Gå til innhold

Klamydia og sex


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk vite at jeg har klamydia, og fikk tablett for det. Men lurte litt på angående sex etter dette. Hvor lenge må vi vente med å ha sex igjen? Kan vi ha sex med kondom? Er oralsex greit eller kan det smitte? Fingring/runking er vel greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har partneren din blitt testet? Hvis ikke vedkommende også er frisk nytter det jo ikke å hoppe i halmen uten kondom :) Når begge er kurert og sikkerhetstestet er alt lovlig. Hvis han/hun smitter deg igjen bør du bytte ut vedkommende, dette betyr at h*n også ligger med andre enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk begge de tablettene så da blir vi begge forhåpentligvis kvitt det. Vi skal selvsagt teste oss igjen om noen uker for å se om vi har blitt kvitt det. Men hvordan sex kan vi ha i mellomtiden før vi tester oss igjen? Vi er sikkert begge fri for klamydia nå når vi har tatt tabletten, men jeg vil ikke ta noen sjanser å ha ubeskyttet sex før jeg vet for helt sikkert. Men kan vi ha sex med kondom uten fare for å bli smittet av den ene hvis en av oss er kvitt det? Er kondom helt safe? Kan vi ha oralsex eller kan det være smittefare ved det og? Er det bare fingring/runking vi kan gjøre til vi får testet oss igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondom som ikke sprekker er helt safe mot klamydia. Bare dere er påpasselige at det ikke blir noe kosing som fører til at ett eller annet renner inn etterpå, eller får kontakt med kjønnsorganene deres. Oralsex kan smitte partneren i hals/lunger. Fingre osv. er sikkert, i alle fall hvis man vasker hender og unngår å putte fingrene i munnen og andre steder etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få det i munnen akkurat i det han kommer å svelge det, uten å være borti penis med munnen, eller er smitten i sæden hans?

Ca hvor mange dager tar det fra man tar tabletten til klamydiaen er borte?

Er det et bestemt antall dager man bør vente etter man tar tabletten for å ha sex med kondom, eller er det bare å kjøre på med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitten er i sæd, vaginalvæske, slimhinner osv. Dine slimhinner bør derfor ikke ha kontakt med hans kroppsvæsker på noe vis. Hvis du vet at han ikke har det i munnen/hals er selvfølgelig kyssing greit. Man kan smittes analt også, så hvis f.eks. din partner hadde analsex da han ble smittet så kan smitten stamme derfra.

Chlamydia er en veldig vanlig og ufarlig bakterie som kan gjøre skade hvis dere går lang tid med den. Da snakker vi om år mest sannsynlig. Kvinner kan få infeksjoner i livmor og eggledere og i verste fall kan dette lede til sterilitet. Hvis dere behandles nå kjapt er dere like friske etterpå. Hvis dere googler ordet chlamydia finner dere mye informasjon.

Antibiotikaen virker raskt, trolig i løpet av 24 timer. Men jeg er ingen ekspert, så ta en telefon til legen og sjekk. Høres ut som du ikke klarer å leve lenge uten sex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leverte urinprøve, og den var positiv. Så hva med kyssing da? Det må vel gå greit noen dager etter man har tatt tabletten?

Hvis jeg tok tabletten noen dager før han, å kyssa han i mellomtida før han tok sin tablett, kan jeg være smittet igjen nå da?:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere har klamydia i underlivet betyr ikke automatisk at dere har det i munnhulen. Men det er en mulighet. Dette må dere finne ut av på oppfølgingssjekken. Hvis dere ikke tok medisinen samtidig er det selvfølgelig idioti å ha kontakt med den andre partens kroppsvæsker hvis du ikke aner hvor smitten ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo hvordan vi er smittet. Skjedd er skjedd, så kan ikke tenke på det. Så derfor tenker jeg så klart på hvordan det kan smitte nå.

Om man har hatt ubeskyttet sex 4 dager etter tablettene ble tatt, er man da sikkert smittet igjen?:/ Når bør vi levere ny urinprøve for å se om vi er smittet eller om vi er kvitt det? Hvis vi leverer for tidlig kanskje det ikke gir utslag om vi er smittet igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fire dager etter at pillekuren er avsluttet skal dere være smittefrie, så sant pillene har virket etter hensikten. Det har de helt sikkert gjort men det er noen prosent sjanser for at det ikke fungerte helt, og derfor er det smart med en oppfølgingstest om noen uker for å sjekke. Disse bakteriene formerer seg raskt, så en ny test vil avsløre smitte sannsynligvis fra dagen etter du ble smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...