Gå til innhold

Flere som bruker klikkertrening her?

Fremhevede innlegg

Gjest Fikira
Skrevet

Har klikkertrent en gullfisk og oscar, men da med en lommelykt.

Og klikkertrener papegøya mi.

Moro for alle penga!

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Vi brukte klikker i begynnelsen da hunden var liten, men da jeg hadde rotet bort min tiende klikker så gav jeg opp, nå er det godbiter og et fast belønningsord som gjelder her.

Men Canis sin klikker er flott med lange negler, det er den eneste typen jeg brukte:)

Skrevet

Har klikkertrent en gullfisk og oscar, men da med en lommelykt.

Og klikkertrener papegøya mi.

Moro for alle penga!

Oscar som i cikliden? Hva bruker du som godbit da? Og hva har du lært den? God idé.. :fnise:

Skrevet

Nå er det ikke klikkeren i seg selv som er poenget med klikketrening da. Det er prinsippet bak om at hunden selv skal finne ut hva den skal gjøre for å få belønning. Jeg bruker kun belønningsord, bortsett fra når jeg skal lære inn noe som krever voldsom presisjon da jeg ofte er raskere å klikke enn å få tunga med på laget.

Orkere ikke gå nærmere inn på det med mindre noen er interessert, men man kan kort fortalt klikketrene uten klikker og man trenger ikke klikketrene selv om man bruker klikker...

nettopp ,jeg "klikker-trener" uten klikker :P bruker kun lyd og så belønning her

Canis sine i-Click ,tror jeg har den hmm ble usikker.

Gjest Fikira
Skrevet

Brukte maggott kokonger eller vanlige maggot, men de foretrekker kokongene da de er litt mer sprø og lettere å spise.

Og har lært den å svømme gjennom en ring hver gang jeg lyser på ringen.

Skrevet
http://www.training-dogs.com/image-files/things-iclicker.jpg sånn her ser en iClick ut. Jeg har også kjempelange negler, kan ikke bruke de klikkerne som har klikker "nedi", men får du ikke til å bruke denne vil jeg gjerne høre forklaringen på hvordan du klarer å skrive på tastaturet. :fnise: Så ja, gode er de, om enn ikke litt stille (og klart, lett for å klikke ufrivillig når den ligger i lomma!).
Skrevet

Jeg har sverget på klikketrening siden jeg fikk hunden min som snart er ett år. Hun er meeeget lettlært (både på godt og vondt :fnise:)

Så langt kan hun sitt, ligg, bli (til en viss grad), stå, bamse, high five, balerina og jeg har så smått begynt å lære henne å krype med targetstick! Targetstick anbefales å prøve :jepp:

Som sagt, så er hun meget lettlært og kan lære det meste etter bare noen få økter på stua. MEN når vi er på fellestrening med andre hundefolk her i bygda kan hun være rimelig håpløs! Hun ELSKER andre hunder og ikke minst folk! Hun knytter fort båndt til andre hunder og mennesker så når vi møter alle de andre på treningen hver onsdag er hun overgla over å få møte alle etter en heeel uke, så hun er mest opptatt av å hilse, kose og leke med alle andre. Matmor blir vi bare lei av. Hun maser bare :sjenert:

Skrevet

Samspillet mellom hund og fører skal jo være såpass fullt av gjensidig forståelse for hverandre og det de holder på med at klikkeren er overflødig. En god grunnplattform for samspill er alfa og omega.

Ergo: nei, jeg bruker ikke klikker, har ikke tenkt til det heller. Jeg bruker hunden og meg selv som redskap, og legger fokus på at det er morsomt.

Problemet med det du kaller forståelse og samspill er at hunden blir lite kreativ og veldig opphengt i at eier skal legge føringer og fortelle hva som skal gjøres, de blir litt passive. Selv om det ene ikke utelukker det andre så er klikker en genial måte å få dem til å tenke selv ved nyinnlæring, blir mer selvstendige og bruke hele spekteret sitt. Klikker er også en fin måte å "fange" atferd på, og gir mange muligheter som er utrolig vanskelig å få til på andre måter. Mange treningsleie hunder blir veldig inspirert av å bruke klikker, fordi de opplever at de styrer sin egen treningsøkt fremfor å bli fortalt hva de skal gjøre.

Jeg går ikke rundt med klikker hele tiden, men særlig hvis det er problemområder som må jobbes med syns jeg den er et must. (eller ved innlæring av øvelser som skal utføres nøyaktig) Lyden i seg selv kan få oppmerksomheten vekk fra noe uønsket slik at man kan belønne hunden for kontakt, og siden den er presis, nøytral og den samme hver gang får man raskere resultater. Men jeg bruker da også mange andre måter å kommunisere med hundene og lære dem ting.

Har brukt klikker på både hund, katt og gris. Sistnevnte var en råtass, men pusern forstår også prinsippet. :jepp:

Skrevet

http://www.training-dogs.com/image-files/things-iclicker.jpg sånn her ser en iClick ut. Jeg har også kjempelange negler, kan ikke bruke de klikkerne som har klikker "nedi", men får du ikke til å bruke denne vil jeg gjerne høre forklaringen på hvordan du klarer å skrive på tastaturet. :fnise: Så ja, gode er de, om enn ikke litt stille (og klart, lett for å klikke ufrivillig når den ligger i lomma!).

ah det er IKKE samme som jeg har,ikke rart du synes negla mine ble vel lange :fnise:

den funker nok ja,selv med negler

Skrevet

Vi klikketrener hunden vår 100% - og trener regelmessig med instruktør.

Skal jeg være helt ærlig er jeg ikke helt sikker på at dette er det rette for meg, men vi er begynt, det går bra og mannen er helt med så da er jeg det også ...

Gjest Canis lupus
Skrevet

Bruker kun klikkeren når jeg trenger nøyaktighet i treningen. Som å lære hunden å gå fot og sitte på plass. Men ellers bruker jeg den ikke.

Trener ikke med klikkerprinsipper heller, altså jeg lærer som regel ikke hunden ting ved at han skal tilby det frivillig.

Skrevet

Jeg bruker både klikkeren til at han selv skal tilby (han har hodet til å forstå forskjellen mellom trening og trening heldigvis) og at jeg viser. Å lære inn gjesping på kommando gikk under førstnevnte, å gi labb under nr. 2. :) Bruker klikkeren mest til innlæring, pirking samt når vi skal ha hele økter med trikstrening. Synes det er en veldig kjapp og fin måte å lære inn ting på, han bruker hodet litt ekstra når det er en klikker inni bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...