Gjest Doh Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 Jeg klikkertrener katten min på rundt 7-8mnd. Foreløpig har jeg lært han sitt, gi labb, gi andre labben og ligg. Tenkte å begynne med target snart, må bare finne noe å bruke kom target først. Noen flere som klikkertrener?
Fandenivoldsk Skrevet 19. april 2011 #2 Skrevet 19. april 2011 Jeg gjør det, har hund hun er bare 9 uker da, men hun kan sitt, kommer på innkalling og "touch" på fingeren min
Dobbeltseng Skrevet 19. april 2011 #3 Skrevet 19. april 2011 Driver med klikking på hundene våres. de kan blant annet snurr rundt, ligge død, på plass, gå fot osv. Min søster trener klikking på kaninene. Den ene kan snurr rundt og på plass. Den andre kan "touch" på target stick.
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 Jeg prøvde klikkertrening på min hund engang, men trengte ikke bruke det allikevel. Hun lærte seg sitt, ligg, på plass, rull rundt, gi lapp, high five, hent leken og stå uten klikker. Klikkertrening skal visstnok være kjempe god trening for både hunder og katter
Dobbeltseng Skrevet 19. april 2011 #5 Skrevet 19. april 2011 Jeg prøvde klikkertrening på min hund engang, men trengte ikke bruke det allikevel. Hun lærte seg sitt, ligg, på plass, rull rundt, gi lapp, high five, hent leken og stå uten klikker. Klikkertrening skal visstnok være kjempe god trening for både hunder og katter Det er jo ikke noe du trenger å bruke, men det er kjempe flott treningsform, i motsettning til negativtrening. Klikkertrening er bra for alle dyr^ Klikkertrening ble først utøvd på delfiner^
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. april 2011 #6 Skrevet 19. april 2011 Det er jo ikke noe du trenger å bruke, men det er kjempe flott treningsform, i motsettning til negativtrening. Klikkertrening er bra for alle dyr^ Klikkertrening ble først utøvd på delfiner^ Det kan jeg se for meg. Delfiner er jo intelligente dyr
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #7 Skrevet 20. april 2011 hunden min er klikketrent fra hun var liten, og har prøvd det på hesten og
Sugerøret Skrevet 20. april 2011 #8 Skrevet 20. april 2011 (endret) Mannen er klikkertrent ,bikkja er det værre med synes det blir ekstra styr,klikk gobit ,så jeg hopper over klikker'n Endret 20. april 2011 av Kårky 1
Gjest Doh Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 Ja, man kan like gjerne bruke et ord eller en lyd i stedet for klikkeren Noen som har noe forslag til hva jeg kan bruke som targetstick? Trenger noe litt lang som rekker ned til katta når jeg står oppreist
Dobbeltseng Skrevet 20. april 2011 #10 Skrevet 20. april 2011 Mannen er klikkertrent ,bikkja er det værre med synes det blir ekstra styr,klikk gobit ,så jeg hopper over klikker'n Poenget med klikkeren er at lyden skal være eksakt den samme hver gang. Men man trenger jo ikke bruke noe lyd i det hele tatt i grunn. Man kan bare bruke godbit når den gjør rett. Men klikkeren gjør det lettere å belønne korrekt, og vil dermed ofte gi raskere resultat Ja, man kan like gjerne bruke et ord eller en lyd i stedet for klikkeren Noen som har noe forslag til hva jeg kan bruke som targetstick? Trenger noe litt lang som rekker ned til katta når jeg står oppreist Poenget med klikkeren er at lyden er den eksakt samme hver gang, noe man ikke klarer ved å si et ord eller en lyd. ' Du kan jo bare bruke fingeren din, som har fordel med at den alltid er tilgjengelig. Den er dog ikke lang nok, men du kan enten sitte på huk, eller bøye deg ned. For eksempel ved innlæring av "slå på/av lysbryter" brukte jeg post it lapper. Jeg bruker post it lapper når hunden skal berøre med potene og target stick når den skal berøre med snuten. En slik pinne på små flagg(slike som alle har på 17. mai) funker nok fint. En vanlig pinne har kanskje masse lukter, og jeg vet ikke om det er så bra. Det er vel bare til å prøve ting som er lange og tynne
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 Har klikkertrent hund med klikker. Men ble sprø av å holde styr på klikker, godbit og bikkje, så jeg gikk heller over til et klikkerord istedet. Hunden hadde litt for høyt stressnivå, så hun ble også stresset av klikkerlyden og da var et klikkerord mye bedre. Klikkertrent unghest også med klikkerord. Og hun tok det superkjapt. Har prøvd å klikkertrene rottene mine, men med en flokk på fire rotter så ble det rimelig mye kaos Når en gjorde noe bra, så spratt det fire rotter opp. Nå har jeg to sedate rottegutter, som jeg ikke engang har giddi å prøvd å klikkertrene. Om du har en pekestokk el, med en bit av en svamp på ende, så er dette supert til å bruke som target. Jeg har brukt en gammel dressurpisk til dette. Med en stoffmus på ende av alle ting.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #12 Skrevet 20. april 2011 Samspillet mellom hund og fører skal jo være såpass fullt av gjensidig forståelse for hverandre og det de holder på med at klikkeren er overflødig. En god grunnplattform for samspill er alfa og omega. Ergo: nei, jeg bruker ikke klikker, har ikke tenkt til det heller. Jeg bruker hunden og meg selv som redskap, og legger fokus på at det er morsomt. 1
Dobbeltseng Skrevet 20. april 2011 #13 Skrevet 20. april 2011 Samspillet mellom hund og fører skal jo være såpass fullt av gjensidig forståelse for hverandre og det de holder på med at klikkeren er overflødig. En god grunnplattform for samspill er alfa og omega. Ergo: nei, jeg bruker ikke klikker, har ikke tenkt til det heller. Jeg bruker hunden og meg selv som redskap, og legger fokus på at det er morsomt. Jeg går ut ifra at du vet svært lite om klikkertrening ut ifra hva du sier. Klikkertrening er en av de raskeste treningsmetodene. Og dyrene elsker det! Da er det nok for at jeg gjerne klikker hundene mine. Jeg klikker de dog ikke i alt, men ved ulike øvelser bruker jeg det. Ellers gir jeg bare godbit ved rett, og overser feil. Med ny hund tror jeg at jeg satser 100% på klikkeren.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #14 Skrevet 20. april 2011 Hvorfor snakker du om hurtighet? Jeg svarte på et spørsmål, og sa noe om hvilket perspektiv jeg går ut fra når hundene og jeg jobber. Og å ikke anse klikker som det optimale er ikke synonymt med uvitenhet
Dobbeltseng Skrevet 20. april 2011 #15 Skrevet 20. april 2011 Hvorfor snakker du om hurtighet? Jeg svarte på et spørsmål, og sa noe om hvilket perspektiv jeg går ut fra når hundene og jeg jobber. Og å ikke anse klikker som det optimale er ikke synonymt med uvitenhet Før og fremst går jeg ut ifra at TS vil ha svar fra dem som bruke klikkertrening, og ikke av alle dem som ikke gjør det. Sett bort ifra det så virket det på meg som at du var negativ til treningsmetoden, noe mange som ikke kjenner til den er. Hvorfor anser du ikke klikkertrening som optimalt?
Sugerøret Skrevet 21. april 2011 #16 Skrevet 21. april 2011 (endret) Dobbeltseng jeg er klar over hva klikkertrening er,bare at min hund ikke er sææærlig "brukervennlig" med klikker- Les utålmodig hund og lat eier.Dessuten er klikkeren fullstending ubrukelig med lange negler! Men har erfaring fra klikkermiljø, enkelte hunder funkerer 60% bedre med klikker enn vanlig belønning.Gøy å se men funker ikke for alle Endret 21. april 2011 av Kårky
Dobbeltseng Skrevet 21. april 2011 #17 Skrevet 21. april 2011 Dobbeltseng jeg er klar over hva klikkertrening er,bare at min hund ikke er sææærlig "brukervennlig" med klikker- Les utålmodig hund og lat eier.Dessuten er klikkeren fullstending ubrukelig med lange negler! Men har erfaring fra klikkermiljø, enkelte hunder funkerer 60% bedre med klikker enn vanlig belønning.Gøy å se men funker ikke for alle Helt greit at ikke alle bruker klikkertrening. Jeg lurte bare ved kommentarene "Samspillet mellom hund og fører skal jo være såpass fullt av gjensidig forståelse for hverandre og det de holder på med at klikkeren er overflødig. En god grunnplattform for samspill er alfa og omega". Jeg tolket det som at du mente at dem som måtte "ty" til klikkertrening ikke hadde godt nok samspill med hunden. Det virket slik ut ifra hvordan du skrev det. Det er nok ikke en treningsform for alle, men jeg tror de fleste hundene ville likt det om eieren virkelig hadde satt seg inn i det. Det tar jo tid å lære inn, hvert fall om det er en hund som tidligere er trent annerledes. Hvordan hund har du forresten?
Sugerøret Skrevet 21. april 2011 #18 Skrevet 21. april 2011 (endret) Da har du nok misoppfattet det jeg skrev.For klikkertrening er flott OM du liker metoden og at bikkja er med på laget.Jeg har forresten en Leonberger som ikke er lett å motivere,med mindre du stiller med grillet kylling,roastbiff eller leverpostei på tube. Han forstår klikket og slik men for er klikk bare uro-element,han henger seg opp i klikket.Sån teit forklart.Blir kun oppjaget og stresset av lyden ,så litt av poenget med klikker'n blir borte for meg,da jeg ikke ønsker at han skal bli så stressa av klikkinga. Endret 21. april 2011 av Kårky
Tre Skrevet 22. april 2011 #19 Skrevet 22. april 2011 Da har du nok misoppfattet det jeg skrev.For klikkertrening er flott OM du liker metoden og at bikkja er med på laget.Jeg har forresten en Leonberger som ikke er lett å motivere,med mindre du stiller med grillet kylling,roastbiff eller leverpostei på tube. Han forstår klikket og slik men for er klikk bare uro-element,han henger seg opp i klikket.Sån teit forklart.Blir kun oppjaget og stresset av lyden ,så litt av poenget med klikker'n blir borte for meg,da jeg ikke ønsker at han skal bli så stressa av klikkinga. Nå er det ikke klikkeren i seg selv som er poenget med klikketrening da. Det er prinsippet bak om at hunden selv skal finne ut hva den skal gjøre for å få belønning. Jeg bruker kun belønningsord, bortsett fra når jeg skal lære inn noe som krever voldsom presisjon da jeg ofte er raskere å klikke enn å få tunga med på laget. Orkere ikke gå nærmere inn på det med mindre noen er interessert, men man kan kort fortalt klikketrene uten klikker og man trenger ikke klikketrene selv om man bruker klikker... 1
Havtorn Skrevet 23. april 2011 #20 Skrevet 23. april 2011 Psst Kårky, det finnes klikkere for lange negler også. Canis sine i-Click er kjempegode! Har dem liggende overalt. Har selv en terrier som koker over for hver en minste lille ting, men han må nå bare koke - for det vanker belønning så fort han forstår. Klart første økta i innlæring av noe nytt krever tålmodighet, men etter det er det fritt frem! Av med lyss, stå på do, spille død, rulle rundt, snurre rundt seg selv, rygge, gå i slalåm mellom beina mine, hente div navngitte ting.. alt mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå