenger, og man har forsikret seg om at barnet klarer å ta pent vare på en sykkel Jeg har vært griseheldig med min. Kjøpte meg sykkel for 700 kr på europris for 8 år siden. Går daglig 1,5 mil sommer som vinter. Har hatt null problem med den, men den er over hodet ingen skjønnhet lenger. Kjøpte til yngstegutten der for 4 år siden, den var ferdig etter 1 sesong. Kjøpte til eldstegutten for 4 år siden, den er i bruk på enda. Mannen kjøpte seg for 4 år siden, den holdt helt til han begynte å bruke den aktivt hver dag for å trene. Girsystem, bremser, kranker etc brøt sammen. Så man kan ha både flaks og uflaks med slike billigsykler.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #26 Skrevet 20. april 2011 Vedlikehold må alle sykler ha. Vasking og oljing av kjede kan du eventuelt gjøre selv, eller få det gjort når den er på service. ... så er det også forskjell på hverdagslig vedlikehold som vask og smøring, og skifting av slitedeler. Ved å gå litt opp i kvalitet på gir, bremser, krank osv. lover jeg at man får en bedre sykkelopplevelse i det lange løp. Den har Shimanogir, og bremsene er helt vanlige felgbremser. At girene heter "Shimano" er jo ikke noen garanti for kvalitet! Ggirene deres som har et par bokstaver pluss ett tall som modellnavn er ikke noe å satse på. Shimano Deore er vel regnet som laveste gruppe som er verdt å satse på hvis man skal sykle en del (TS snakker om å sykle et par turer på omtrent en time i uka, med en grei gjennomsnittshastighet på 20 km/t blir det 40 km i uka, og det er nok til å forsvare kjøp av bedre kvalitet). Det blir mindre og mindre vanlig med felgbremser, det er skivebremser som det selges mest av nå. Sistnevnte krever langt mindre vedlikehold enn førstnevnte og bremser dessuten bedre og mer presist. Ingen tvil om hva jeg ville valgt her.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #27 Skrevet 20. april 2011 Fjordårets modeller går ut med rabatt nå, for å gi plass til årets. Og så handler en aldri noe dyrere enn melk, uten å prute. :gjeiper: Tror spørsmålstegnet var ment til ordet "laks" - hva betyr det i denne sammenheng?
Kamikatze Skrevet 20. april 2011 #28 Skrevet 20. april 2011 Men navbrems funker helt utmerket til vanlig sykling med en sånn sykkel. Ser ikke for meg at hun kommer opp i femti km/t med den doningen. Det er ingen tvil om at skive er bedre, men la oss ikke overdrive, heller. Hvis budsjettet er så lavt at det er denne eller ingen, så blir dyrere gir og bremser bare teori og utopi. Det vil uansett hva vi kjøper finnes noe som er dyrere og bedre. Hun må også finne seg i å stryke oljefilla over kjedet, og tørkekluten over navet, iblant. Sånn at ting virker som de skal når de skal det.
bukett Skrevet 20. april 2011 #29 Skrevet 20. april 2011 ... så er det også forskjell på hverdagslig vedlikehold som vask og smøring, og skifting av slitedeler. Ved å gå litt opp i kvalitet på gir, bremser, krank osv. lover jeg at man får en bedre sykkelopplevelse i det lange løp. Gjør du? For meg fungerer ikke de dyre syklene med mange gir...synes de bare er ubehagelige. Takke meg til enkle, eldre sykler med 3 gir. Ikke vanskelig å vedlikeholde. Jeg deltar heller ikke i sykkelritt, så behøver ikke finesser.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 21. april 2011 #30 Skrevet 21. april 2011 Hei alle sammen! Mange svar her som jeg akkurat har lest igjennom! Og mange tips! Av økonomiske grunner, så ser jeg etter billige sykler. Og hvis den skulle bli lite brukt med tiden, så slipper man i alle fall å ha dårlig samvittighet for at en "dyr sykkel" står i garasjen og ruster bort. Og en billig sykkel er som sagt ikke så utsatt for tyveri. Bor langt i fra nærmeste sykkelbutikk, så reparasjoner og vedlikehold har vi gjort selv med tidligere sykler. Så det skal gå greit. Snakket med ei venninne som har en billig sykkel fra Biltema (kjøpt i fjor vår) og hun er fornøyd. Jeg har ikke hatt tid til å dra på Biltema selv siden det er så langt unna, men en kjenning var i går og kjøpte en sånn sykkel for meg. Pluss skjermer. Så jeg har altså ikke prøvd den, selv om jeg burde. Men har jo tidligere brukt en "voksen sykkel" Så jeg får se hvordan det går når jeg får hentet den, i løpet av helgen kanskje. Kan jo skrive her hva jeg syns. Vil jeg ikke ha den, så får jeg levere den tilbake eller selge den til noen. Men takk for hjelp og tips alle sammen 1
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 23. april 2011 #31 Skrevet 23. april 2011 Hei igjen! Nå er den montert og alt i orden. Men lurer litt på hvordan man egentlig skal sitte på en sykkel. Rett opp og ned med ryggen i 90 grader eller mer framoverlent? Noen som eventuelt har et bilde?
Gjest Ruccola Skrevet 23. april 2011 #32 Skrevet 23. april 2011 Pleier å vere mer foroverlent med dagens sykler. Du har sikkert litt å regulere på selve setet også, altså ikke i høyden, men at du kan skru opp to muttere under setet og skyve selve seteputen lenger frem i festet så du kommer litt nermere styret. Så regulerer du setehøyden sånn at når du har foten nede på trøden, er foten nesten utstrekt, skal vere en liten bøy i kneet, ikke mye. Ofte ikke så mye å regulere på på styrene lenger, men man kan av og til løsne festet og vri det litt og få det en cm nærmere, avhengig om det er et rett styre eller ikke. Om girene dine bråker og hopper, er det lurt å få dem justert av noen som kan med det. Er noen små skruer her og der man må skru på Lykke til!
Wiggins Skrevet 23. april 2011 #33 Skrevet 23. april 2011 Hei igjen! Nå er den montert og alt i orden. Men lurer litt på hvordan man egentlig skal sitte på en sykkel. Rett opp og ned med ryggen i 90 grader eller mer framoverlent? Noen som eventuelt har et bilde? Hvis du nå kjøpte den billige Biltema-sykkelen du snakket om, så er den alt for stor for deg hvis du er 155 cm. Derfor vil du sitte veldig ubehagelig. Du burde vært minst 165 cm, helst 170 cm for denne sykkelen. Den ser ut som en semi-offroadsykkel, og på en slik skal man sitte litt fremoverlent, men du vil nok måtte sitte veldig fremoverlent for i det hele tatt å rekke styret. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #34 Skrevet 23. april 2011 En sitter fremoverlent på slik sykler. Jeg er 167 cm, og har en hybrid sykkel, Trek 7.5 FX, som er 17,5 tommer / 44,5 cm. Den er perfekt til min høyde, så jeg er redd du har kjøpt deg en for stor sykkel.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 23. april 2011 #35 Skrevet 23. april 2011 Kjøpte den fra Biltema. Ja, den er nok litt for stor (for lang). Kan prøve å justere litt på sete og rattet, som nevnt ovenfor her. Men andre sykler er jo så dyre! Finner ingen under 2000. Sett på bruktmarkedet på nettet, men er bare typisk damesykkel med kurv eller utslitte sykler her i området. Sitter fremoverlent på denne, men det skal man visst. Men kanskje ikke så mye som jeg gjør da. Den var ellers god å sykle med
Wiggins Skrevet 24. april 2011 #36 Skrevet 24. april 2011 Kjøpte den fra Biltema. Ja, den er nok litt for stor (for lang). Kan prøve å justere litt på sete og rattet, som nevnt ovenfor her. Men andre sykler er jo så dyre! Finner ingen under 2000. Sett på bruktmarkedet på nettet, men er bare typisk damesykkel med kurv eller utslitte sykler her i området. Sitter fremoverlent på denne, men det skal man visst. Men kanskje ikke så mye som jeg gjør da. Den var ellers god å sykle med Det er fordi 2000 er det absolutt minste du må gi for en sykkel som ikke faller sammen bare du ser på den, for å spissformulere litt. Det er med sykler som med det meste annet; det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Under en viss pris får du ikke noe som duger til mer enn søndagsbruk.
Kamikatze Skrevet 24. april 2011 #37 Skrevet 24. april 2011 Nå trenger vi ikke overdramatisere betydningen av en rammestørrelse for stor eller for liten. Det er som regel stort rom for tilpasning av sete og styre. Og selv om en ikke oppnår den hundre prosent optimale sittestilling, blir det ikke så merkbart som mange vil ha det til med nitti prosent.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå