Gå til innhold

Krydderurter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i det siste kjøpt en del krydderurter som persille, mynte og timian. Syns dette er godt, men det ser ikke særlig fint ut på kjøkkenbenken med disse plastposene...

Hvor lang er holdbarheten på urter, og hvordan holde de best mulig?

Har du noen erfaringer med selvvannende potter (eller noe som ser mye bedre ut enn disse posene de kommer i)? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt god erfaring med basilikum og selvvanningspotte. Da kjøpt fra gartneri. Står mye ute i sola på sommeren.

Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg har også tenkt å dyrke krydderurter i vinduskarmen, og hiver meg gjerne på ønsket om tips til potter.

Men TS, forstår jeg deg rett i at du har slike som du kjøper på matbutikken. Såvidt jeg har hørt må du plante de om i ny jord om de skal ha sjans til å overleve, men selv da er de visst litt håpløse, fordi de som selges i matbutikker gjerne er halvdøde alt når vi kjøper de. Har aldri klart å få en slik potte til å vare lenger en urter som kjøpes i bunt og oppbevares i kjøleskapet. Anbefaler å dyrke fra frø av, eller kjøpe hos gartner/hagesenter.

(Se bort fra dette om jeg tar feil om at du har butikkurter)

Skrevet

Jeg må selv innrømme at jeg har kjøpt urter fra butikken.. og de er jo elendig holdbarhet på. Så kanskje jeg får prøve ut mine grønne fingre. Henger meg på denne tråden!

Her er noen selvvannende potter, men vet ikke om de er gode.

http://www.jernia.no/k/search.aspx?q=selvvannende

Skrevet

Problemet med butikk-urter er at de er har for liten plass i potten. Om man planter de om i ny potte og deler de litt så holder de mye lenger. Spesielt ute om sommeren har jeg hatt lykke med bl. a basilikum og timian :)

:kokk:

AnonymBruker
Skrevet

hvilke potter er bra da? jeg slenger meg også på her. Kjøpte en persille i forrige uke, og nå er den allerede vissen ;/

Skrevet

Butikkurter er ferskvare. Disse er produsert for at man skal bruke de som en hvilken som helst annen grønnsak. Enkelte hardføre urter (som mynte, persille) kan plantes om med hell. Men er målet å ha urtene en stund og ta litt og litt av dem er ikke butikkurter veien å gå.

Det å plante selv gir de beste urtene, ellers kan man kjøpe urter på plantasjen (eller andre hagesentere). De kan man ha i evigheter, så lenge man forsyner seg riktig av dem.

Har ingen erfaring med selvvanningspotter, men det virker kanskje på de mer hardføre urtene? Urter liker å få vann nedenifra, og jorden kan med hell bli nesten helt tørr mellom hver vanning, det gir sterkere urter. Har selv drivhus, og bruker terrakottakrukker til urter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med selvvanningspotter fra Eva Solo. Bruker dem på alle typer urter, men siden jeg også bruker en del, er det begrenset hvor lenge de står. Forresten har jeg god erfaring med å plante ut butikkurter i hagen - har forsøkt det flere ganger og de vokser som bare rakkern. Den eneste jeg ikke har fått til er salvie og dill. Ellers er både sitronmelisse, timian, basilikum, mynte, persille, oregano og koriander blitt skikkelig hardføre etter en tur i bedet ute.

Skrevet

En eller annen sa til meg at butikkurter ofte er utsatt for lave temperaturer under frakt, og derfor gjerne allerede er "frostskadet" når vi kjøper dem. Aner ikke om det er riktig, men det stemmer ganske godt med mine erfaringer - krydderurter kjøpt om vinteren visner med en gang, mens de jeg kjøper om sommeren gjerne står i måneder (helt til jeg reiser på ferie :/). Så det kan jo hende du får det til. Selv har jeg plantet basilikum selv i år - får se hvordan det går.

AnonymBruker
Skrevet

Krydderurter som du kjøper i butikken er ment å vare bare kort tid som en over skriver. De er ikke laget for å vare mer enn maks tre uker uansett om du planter de i selvvanningskrukker eller ikke. (Hørte det på NRK)

Fant dette tipset:

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/hage/article291421.ece

Så kanskje det går an hvis en gidder da.

Skrevet

Har hatt skikkelig dårlige erfaringer med disse butikkurtene, men etter å ha lest denne tråden skjønner jeg jo at det kanskje ikke bare er mine ikke så grønne fingre det står på! Hvilke slike selvvannende potter vil dere anbefale?

AnonymBruker
Skrevet

Krydderurter som du kjøper i butikken er ment å vare bare kort tid som en over skriver. De er ikke laget for å vare mer enn maks tre uker uansett om du planter de i selvvanningskrukker eller ikke. (Hørte det på NRK)

Fant dette tipset:

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/hage/article291421.ece

Så kanskje det går an hvis en gidder da.

Jeg vet det. De er ment til forbruk - og ofte er det jo også det som skjer, de brukes opp før de rekker å visne. Men jeg har altså god erfaring både med utplanting av butikkurter i bed og å sette dem i selvvanningspotter slik at de varer litt lenger. :) Ville bare nevne det dersom noen vil forsøke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...