^me^ Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 jeg ser det er flere her som har hatt tidlig ultralyd i første trimester på legekontoret ved svangerskapskontroll, er det normalt eller er du bare veldig heldig om legen har et slikt apparat liggende på kontoret? det hadde vært så betryggende å få sett spiren evt høre hjerteslagene på en legekontroll, men trodde du måtte til privat sykehus for og få gjort dette og betale mye for det? hvordan fungerer dette?
flickan Skrevet 19. april 2011 #2 Skrevet 19. april 2011 Jeg tror ikke det er normalt. Jeg har aldri hørt om noen IRL som har fått UL som rutine hos fastlegen, men har lest om noen her som får tettere oppfølging pga IVF eller sykdom f eks som har fått det hos gynekolog.
sjøhest Skrevet 19. april 2011 #3 Skrevet 19. april 2011 Min lege har ikke UL-apparat, men jeg ble henvist tidlig pga jeg hadde hatt SA et par mnd før og jeg var derfor ekstra redd for at det var noe feil denne gangen og. Så da fikk jeg komme i uke 7.
dreia Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 Du får ta det som en bonus om du får UL-sjekk hos fastlegen, for jeg tror ikke det er vanlig. I min fjerde graviditet ble jeg fulgt opp med UL på sykehuset pga. gjentatte aborter. I de tre første graviditetene (som alle endte i MA/SA) hadde jeg tenkt å dra til privat gynekolog for UL, for fastlegen hadde ikke noe tilbud til meg.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #5 Skrevet 19. april 2011 tror ikke det er vanlig at en lege har UL tilgjengelig på et vanlig legekontor
Superlilje Skrevet 19. april 2011 #7 Skrevet 19. april 2011 Min fastlege har ultralydapparat, men bare for utvendig ultralyd. Så hun ville ta en ultralyd da jeg var der i uke 10. Men det var ikke mye vi fikk sett, bare at livmoren var forstørret. Så mange hadde nok blitt superstresset etter en sånn ultralyd og dratt for å ta innvendig for å se at det faktisk var noe der. Så det var egentlig lite vits i den ultralyden.. 1
Timseh Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 (endret) Legen til kjæresten til min bror har ultralyd hos seg Det har dessverre ikke min fastlege, så jeg går til Kvinneklinikken. Jeg fikk og får en del ultralyder etter en ulykke jeg var i, mens andre venninner kun får en når de tror de er i uke 18 (beregnet etter mens) Men det går jo an å bestille privat ultralyd Endret 19. april 2011 av HenLu
Teriyaki Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 Min fastlege har ultralydapparat, men bare for utvendig ultralyd. Så hun ville ta en ultralyd da jeg var der i uke 10. Men det var ikke mye vi fikk sett, bare at livmoren var forstørret. Så mange hadde nok blitt superstresset etter en sånn ultralyd og dratt for å ta innvendig for å se at det faktisk var noe der. Så det var egentlig lite vits i den ultralyden.. Så du ingenting i uke 10? Er det et veldig gammelt (dårlig) apperat legen din har da? Jeg hadde ultralyd 9+6 og der ser man tydelig en sprellende baby med armer, bein, kropp hode og et bankende hjerte. Til og med ører, fingre og antydning til nesetipp så vi.
Superlilje Skrevet 20. april 2011 #10 Skrevet 20. april 2011 Så du ingenting i uke 10? Er det et veldig gammelt (dårlig) apperat legen din har da? Jeg hadde ultralyd 9+6 og der ser man tydelig en sprellende baby med armer, bein, kropp hode og et bankende hjerte. Til og med ører, fingre og antydning til nesetipp så vi. Vet ikke om det var gammelt, men livmoren lå visst bak en tarm med luft i, og luft gjør visst at man ikke ser så godt på ultralyd. Var vel litt oppblåst i begynnelsen av svangerskapet Og så lå livmoren ganske langt nede også, hun presset jo omtrent ultralydtingen ned under skambeinet mitt
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 Hvis du er heldig så får du kanskje høre hjertelyden med dopler. Jeg fikk det i uke 11 i hvert fall. Men ble advart først om at jeg ikke mått få panikk om hun ikke fant den, for det kommer visst litt an på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå