Gå til innhold

Paris i desember (+ hotellbeliggenhet)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å reise til Paris i desember? Hvordan er været/temperaturen, er det julestemning osv?

Jeg har sjekket litt rundt på nettet etter hotelltilbud, men synes det er vanskelig å velge ettersom vi aldri har vært i Paris tidligere og derfor ikke helt vet hvor vi bør bestille hotell. Jeg har sett litt på et hotell i nærheten av Operaen (Pavillon Opera Grands Blvd på 11, Rue Geoffroy Marie), men er usikker på om denne beliggenheten er et bra utgangspunkt for å se Paris. Nærmeste metrostasjon til dette hotellet er Grands Boulevards.

Er dette en bra beliggenhet, eller bør vi heller bestille hotell i en annen del av byen? (Jeg har tidligere sett at flere har anbefalt Latinerkvarteret).

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Jeg svarte på det forrige innlegget ditt om bestilling av hotell via internettbyråer, og sa jeg kunne komme med tips ang. hotell i Paris, og jeg skal iallefall prøve å komme med noen råd ut fra mine erfaringer (jeg orket ikke å logge meg på nå...). Jeg synes latinerkvarteret er genialt fordi du har masse restauranter og kafeer der, og du er i gåavstand til det meste av severdigheter samt shoppinggater. I tillegg har du flere store metrostasjoner der, bl.a St. Michel som bl.a har direktelinje til flyplassen. Ulempen med dette strøket er at det er veldig mange turister der, så man opplever kanskje litt mindre av det genuine Paris på en måte...samtidig er det et yrende liv, og vi er nå en gang turister der, så hvorfor late som noe annet?? jeg har bodd på Hotel Mont Blanc to ganger og er veldig fornøyd med det. Har ikke e-mail adressen deres her, men du kan jo søke etter det på nettet..si fra hvis du ikke finner det, så kan jeg kanskje hjelpe deg med en link hvis jeg leter litt. Har også bodd på Hotel eurpe St.severin, og det var også helt greit. Begge koster ca. 600 kr for dobbeltrom med frokost tror jeg.

Ang. det hotellet du nevnte: Operaen (den gamle?) har fin beliggenhet med flere fine varehus i nærheten (hvis jeg ikke tar helt feil...), så det er ikke så dumt det. Tror fortsatt jeg ville foretrukket Latinerkvarteret, men... Jeg ville unngått området rundt Gare du Nord (Jernbanen i nord Paris), og personlig ville jeg heller ikke bodd oppe ved Mont Martre (Sacre Coeur) selv om det er et veldig flott og fasinerende område på dagtid iom. at det har et litt frynsete rykte på kveldstid.

Tror forresten det er en del fine juleutstillinger etc. i Paris nå, men har ikke vært der før jul selv, så vet ikke alt for mye om det.

Skrevet

Takk for fyldig svar!

Vi kommer sannsynligvis til å gå for Latinerkvarteret, ettersom det tydeligvis er både sentralt og lettvint i forhold til kommunikasjon. Jeg fant hotell Mont Blanc på Globetrotters nettsider, og de kan tilby en samlet pris på 3950 kroner for fem netters overnatting (for to personer i dobbeltrom). Dette tilsvarer altså 790 kroner per natt. Er dette en gunstig pris, eller kan vi få det billigere ved å bestille andre steder? Og er fem netter passelig for å få sett endel av byen?

Jeg tar også gjerne imot andre hotelltips, dersom det er andre som har gode erfaringer også. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Dette tilsvarer altså 790 kroner per natt. Er dette en gunstig pris:

det spørst vel på hva du er ute etter?

eller kan vi få det billigere ved å bestille andre steder?

selvfølgelig kan du få det billigere.. :roll:

Og er fem netter passelig for å få sett endel av byen?
du får selvfølgelig sett noe på fem dager.. men laaangt fra "alt"
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen! Det var jeg som skrev det første svaret til deg (og som fortsatt ikke har giddet å logge meg på...må skjerpe meg der!!). 790 kr pr natt var litt dyrere enn det jeg betalte i mai. Da mener jeg bestemt at vi betalte 600 kr for to, men kanskje de har satt opp prisene? Skulle ikke tro desember var dyrere enn mai... jeg har forresten funnet e-mail adressen deres direkte. Den er [email protected] (og ja, monblanc skal skrives uten "t" i e-mail adressen deres). Du kan helt sikkert finne billigere hoteller enn dette, og det er jo ingenting spesielt med dette hotellet, men det ligger sentralt til (2 min unna metroen), så derfor trivdes jeg der. Ulempen er at det ligger i ei gate med en del støy fra uterestauranter (kanskje ikke så aktuelt i desember).

Synes 5 dager i Paris i første omgang hørtes kjempefint ut jeg. Selvfølgelig får man ikke sett alt, men det får man jo aldri, og personlig blir jeg litt mettet av inntrykk dersom jeg er for lenge i en slik storby. Du får definitivt med deg en del på så mange dager!!

Skrevet

Da har jeg sendt mail direkte til hotellet, så får vi se hva de kan tilby! Takk for mailadressen! :)

Til gjest: Da jeg spurte om 790 kroner var en gunstig pris, siktet jeg spesielt til hotel Mont Blanc. Jeg er klar over at man kan få billigere overnatting på andre steder i Paris, men jeg er opptatt av både en sentral beliggenhet og OK standard.

Skrevet

Jeg har nå fått svar fra Mont Blanc, og det blir endel billigere å bestille direkte hos dem (72 euro). Ettersom dette hotellet ligger i en gågate, bør vi da bestille rom som ikke vender ut mot gaten (for å unngå støy)? Eller er utsikten mot folkelivet såpass bra at vi bør velge et rom mot gaten?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hatt rom både mot gågaten og mot bakgården, og det var betraktelig mer støy i det rommet mot gågaten. Allikevel gjorde det ikke så mye iom. at det ble rolig relativt tidlig på kveldene (et-to tida), og jeg sov greit, men hadde nok foretrukket rom mot bakgården (selv om det var koselig å se ned på gågata også), men jeg er særdeles ømtålelig for støy når jeg skal sove! Men jeg tror ikke dette vil være så problematisk for dere iom at dere skal reise i desember. Jeg var der i mai, og da er det jo mer folk ute vanligvis.

Skrevet

Da høres det egentlig ut som om det er det samme hvor rommet vender på denne tiden. Får vi et rom mot gaten og det blir mye støy, er det vel ikke verre enn at vi kan be om å få bytte rom.

Ettersom du er kjent i området rundt hotellet, kan du anbefale noen restauranter? Og er det bra shoppingmuligheter i nærheten?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen!

Det er vanvittig mange restauranter i området og jeg må innrømme at jeg ikke aner navnet på noen av dem....men de ligger på rekke og rad der. Veldig mange har faste menyer som er kjempebillige (f.eks 3-retters til 15 euro etc.). Disse menyene er ofte ikke den beste gourmetmaten iom. at de er så veldig billige, men det bruker å være god mat allikevel (og betaler man mer, får man vel mer også....). Mange har fondue og raclette, noe jeg iallefall liker veldig godt. Det er litt slitsomt med alle innkasterne til restaurantene, men hvis man overser dem og bare går dit man selv vil, går det jo greit (ikke sikkert det er like slitsomt på denne årstiden heller forresten..). Når det gjelder butikker, er det noen butikker i den store gata like ved (tror det er Bd. St. Michel), men dersom du krysser elva, kommer du til flere shoppinggater. "Les Halles" er et underjordisk kjøpesenter med masse butikker (og masse folk), og i Rue Rivoli like ved er det også masse butikker. Du kan fint gå dit fra latinerkvarteret, men det går metro også. Jeg liker godt butikker som Zara, Pimkie, ProMod (ligger bl.a like ved hotellet), Etam og NAF NAF,men det er jo smak og behag. Disse har ganske streite vanlige klær til en billig penge (litt sånn som H&M og Vero Moda her hjemme). Hvis du vil ha mer spennende og originale klær, må du sikkert gå andre steder...

Skrevet

Takk nok en gang for fyldig svar! :D

Så det er gangavstand til flere shoppingmuligheter på den andre siden av elva? Jeg har kart over Paris, men det er jo ikke så lett å vurdere avstander når jeg ikke har vært der før. Er det gangavstand til Champs-Elysées også?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei. Ja, det er slettes ikke langt over elva. Hotellet ligger bare 5 min. unna Seinen. Du kan fint gå til Champs Elysees, men den er jo ganske lang da, så hvis du skal helt opp til Triumfbuen er det jo et stykke (men det er jo litt av sjarmen å spasere opp der), men til Louvre og nedre del av Champs Elysees (det heter gjerne ikke Champs Elysees akkurat i enden der Louvre ligger, da men...) er det ikke langt. Det er derfor latinerkvarteret er så genialt -man kan gå til det meste (kanskje ikke Eiffeltårnet da, men det ligger jo også ganske usentralt...). Det er i det hele tatt ikke så lange avstander synes jeg, og litt av sjarmen med Paris er å tusle rundt, men når man er litt sliten i bena, er metroen et genialt alternativ!!! Det er alltid en metrostasjon i nærheten, og de går hele tiden og er billig (kjøp et hefte på 10 billetter, og du har i dagesvis!).

Skrevet

Gleder meg! :hoppe:

Bare et siste spørsmål: Hvordan finner vi frem til RER-toget på flyplassen (Charles de Gaulle), og hvilket tog skal vi ta for å komme til latinerkvarteret?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...