Gå til innhold

Mobiltelefonkotyme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor tilgjengelig er du på mobiltelefon. Svarer du alltid på meldinger, og hvor raskt?

Jeg har ikke alltid mobilen ved siden av meg. Har den ofte i ei veske, kobla til stereoanlegget, eller i laderen. Og spesielt en venninne av meg irriterer seg veldig over at jeg ikke svarer "fort nok" på sms. Hun synes at jeg bør svare i løpet av maks en time.

Jeg synes det er tullete å tenke slik. Folk bruker jo mobil på forskjellig måte. Mange har jo ikke mulighet til å ha på privat mobil på jobb, f.eks. Andre ganger kjører man bil eller er på kino. Rent prinsipielt mener jeg at ettersom man ikke vet noe om hva mottakeren gjør når man sender en melding, kan man ikke forvente umiddelbart svar. Om ikke blir det et tilgjengelighetstyranni. Hva tenker dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner igjen problemstillingen :) jeg synes heller ikke man har plikt til å være tilgjengelig hele tiden og svare innen en time. Mange ganger har jeg ikke tid til å svare selv om jeg evt skulle rekke å se at noen har ringt eller jeg har fått medling. Andre ganger har jeg telefonen på lydløs et eller annet sted i leiligheten. Og som du sier hender det man er på kino, teater, handler eller treffer venner. Ei tidligere venninne av meg ble nærmest hysterisk og tok det som et tegn på at jeg var sur på henne eller ikke brydde meg om henne, hvis jeg ikke svarte på (enkelte) meldinger innen en time eller to. Ganske kjedelig å omtrent måtte scanne inn og sende henne kinobilletten eller et videoopptak av de siste timers hendelser for å bevare vennskapet... Av ulike grunner, denne inkludert, er vi ikke venner lenger (jeg pleier ellers å klare å beholde vennskapelige relasjoner til de fleste jeg først har blitt venner med, over mange år, så tror ikke jeg er et monster. Men vi passet ikke sammen)

Skrevet

Hvor tilgjengelig er du på mobiltelefon. Svarer du alltid på meldinger, og hvor raskt?

Jeg har ikke alltid mobilen ved siden av meg. Har den ofte i ei veske, kobla til stereoanlegget, eller i laderen. Og spesielt en venninne av meg irriterer seg veldig over at jeg ikke svarer "fort nok" på sms. Hun synes at jeg bør svare i løpet av maks en time.

Jeg synes det er tullete å tenke slik. Folk bruker jo mobil på forskjellig måte. Mange har jo ikke mulighet til å ha på privat mobil på jobb, f.eks. Andre ganger kjører man bil eller er på kino. Rent prinsipielt mener jeg at ettersom man ikke vet noe om hva mottakeren gjør når man sender en melding, kan man ikke forvente umiddelbart svar. Om ikke blir det et tilgjengelighetstyranni. Hva tenker dere?

Jeg tenker som deg, tror jeg. Selv om jeg stort sett er tilgjengelig på mobilen, så forventer jeg ikke at alle er det. Og hvis jeg er hjemme så kan telefonen fort ligge på steder der jeg ikke hører den. F.eks hvis jeg går i kjelleren for å vaske og henge opp tøy, så tar jeg ikke med telefonen, og det kan fort ta en time eller noe. Og når jeg kommer opp igjen så kommer jeg ikke på å sjekke telefonen, så da kan det fort gå mange timer før jeg ser at jeg har fått melding.

Skrevet

Jeg er som deg altså, hvertfall sms...

Men så har jeg en slik tankegang at om jeg sender melding så forventer jeg ikke svar med en gang, om jeg trenger svar på noe fort, så ringer jeg...

• Liker 1
Gjest Fikira
Skrevet

Jeg sjekker som regel mobilen før jeg går på jobb, og i pauser mens jeg er på jobb. Men når jeg er hjemme, og jeg ikke har jobb på et par dager kan det gå like lang tid før jeg ser på mobilen igjen.

Syns at kravet om å være tilgjengelig overalt til alle døgnets tider begynner å ta litt overhånd. Og jeg har ingen intensjoner om å ta del i det =D

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tar med meg mobilen til sengs. fordi det er vekkerklokke på den Utenom det, så ser jeg på mobilen et par ganger daglig. ikke alltid jeg gidder ha lyd på, av og til gidder jeg ikke ta den med meg fra sengen om mornigen engang.

Nå "kreves" det at man skal være tilgjengelig 24/7, men det er ikke på min timeplan for å si det sånn.

Jeg svarer på sms når jeg ser det,og ringer opp igjen visst jeg ser noen har ringt, men ærlig talt, GI MEG EN UKE UTEN!!!!

Og visst krise, jeg har hustelefon, og jeg har alt annet, så visst det er viktig, så prøver dem som skal nå meg det de kan nå meg på .....

Endret av BippeStankelbein
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har kun mobil.

Jeg svarer alltid på SMS men rekker ikke alltid svare på oppringninger. I den senere tid har jeg blitt litt mer sånn "var det viktig, ringer de igjen".

Men jeg forventer ikke svar på timen eller blir sur hvis noen ikke svarer. Hvis jeg har stilt et spørsmål eller etterlyst et svar kan jeg godt bli utålmodig, men 10 meldinger blir ikke mer besvart enn 1 og uansett er det fortsatt frivillig å svare.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer så fort jeg får muligheten. Og siden jeg har en jobb hvor jeg bruker mobilen mye, svarer jeg som oftest ganske hurtig.

Jeg "forventer" også svar relativt fort, i vert fall av de jeg vet bruker mobilen mye igjennom dagen. Fra de som har jobber hvor de ikke kan ha mobil med, eller er surrehoder, forventer jeg bare svar i løpet av dagen. :)

Gjest Armule
Skrevet

Hvis man vil ha raskt svar hos noen, så ringer man! Man sender ikke en sms, som kanskje ikke blir hørt eller sett.

Blir så oppgitt over slike folk, som krever umiddelbart svar og tror at alle bruker mobilen på samme måte som dem.

Å sende en melding med "nå står jeg utenfor" er beyond borti natta. Hva med å ringe og si det, i stedet for å stå der og lure på om jeg har lest meldinga eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemmmer ofte å svare på meldinger når jeg er litt opptatt. Og sjekker ikke oppringte anrop/meldinger som en rutine, ser at det kan være merkelig men jeg er vant til hustelefon og ikke mobil. Blir heller ikke skuffet om andre ikke svarer når jeg ringer.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke tilgjengelig hele tiden. Jeg har både mobil og hustelefon. Mobil slås ofte av på kveldstid. Det spørs hva meldingen dreier seg om. Er det en opplysning,så svarer jeg ikke.

er jeg på kafe,resturant,buss eller tog,så slåes tlf av. Jeg irriteres av å høre andres samtale,og jeg er ikke tilgjengelig på off.plasser

Skrevet

Har alltid på lydløs, har ikke hatt på lyden på flere år. Ser på telefonen når jeg føler for det, og ringer opp igjen når jeg føler på det. Det samme gjelder sms. Det verste jeg vet er folk som kjefter fordi jeg er utilgjengelig. Det er utrolig deilig å være utilgjengelig.

Skrevet

Jeg svarer alltid, men ikke nødvendigvis med det samme. Det kommer jo helt an på når jeg ser at jeg har fått SMS og om det passer å svare der og da. Har jeg besøk fikler jeg ikke med mobilen med mindre det er ekstremt viktig og er jeg på jobb så har jeg ikke alltid mobilen tigjengelig (har ikke jobbmobil).

Og hjemme kan det være den ligger i et annet rom enn der jeg befinner meg, så jeg ikke hører den, eller jeg slår den av sent på kvelden. Så de som kontakter meg kan ikke automatisk forvente raskt svar, men svar får de - som regel i løpet av et døgn.

Gjest Mynona83
Skrevet

Jeg svarer med en gang jeg har lest den. Skjønner ikke poenget med å lese en sms, for så å legge fra seg tlf igjen og svare om et par dager. Da har jeg allerede glemt at jeg fikk en sms.

Jeg forventer også å få svar i løpet av rimelig tid, untatt på dagtid, da folk er på jobb. Noen kan svare på jobb, andre har ikke tilgang til mobil på jobb.

Skrevet

Jeg svarer med en gang jeg har lest den. Skjønner ikke poenget med å lese en sms, for så å legge fra seg tlf igjen og svare om et par dager. Da har jeg allerede glemt at jeg fikk en sms.

Jeg forventer også å få svar i løpet av rimelig tid, untatt på dagtid, da folk er på jobb. Noen kan svare på jobb, andre har ikke tilgang til mobil på jobb.

Det avhenger jo litt av hva folk spør om da, kan jo hende det er noe som man trenger å tenke litt på/planlegge/finne ut av planer etc. før man gir et svar. Er det et enkelt ja/nei-spørsmål så er det litt lettere å svare med en gang.

Gjest Mynona83
Skrevet

Det avhenger jo litt av hva folk spør om da, kan jo hende det er noe som man trenger å tenke litt på/planlegge/finne ut av planer etc. før man gir et svar. Er det et enkelt ja/nei-spørsmål så er det litt lettere å svare med en gang.

Joa, men da svarer jeg: Jeg må tenkte litt på det/Det må jeg sjekke opp før jeg kan gi deg et endelig svar..

På den måten slipper de å vente på svar i flere dager, og tro at jeg er uinterresert i hva de byr på.

Skrevet

Joa, men da svarer jeg: Jeg må tenkte litt på det/Det må jeg sjekke opp før jeg kan gi deg et endelig svar..

På den måten slipper de å vente på svar i flere dager, og tro at jeg er uinterresert i hva de byr på.

Skjønner. Men jeg pleier som regel å svare innen et døgn, det jeg mener er at jeg ikke gidder å svare på sekundet, men heller når det passer meg. Er jeg ikke i humør til å forfatte en melding akkurat da, så kan det godt hende jeg er det en time senere. Da får folk som regel et mye hyggeligere svar også. Vinn-vinn-situasjon for alle parter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...