Fresi Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 I lys av de siste dagers voldtekter i Oslo og medfølgende fokus på forholdsregler kvinner anbefales å ta, også i tråder opprettet her inne, lurer jeg på følgende: Hva kan menn gjøre for at deres søstre, døtre, venninner, mødre, kjærester, samboere og koner kan føle seg trygg(ere)? Bortsett fra å unngå å voldta, true eller trakassere dem? Forrige gang det var en såkalt voldtektsbølge i Oslo leste jeg et debattinnlegg fra en ung mann som skrev at han var påpasselig med å krysse gaten dersom han gikk bak en enslig kvinne om kvelden/natten (eller møtte henne, for den del). Flere kvinner svarte at de satte stor pris på dette. Gjør dere menn her inne det? Er det flere ting menn kan gjøre for å forebygge voldtekt eller generelt bidra til at kvinner føler seg trygge? 2
B.A. Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 En kan følge venner hjem, ikke la noen gå alene uansett om det bare er til minibanken/taxikøen/ut å ta en røyk. Gripe inn og si ifra til venner hvis en ser noen som er for fulle til å ta vare på seg selv. Følge litt med på hvem og hva en går forbi på gaten om kvelden. Ta et standpunkt mot voldtekt og prat om det med venner, fortell andre hva dem kan gjøre. Ellers syns jeg det er veldig flott å følge eksempelet du skrev her om å krysse gaten når du treffer på enslige kvinner. Er en trygghet i det. 2
Fresi Skrevet 18. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2011 Jeg synes spesielt det om at menn tar standpunkt og er klokkeklare i hva de kommuniserer til andre er en veldig god idé! Jeg tror et viktig bidrag til å redusere voldtekter er at menn tar aktivt del. (og det er i så måte interessant og som forventet at ingen svarer i denne tråden - er vi så vant til at dette er noe kvinnen skal bære alene altså?) Som kvinne er jeg provosert over at jeg skal måtte betrakte enhver fremmed mann som potensiell overgriper etter klokken 22. 99,9% er jo ikke det. Jeg fatter ikke at menn ikke tar opp kampen mot dette, hadde jeg vært mann hadde jeg vært rasende. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Vel, jeg må si at jeg ikke synes det er spesielt trivelig at en norsk mannlig taxi sjåfør forøvrig (!) kjører i de mest folketomme industri områder når han bare kunne fulgt motorveien helt frem! Og dessuten kjørte han helt feil. Jeg opptrer alltid rolig og sikkert ganske myndig, men hvem vet.. En annen ting er at han også kunne kjørt meg til døra og ikke latt meg gå hjem flere meter til husdøra. Det er derfor jeg tar taxi for å bli kjørt til døra og slippe å vandre ute om natten! Men her ville jeg forøvrig også komme meg fortest mulig ut av drosja..Lurer nesten på om jeg skal klage... 1
Larsern Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Jeg synes spesielt det om at menn tar standpunkt og er klokkeklare i hva de kommuniserer til andre er en veldig god idé! Jeg tror et viktig bidrag til å redusere voldtekter er at menn tar aktivt del. (og det er i så måte interessant og som forventet at ingen svarer i denne tråden - er vi så vant til at dette er noe kvinnen skal bære alene altså?) Som kvinne er jeg provosert over at jeg skal måtte betrakte enhver fremmed mann som potensiell overgriper etter klokken 22. 99,9% er jo ikke det. Jeg fatter ikke at menn ikke tar opp kampen mot dette, hadde jeg vært mann hadde jeg vært rasende. Jeg håper virkelig du overdriver når du sier at du betrakter enhver mann som overgriper. 1
chikako Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Jeg håper virkelig du overdriver når du sier at du betrakter enhver mann som overgriper. Det her er jo bare kverulering. Leser du innlegget igjen, ser du hva hun mener. 3
Fresi Skrevet 18. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 18. april 2011 Jeg håper virkelig du overdriver når du sier at du betrakter enhver mann som overgriper. Jeg skriver jo det motsatte jo. Men hvorfor engasjerer du deg ikke? Det her er jo bare kverulering. Leser du innlegget igjen, ser du hva hun mener. Jupp.
Fresi Skrevet 18. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2011 Vel, jeg må si at jeg ikke synes det er spesielt trivelig at en norsk mannlig taxi sjåfør forøvrig (!) kjører i de mest folketomme industri områder når han bare kunne fulgt motorveien helt frem! Og dessuten kjørte han helt feil. Jeg opptrer alltid rolig og sikkert ganske myndig, men hvem vet.. En annen ting er at han også kunne kjørt meg til døra og ikke latt meg gå hjem flere meter til husdøra. Det er derfor jeg tar taxi for å bli kjørt til døra og slippe å vandre ute om natten! Men her ville jeg forøvrig også komme meg fortest mulig ut av drosja..Lurer nesten på om jeg skal klage... Det synes jeg var et godt eksempel. Jeg har blitt utsatt for det samme, flere ganger. Drosjesjåfører som har kjørt "feil" (nei, jeg bor ikke på Sognsvann) og generelt har oppført seg utrygt. Og jeg har blitt "utsatt" for det motsatte, blitt kjørt til døren og sett at taxien har ventet til jeg har låst meg inn. Mest dette siste. Og det er en faktor som bidrar til å øke min trygghet. 1
Lammelåret Skrevet 18. april 2011 #9 Skrevet 18. april 2011 I lys av de siste dagers voldtekter i Oslo og medfølgende fokus på forholdsregler kvinner anbefales å ta, også i tråder opprettet her inne, lurer jeg på følgende: Hva kan menn gjøre for at deres søstre, døtre, venninner, mødre, kjærester, samboere og koner kan føle seg trygg(ere)? Bortsett fra å unngå å voldta, true eller trakassere dem? Forrige gang det var en såkalt voldtektsbølge i Oslo leste jeg et debattinnlegg fra en ung mann som skrev at han var påpasselig med å krysse gaten dersom han gikk bak en enslig kvinne om kvelden/natten (eller møtte henne, for den del). Flere kvinner svarte at de satte stor pris på dette. Gjør dere menn her inne det? Er det flere ting menn kan gjøre for å forebygge voldtekt eller generelt bidra til at kvinner føler seg trygge? Det viktigste fedre kan gjøre for sine barn er å lære dem å lære dem å vite hvor grensene deres går, dernest å markere grenser. Om vi ikke er tydelig på hvor grensene våre går, er det også vanskelig for andre å vite hvor de går. Om vi ikke tør markere hvem vi er, fordi vi ikke vet hvem vi er, blir vi også utydelige i andres øyne. Det kan igjen føre til at vi er lette å krenke. Menn kan la overgrep og respekt bli et tema seg imellom. Om man aldri snakker om slike ting, får man heller ikke bevissthet om dem. 1
Katana Skrevet 18. april 2011 #10 Skrevet 18. april 2011 I disse tider er det nok viktig å være bevisst på at man ikke opptrer på måter som kan virke skremmende (at man i stedet for å gå fem meter bak en enslig kvinne, heller som nevnt går over til andre siden av gaten o.l.), og at vi er oppmerksomme på at de vi er sammen med ikke skal gå gatelangs alene. Det er viktig å snakke om sikkerhet, og hva man kan gjøre for å unngå å komme i farlige situasjoner. 1
Gjest hogwash Skrevet 19. april 2011 #11 Skrevet 19. april 2011 Forrige gang det var en såkalt voldtektsbølge i Oslo leste jeg et debattinnlegg fra en ung mann som skrev at han var påpasselig med å krysse gaten dersom han gikk bak en enslig kvinne om kvelden/natten (eller møtte henne, for den del). Flere kvinner svarte at de satte stor pris på dette. Gjør dere menn her inne det? Det har faktisk aldri falt meg inn, men takk for tips. Som kvinne er jeg provosert over at jeg skal måtte betrakte enhver fremmed mann som potensiell overgriper etter klokken 22. 99,9% er jo ikke det. Jeg fatter ikke at menn ikke tar opp kampen mot dette, hadde jeg vært mann hadde jeg vært rasende. Et nært familiemedlem har vært offer for voldtekt, jeg skal love deg at jeg var rasende og tankene gikk til hagle, balltre o.l. Problemet mitt blir som i den andre tråden, å finne konkrete tiltak for å faktisk få tatt opp kampen. Utover det å krysse gaten er alle de andre ting nevnt i tråden vanlig i min omgangskrets. 1
Gjest fireflies Skrevet 19. april 2011 #13 Skrevet 19. april 2011 Dette er et fint tiltak satt i gang av to menn her i Oslo. De patruljerer i parkene på kveldene i helgene, for at kvinner skal føle seg trygge og for å unngå flere voldtekter. Flere menn burde henge seg på dette. Supert 2
Alvina Skrevet 19. april 2011 #14 Skrevet 19. april 2011 (endret) Jeg tror ikke menn kan gjøre stort og de føler seg ofte maktesløse når kvinner de er glad i blir utsatt for overgrep. Tanken på å krysse fortauet blir litt rar, i følge meg da, siden jeg aldri snur meg når jeg går i byen. Da kan det jo like gjerne være en kvinne som går bak meg hvis jeg hører skritt. Det er i grunnen lite man kan gjøre i praksis, men å følge dama hjem, overbevise henne om å ringe bil hvis det er ute en fredagskveld, ja kanksje.... kanskje fordi de fleste unge damer ikke tenker over saken, like lite som de tenker over at de kan bli utsatt for en bilulykke hvis ulykken er ute. ...Jeg vet ikke. Endret 19. april 2011 av Alvina
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #15 Skrevet 19. april 2011 Jeg tror ikke menn kan gjøre stort og de føler seg ofte maktesløse når kvinner de er glad i blir utsatt for overgrep. Tanken på å krysse fortauet blir litt rar, i følge meg da, siden jeg aldri snur meg når jeg går i byen. Da kan det jo like gjerne være en kvinne som går bak meg hvis jeg hører skritt. Det er i grunnen lite man kan gjøre i praksis, men å følge dama hjem, overbevise henne om å ringe bil hvis det er ute en fredagskveld, ja kanksje.... kanskje fordi de fleste unge damer ikke tenker over saken, like lite som de tenker over at de kan bli utsatt for en bilulykke hvis ulykken er ute. ...Jeg vet ikke. Vel, jeg passer som kvinne selv mine skritt når jeg går bak andre kvinner så jeg synes da ikke at det skulle være så rart for en mann å tenke annerledes. Jeg undrer meg forsåvidt også på hva som foregår opp i hodet på en taxi sjåfør når han kjører i de mest folketomme industriområder med en enslig kvinne i taxien...ER menn virkelig så tanketomme, selvsagt tenker de neppe tanken om de selv sitter alene i en taxi, men en en enslig kvinne tenker nok litt av hvert..! Så mann kan jo begynne å TENKE litt. 2
Spiralis Skrevet 19. april 2011 #16 Skrevet 19. april 2011 Jeg går til vanlig fort og har opplevd at kvinner har blitt skremt dersom en fremmed mannn (meg) kommer gående raskt bak dem og holder på å ta de igjen. Derfor er jeg bevist på å krysse gaten/gå saktere eller på andre måter te meg slik at jeg ikke skal skape frykt. Jeg flagger holdningene mine mot overgrep og for menns ansvar så klart jeg kan. Har spandert drosje på en jente som var redd for å gå hjem. Har blitt stående på bussholdeplassen sammen med jenter til de ble hentet ved to anledninger. Den første gangen spurte hun meg om jeg kunne bli værende, den andre gangen spurte jeg om hun ble hentet og om hun ville jeg skulle bli. Ellers så merker jeg at jeg følger litt mer med. Legger nok mer merke til om det er noen som går alene og om det er noen som følger etter eller har unormal adferd. 3
Inx Skrevet 19. april 2011 #17 Skrevet 19. april 2011 Jeg går til vanlig fort og har opplevd at kvinner har blitt skremt dersom en fremmed mannn (meg) kommer gående raskt bak dem og holder på å ta de igjen. Derfor er jeg bevist på å krysse gaten/gå saktere eller på andre måter te meg slik at jeg ikke skal skape frykt. Jeg flagger holdningene mine mot overgrep og for menns ansvar så klart jeg kan. Har spandert drosje på en jente som var redd for å gå hjem. Har blitt stående på bussholdeplassen sammen med jenter til de ble hentet ved to anledninger. Den første gangen spurte hun meg om jeg kunne bli værende, den andre gangen spurte jeg om hun ble hentet og om hun ville jeg skulle bli. Ellers så merker jeg at jeg følger litt mer med. Legger nok mer merke til om det er noen som går alene og om det er noen som følger etter eller har unormal adferd. Jeg mener at det å krysse gaten / forandre tempo for å unngå å støte en kvinne er tull. Derimot så synes jeg det er fint at du tenker på de du kjenner og stiller opp, ved å vente på buss/taxi med dem
chikako Skrevet 19. april 2011 #18 Skrevet 19. april 2011 Jeg mener at det å krysse gaten / forandre tempo for å unngå å støte en kvinne er tull. Derimot så synes jeg det er fint at du tenker på de du kjenner og stiller opp, ved å vente på buss/taxi med dem Jeg skal love deg at mange setter pris på det. Det er ubehagelig å høre skritt bak seg i folketomme gater, særlig i lys av de siste ukenes hendelser. I tillegg til at man fjerner det ubehaget, signaliserer man at det har gått inn på en. Resten av det du skriver er også bra ting, Spiralis! 1
Spiralis Skrevet 19. april 2011 #19 Skrevet 19. april 2011 Jeg mener at det å krysse gaten / forandre tempo for å unngå å støte en kvinne er tull. Hvorfor er det tull? Jeg har kommet raskt gående bak jenter som pluttselig har fått panikk og løpt som bare f. De løper vel ikke fordi det er gøy, gjør de vel? De løper fordi de blir redde. Dersom jeg på en enkel måte han lå en jente slippe å bli redd så er vel ikke det tull. Det er en enkel form for omtanke som ikke koster meg noe, så hvorfor ikke gjøre det? 2
Inx Skrevet 19. april 2011 #20 Skrevet 19. april 2011 Hvorfor er det tull? Jeg har kommet raskt gående bak jenter som pluttselig har fått panikk og løpt som bare f. De løper vel ikke fordi det er gøy, gjør de vel? De løper fordi de blir redde. Dersom jeg på en enkel måte han lå en jente slippe å bli redd så er vel ikke det tull. Det er en enkel form for omtanke som ikke koster meg noe, så hvorfor ikke gjøre det? Flere grunner for det første vil det medføre enda større redsel om det er noen som av en eller annen grunn ikke gjør dette. Å gå forbi en annen person er tross alt ganske så naturlig - selv om det er mørkt. Hva ville du gjort om du var i en undergangstunnel, du og henne på vei mot hverandre? .. Ville du snudd om og gått ut av tunnelen? Tror du hennes frykt ville bli mindre da? Om noen blir redd for noe så ufarlig som at folk går forbi en på gata så må de bare få lov til det, men vi skal ikke dyrke den frykten heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå