ztina Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 (endret) Jeg har slitt med flere streptokokk infeksjoner de siste årene, samt kronisk betente mandler i ti år og har endelig bestemt meg for at nå de skal ut, koste hva det koste vil (omtrent...) Er selvfølgelig klar over at det er veldig individuelt hvordan en har det etterpå osv og at komplikasjoner er sjeldent, men vil likevel høre hvordan du har hatt det etter operasjonen enten du er av de sjeldne som har hatt store problemer og sterkt fraråder andre å fjerne mandlene eller du "bare" har kost deg med is, vaniljesaus og stikkpiller. Ja, jeg vet at det finnes flere, mange, sider her inne angående fjerning av mandlene, men jeg velger likevel å spørre! Kom også gjerne med erfaringer fra behandlingssted:) Endret 18. april 2011 av ztina
Betty2 Skrevet 19. april 2011 #2 Skrevet 19. april 2011 Fjernet mandlene i februar i år. og heldigvis er det noe jeg ALDRIG skal gjøre igjen. selve ingrepet gikk helt fint, når jeg våknet var jeg bare sliten og øm i hele munn/halsen. Jeg skulle ligge et par timer på overvåking før hjemreise. Men til tross for kvalmestillende ble jeg bare dårligere og dårligere, kastet opp blod flere ganger og det var ikke snakk om å få meg på beina, så ble overflytta til en annen avd. (smertene var ikke så gale på dette tidspunktet, de er veldig greie med utdeling av det) På kvelden greide jeg å stable meg på beina ut i bilen til min kjære som kjørte meg hjem. den dagen fikk jeg i meg 2 isbiter og 1/2 lollipopp is. dagen etterpå gikk også primært med på å spise isbiter, drikke vann og prøve seg på lollipopp is. Samboeren min tvingte meg til å drikke vann ofte (ikke mye vann, bare litt og litt) og jeg tror at det ha vært med på å gjøre slik at jeg klarte å begynne å spise litt bløt mat den 3 (eller 4) dagen. halsen var ganske ond, men etter 6-7 dager føltes det egentlig bare som en kraftig hals betenelse. å snakke de første dagene var ikke noe godt, det var både vondt og vannskelig å formulerer ord. i 2-3 uken går det greit å snakke, men du vil kanskje merke at du snakker litt rart dette går over. forøvering vil jeg ikke anbefale deg å ete fløte is etter et slikt ingrep, du kan bli veldig slimete i halsen av det. og det kan være vannskelig å svelge det. vann, saftis, is te. er virkelig å anbefale fra min side de første dagene Selv om kanskje tiden etter ingrepet ikke er en dans på roser, vil det nok lønne seg å fjerne de, jeg hadde opp imot 7-8 behandlinger årlig mot betennelse, og siden jeg fjernet mandlene har jeg ikke hatt så mye som en sår hals en gang :D
Gjest Linda Skrevet 19. april 2011 #3 Skrevet 19. april 2011 Fjernet mandlene da jeg var seksten, atten år siden nå, og husker dét gjorde så vondt å spise at alt måtte moses. Til og med da gjorde dét vondt! Var vel ikke akkurat overvektig på dette tidspunktet, hadde vel mer valpefett, men husker jeg raste ned syv kilo på ti dager. Så vidt jeg husker gjorde dét ikke vondt mer etter dag syv, da var dét mer ubehagelig. De skorpene som fester seg i halsen (bruker dét fortsatt metoden med å brenne av mandlene slik at dét ikke skal blø?) falt av etter to-tre uker, husker ikke helt, og smakte vel ikke akkurat godt, men tror dét er viktig å bare svelge dem, fremfor å 'pelle dem' ut, da kan sårene gå opp igjen, evt. kan du få en infeksjon. For å skrive NOE positivt: Gled deg til et ufrivillig slankeresultat nå i innspurten til bikinisesongen (hvis du trenger dét) og gled deg til FRISKE år foran deg!! Vet ikke om dét har noe med mandlene å gjøre, men jeg har ikke bare sluttet å ha halsbetennelse, men alle former for hals- og lungesykdommer har vært borte siden jeg tok mandlene. Influensa vet jeg ikke hva er, og blir jeg en sjelden gang forkjølet med feber er dét over etter en-to dager:-) Så vondt-vondt i én uke, ubehag i to uker til, og et helt liv foran deg med GOD helse:-)
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 Det finnes hundrevis av samme tråder. Du kan jo bruke søkefunksjonen..
cyanid Skrevet 19. april 2011 #5 Skrevet 19. april 2011 Jeg fjernet mine for ca 2 år siden, og lå i 3 uker med intense smerter og forbrent hals, tunge og drøvel.. og stikkpillene.. urk! Likevel var de 3 ukene verdt disse to (og flere blir det!) årene uten hovne mandler og sykehusinnleggelser i hytt og pine, for mandlene blokkerte så jeg ikke fikk puste omtrent. Glad jeg tok dem! Eneste minuset jeg må leve med er at jeg er dritt lei av is
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå