AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 Jeg ønsker å spørre de som IKKE bruker hormonell prevensjon. Jeg lurer da på hvordan din mens-syklus er? Spør av ren nyskjerrighet 1. Hvor regelmessig er den? 2. Blør du like mye hver gang? 3. Når fikk du din første mens? 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? 5. Hvor lang er syklusen din? Jeg kan svare for min egen del... 1. Det kan variere med en uke, ca. 2. Nei. Noen ganger blør jeg mer enn andre ganger. 3. 11 år, snart 9 år siden. 4. Brukte p-piller i ca. 2 år. Brukte et og et halvt år før kroppen klarte å få mens uten at blødningen ble satt igang ved hjelp av medikamenter. 5. Den er et sted mellom 5-6 uker. Da jeg var yngre var syklusene på 21 dager, bare. Etter p-pillene ble de lengre.
Xaphan Skrevet 19. april 2011 #2 Skrevet 19. april 2011 1. Hvor regelmessig er den? - Ikke reglemessig i det hele tatt. Det går så lang tid mellom hver gang at jeg ikke har oversikten. 2. Blør du like mye hver gang? - Tror det, har ikke merket noen forskjeller, men som sagt er det lenge mellom hver gang, så ikke lett å holde oversikt. 3. Når fikk du din første mens? - Da jeg var 13 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? - Ja, sluttet med det for 2-3 år siden. 5. Hvor lang er syklusen din? - Går som regel 3-4-5 måneder mellom hver gang jeg har mensen. Vet ikke hvorfor jeg er sånn, har aldri hatt regelmessig mens bortsett fra da jeg gikk på p-piller.
karolinn Skrevet 19. april 2011 #3 Skrevet 19. april 2011 1. Hvor regelmessig er den? - Kommer til samme tid hver måned, +/- noen dager. 2. Blør du like mye hver gang? - Ja. 3. Når fikk du din første mens? - 14 år. 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? - Flere ganger, med noen små pauser imellom. Et halvår siden sist. 5. Hvor lang er syklusen din? - Ca en måned.
Lilla-dings Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 Er det en mulighet for at du har pcos? Ei venninne av meg har det, og hun har laaaaaange sykluser, og var fornøyd med dette da hun var yngre. Men sykdommen ble til plage og besvær da hun bestemte seg for å prøve å bli gravid.
Xaphan Skrevet 19. april 2011 #5 Skrevet 19. april 2011 Er det en mulighet for at du har pcos? Ei venninne av meg har det, og hun har laaaaaange sykluser, og var fornøyd med dette da hun var yngre. Men sykdommen ble til plage og besvær da hun bestemte seg for å prøve å bli gravid. Hmm, det har jeg aldri hørt om. Er det farlig?
Lilla-dings Skrevet 19. april 2011 #6 Skrevet 19. april 2011 Hmm, det har jeg aldri hørt om. Er det farlig? Nei, det er ikke farlig. Tror det hele går ut på at man har mangel på et kvinnelig hormon, og derfor har sjeldne eggløsninger. Noe som selvfølgelig resulterer i at det blir vanskeligere å bli gravid. Men dette utelukker ikke muligheten for å bli gravid - dersom du ønsker å bli gravid og ikke lykkes innen en viss periode, får du (forhåpentligvis) hjelp fra gynekolog til å få satt igang eggløsningen din ved hjelp av et medikament. Andre prøver også akupunktur, og jeg har hørt om mange som har lyktes med det 1
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2011 #7 Skrevet 19. april 2011 Data for siste 5 år: 1. Hvor regelmessig er den? Har varierert med 20 dager, men de siste årene har det vært ca en uke slingringsmonn. 2. Blør du like mye hver gang? Nei. 3. Når fikk du din første mens? Tror jeg var rundt 14 år. 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? Ja, desverre. Tok med 2 år før jeg hadde noen form for menstruasjon igjen. Ca 1-2 år til før den var tilnærmet stabil. 5. Hvor lang er syklusen din? 22-50 dager, men det siste året eller så har den vært på rundt 28-32 dager, med en syklus på 41 dager og en på 22.
Lipstick Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 1. Hvor regelmessig er den? Får mensen en gang i måneden, men er ikke like regelmessig som ved bruk av p-piller 2. Blør du like mye hver gang? Ja. Dvs, mye de to første dagene og lite de fem neste 3. Når fikk du din første mens? Like etter 12-årsdagen min 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? Jeg har brukt p-piller flere ganger. Det har tatt tid før jeg har kommet inn i en rytme for hver gang jeg har sluttet. 5. Hvor lang er syklusen din? ca. 4-5 uker (28-35 dager)
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 Nei, det er ikke farlig. Tror det hele går ut på at man har mangel på et kvinnelig hormon, og derfor har sjeldne eggløsninger. Noe som selvfølgelig resulterer i at det blir vanskeligere å bli gravid. Men dette utelukker ikke muligheten for å bli gravid - dersom du ønsker å bli gravid og ikke lykkes innen en viss periode, får du (forhåpentligvis) hjelp fra gynekolog til å få satt igang eggløsningen din ved hjelp av et medikament. Andre prøver også akupunktur, og jeg har hørt om mange som har lyktes med det Og det hormonet heter progesteron. Leger gir deg syntetisk progesteron/gestagen for å få eggløsning. Hvorfor ikke fi kroppen det ekte som det trenger uten bivirkninger. synd at legene kun tror på det som legemiddel firmane selger. Kjøp NATPRO krem- natpro.co.uk
matheaxxx Skrevet 20. april 2011 #10 Skrevet 20. april 2011 1. Hvor regelmessig er den? - Veldig lite regelmessig. Husker ikke sist gang jeg hadde mensen. 2. Blør du like mye hver gang? - Nei, varierer mellom 4-9 dager. 3. Når fikk du din første mens? - Var 11 år gammel og det er snart 4 år siden. 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? - Har ikke brukt noe. 5. Hvor lang er syklusen din? - Syklus? Heh, har ikke peiling...
Timseh Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 1. Hvor regelmessig er den? - Utrolig regelmessig. Har alltid hatt regelmessig mens, helt fra jeg var ung. Gikk på p-sprøyten i 4-5 år og mistet menstruasjon, og tok litt tid før jeg fikk mensen igjen, men den var regelmessig etter dette også. 2. Blør du like mye hver gang? - Ja 3. Når fikk du din første mens? - Det var utrolig tidlig. Var 9 år. 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? - Som nevnt har jeg gått på p-sprøyte, har også gått på p-piller. Tok ikke lange tiden før jeg fikk regelmessig mens igjen. 5. Hvor lang er syklusen din? - Ca 28 dager.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #12 Skrevet 20. april 2011 Får man uregelmessig mens hvis man begynner på p-piller og så slutter igjen? Høres sånn ut her.
Lilla-dings Skrevet 22. april 2011 #13 Skrevet 22. april 2011 Jeg fikk det. Men de fleste av venninne mine har gått tilbake til vanlig syklus igjen.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #14 Skrevet 22. april 2011 Hvordan er det da å ha uregelmessig mens? Får man plutselig mensen når man minst aner det? Kan være flaut..
KaDust Skrevet 22. april 2011 #15 Skrevet 22. april 2011 1. Hvor regelmessig er den? - Veldig regelmessig, siden jeg går på pilla. 2. Blør du like mye hver gang? - Sånn ca, ja. Litt mer om jeg har hoppet over en måned. 3. Når fikk du din første mens? - Det var 14. desember det året jeg var 13. 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? - Har bare slutta for en måned når jeg har skullet inn i operasjoner å sånn. Så vet ikke egentlig. 5. Hvor lang er syklusen din? - Aner ikke.
Riskrem Skrevet 22. april 2011 #16 Skrevet 22. april 2011 1. Hvor regelmessig er den? Ganske regelmessig. Etter at jeg sluttet på p-piller desember 2009 var mensen svært uregelmessig. Visste aldri når den kom. Kunne gå 4-6/7 uker mellom hver gang. 2. Blør du like mye hver gang? Jeg tror det ja. 3. Når fikk du din første mens? 13 år. 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? Gikk på p-piller i ca. 6 år. Da jeg sluttet desember 2009 tok det ganske nøyaktig et år å stabilisere mensen. Den har vært stabil siden nyttår i år. 5. Hvor lang er syklusen din? 28-32 dager omtrent. Kan også legge til at jeg tror eggløsning kommer nøyaktig to uker etter første mensdag. Kjenner det virkelig. Småmurringer og masse eggehviteutflod i et par dager. Noen ganger er utfloden litt brunaktig også, men det er svært lite. Nå har jeg kobberspiral.
Xaphan Skrevet 22. april 2011 #17 Skrevet 22. april 2011 Hvordan er det da å ha uregelmessig mens? Får man plutselig mensen når man minst aner det? Kan være flaut.. Ja, det er ganske så upraktisk egentlig! Jeg pleier heldigvis å kjenne det på kroppen når mensen kommer, så har ikke vært i noen veldig flaue situasjoner enda.
Panama Skrevet 22. april 2011 #18 Skrevet 22. april 2011 1. Hvor regelmessig er den? - Ikke særlig regelmessig heller mer uregelmessig 2. Blør du like mye hver gang? - Nei, det varierer fra gang til gang 3. Når fikk du din første mens? - Da jeg var 13 og et halvt 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? - Nei, har ikke brukt det 5. Hvor lang er syklusen din? - Alt fra 21 - 35 dager
Lipstick Skrevet 27. april 2011 #19 Skrevet 27. april 2011 Hvordan er det da å ha uregelmessig mens? Får man plutselig mensen når man minst aner det? Kan være flaut.. Nå har jeg noenlunde kontroll på når jeg skal ha mensen, så har alltid med meg bind/tamponger rundt den tiden jeg venter å få det. Dessuten merkes det godt på kroppen like før. Jeg får f.eks. symptomer som vondt i nedre del av magen, korsyrggen og hodet, ømme bryster og har ti ganger kortere lunte. Disse varselene opptrér samme dagen som jeg får mensen, så da tar jeg på meg bind for å være på den sikre siden Hvis jeg ikke kjenner tydelige tegn til mensen, kommer den ikke heller.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #20 Skrevet 27. april 2011 1. Hvor regelmessig er den? Temmelig regelmessig, men ikke som da jeg gikk på p-piller. 2. Blør du like mye hver gang? Ja 3. Når fikk du din første mens? Da jeg var 13 år gammel 4. Har du brukt hormonell prevensjon, og hvor lang tid tok det før du kom inn i vanlig syklus igjen? Har brukt p-piller. Kom inn i vanlig syklus igjen med én gang etter at jeg hadde sluttet. 5. Hvor lang er syklusen din? 25-28 dager
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå