Gå til innhold

En hyllest til en ekte dronning


bergans

Anbefalte innlegg

En av de ypperste idrettsutøverne noensinne måtte bryte livets maraton altfor tidlig.

http://www.dagbladet.no/2011/04/19/sport/grete_waitz/friidrett/16245666/

Kudos og dypeste respekt for ei som var født til å løpe, og bedre enn det meste annet som gikk og framdeles går på to bein. Hennes tider på 70- og 80-tallet ville ha holdt til OL idag, og det sier litt om hvor forut for in tid hun var. Det at hun har opprettet treningsrom på sykehusavdelinger og brukte trening som noe positivt til siste slutt, sier noe om styrken til dette mennesket.

Håper så inderlig at Grete Waitz fortsetter å inspirere andre til å trene, uansett hva livet tilbyr av motbakker og lange distanser før målet nåes.

Endret av bergans
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja - en stor, sterk og sårbar kvinne har avsluttet sitt virke. Utrolig flott at noen mennesker klarer å dele med andre - selv under sykdom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist. Forhåpentligvis har hun det bedre nå enn all smerten ved behandling av en slik sykdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger ingen garantier med når man blir født dessverre, så det gjelder å gjøre meningsfylte ting hver dag. Grete Waitz gjorde mye meningsfylt, blant annet fikk hun tusenvis at norske kvinner til å begynne å trimme.

Det første maratonløpet jeg kan huske at jeg så på TV var et der Grete Waitz løp. Jeg husker ikke om hun vant, jeg var kanskje 7-8 år den gangen, men jeg lærte i hvertfall hva et maraton var, og skjønte litt av hvor hardt det er. Senere har jeg løpt både halvmaraton og maraton, og fant stor glede i det, selv om jeg etterhvert innså at jeg er mye bedre til å sykle enn til å løpe.

Å få beskjed om at man har kreft er vel noe av det hardeste man kan oppleve. Noen lar seg slå over ende, men Grete kjempet i seks år. Det ville sikkert gått mye raskere om hun bare hadde lagt seg ned, i stedet fikk hun gjort mye meningsfylt i disse årene, og hun viste andre at man kan få gjort noe meningsfylt selv om man har kreft.

En stjerne på himmelen har sluknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper hennes ettermæle inspirerer mange til å løpe, trene og stå på selv om det butter i mot. Jeg tror nok også at hennes stahet og fysiske form gjorde at hun kjempet hardere og lenger enn alle prognoser skulle tilsi. At hun klarte å legge opp til trening før behandling, og få sykehusenen til å se hvor viktig trening er for pasienter, er for meg veldig sterkt.

I mitt stille sinn så ønsker jeg at unge jenter ser på henne, og andre fantastiske mennesker som også driver med idrett, som forbilder, og at rosabloggere, ukeblader, Lady Gaga og syke motemolomodeller havner i mentale søppelkurver som tømmes sporenstreks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...