Gå til innhold

Jeg kaster opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Angsten er blitt verre de siste dagene, jeg klarer ikke beholde vann eller mat før det kommer opp igjen. Når jeg legger meg sovner jeg etter få minutter, men våkner etter par timer igjen. Klarer ikke holde øynene oppe selv om jeg prøver å lese en spennende roman. Har heller ingen matlyst mer. Det har skjedd ting nå som kanskje får opp følelser om det som skjedde i fortiden, ikke noe dramamatisk, men likevel noe jeg må forholde meg til på nytt.

Jeg har ikke tatt valium, har bare fire igjen og er redd for å få panikk hvis jeg plutselig ikke har det valget. Skal til lege like over påska. Men hvorfor kaster jeg opp flere ganger daglig? Kan det være noe annet enn psykisk? Jeg har aldri kastet opp når jeg har hatt det vanskelig før, heller ikke når jeg har vært fyllesjuk og ekstra nervøs.

På denne måten klarer jeg jo ikke å opprettholde væsketapet eller få i meg vitaminer og næringstoffer. Har prøvd å drikke cola men det hjelper ikke. Jeg får plutselige brekningsanfall og det er skikkelig ekkelt når de kommer.

Matforgiftning varer vel ikke i en uke? jeg føler at der bare blir verre og verre og ikke bedre etter som dagene har gått...

Noen gode råd eller noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen kan jo svare deg over et forum om du er syk i kroppen eller om det er psyken som gjør dette, så det kan kanskje være en ide å komme seg til legen og ta noen blodprøver om det har vært slik i en ukes tid... Angst kan forøvrig påvirke kroppen i veldig stor grad, som du sikkert også vet om du sliter med det, men jeg tror uansett du bør snakke med legen om det.

Håper du blir bedre snart :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Bergen kan det være omgangssyke du har. Går noe heftige greier for tiden. Selv har jeg og angst, og jeg blir alltid kvalm av den og noen ganger kaster jeg opp. Tanken på at det er omgangssyken gjør angsten ekstra ille, og da blir jeg også ekstra kvalm. Håper du blir bra snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvelningskramper, kvalme og brekninger er vanlig ved angst.

prøv å fokusere på noe annet, feks gå en tur rett etter matinntak/væskeinntak. På apoteket får du kjøpt nutridrinker som inneholder næring og energi som kan være lurt å prøve.

God bedring :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på østlandet, to mil utenfor oslo. Men jeg tror ikke at jeg har feber, er bare fryktelig trett og dårlig. Jeg har ikke målt temperaturen, har ikke febermåler heller... Jeg ville blitt lettet hvis det bare var omgangsyke og ikke angst, for angsten har styrt store deler av livet mitt etter at jeg ble voksen. Jeg har veldig mange bekymringer i det siste og trodde at kvalmen kom av det, men dette har aldri vært noe problem i den grad før. Jeg føler at jeg holder på å bli dehydrert og klarer bare noen munnfuller vann, men ofte kommer det rett opp igjen. I dag har jeg brekt meg fire ganger og jeg eier ikke matlyst, men har spist par salte kjeks.

Det oppleves som en omgangsyke, men jeg vet ikke om det er det eller nerver. Men angst kan vel ikke være så konstant med kvalme over flere dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppleves som en omgangsyke, men jeg vet ikke om det er det eller nerver. Men angst kan vel ikke være så konstant med kvalme over flere dager?

Jeg opplever ofte kvalme i sammenheng med angst og det kan vare veldig lenge, opp til noen uker -spørs helt på omfanget av angsten..

Det eneste som holder meg i sjakk da er at jeg tvinger meg til fysisk aktivitet for å få i meg næring.

Hadde jeg vært deg ville jeg ringt legevakten og hørt om de kan hjelpe, eller dra til et apotek og spurt om råd der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke å gjøre noe fysisk aktivt, kastet opp og klarte ikke gå i dusjen men vasket bort oppkastet. Jeg er ikke i form til noe stort annet enn å sove, men pga angsten får jeg ikke sovet heller. Det har gått i en vond sirkel før, når jeg ikke får sovet ut får jeg mer angst og da får jeg angst for å ikke få sove. Jeg sover nå, men våkner etter par timer og føler meg litt bedre. Når jeg drikker vann, blir jeg straks kvalm igjen. Derfor tror jeg det har noe med magen å gjøre og ikke bare angst, selv om det ene kan påvirke det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bestilt akuttime hos lege eller dratt på legevakta. Ikke fordi det er alvorlig sånn sett, men hvis du har kasta opp i en hel uke og ikke klarer å holde noe nede bør du nok prate med en lege om det. Når jeg var syk og ikke fikk i meg mat på litt over en uke måtte jeg etterhvert få intravenøst.

God bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På apoteket kan man få kjøpt noe som heter Gem, det er væskeerstatning.

Det viktigste er å få i seg drikke, vi voksne kan gå noen dager uten mat.

Men du burde gjøre som hun over her sier: ring legen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...