Gå til innhold

Angsten for tilbakefall trigger tilbakefall?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har virkelig slitt psykisk i det siste (har jo posta noen tråder her om akkurat dette tidligere)..og jeg opplevde, etter å ha lest flere selvhjelpsbøker osv at den siste uka rett og slett har vært fantastisk! Angsten og de typiske tvangstankene har vært borte og jeg har bare kost meg (slik jeg pleide før jeg ble syk).

Så, i går ble jeg plutselig så redd for at jeg skulle bli skikkelig psykisk nede igjen (mange av tvangstankene mine var om nøyaktig det; tenk om jeg blir gal? tenk om ditt-tenk om datt!), og den angstfølelsen (uroligheten og engstelsen i magen) vil bare ikke slippe taket. Sånn skjønner jeg at det vil være fra tid til annen..men er det noen andre her som har opplevd det samme? At følelsen av at man er i ferd med å komme seg ut av mørket trigger angsten for tilbakefall?

Jeg er egentlig livredd kjenner jeg! :/ Jeg vil bare leve et godt liv...BLIR SÅ SINT!! 0o

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er veldig viktig det du sier her - og jeg skjønner godt at du blir sint! Men etter det jeg har lest om psykiatri er denne "angst for angsten" svært vanlig. Spesielt ved panikkangst, bare det at man er redd for å få et panikkanfall kan utløse et angstanfall. Jeg tror at kognitiv terapi kan være en god behandling for dette, og at man lærer seg noen teknikker som man kan bruke etter endt behandling. Det er viktig å huske på at angsten ikke er farlig, og utsette seg selv for litt eksponeringsterapi. Ikke la angsten overvinne deg!

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ofte på samme måte, når jeg føler at ting begynner å gå bra får jeg angst for at det ikke vil vare og begynner å tenke negative tanker. Jeg har slitt med det i 20 år og det er blitt verre, jeg har liksom ikke ungdommen foran meg. Har blitt veldig bevisst på at jeg ødelegger for meg selv, angsten og depresjonene er jo noe jeg kjenner, alt annet er fremmed. Skal til legen og fortelle hvordan jeg føler, har tenkt på det lenge men det er vanskelig fordi jeg kan høres selvmedlidende ut og sånn vil jeg ikke være.

Jeg håper jeg får begynne i terapi, eller at legen kan anbefale meg noen bøker. Det er lang venteliste hos psykolog her jeg bor og jeg er ikke prioritert siden jeg klarer meg relativt bra utad.

Skrevet

Jeg tror det er veldig viktig det du sier her - og jeg skjønner godt at du blir sint! Men etter det jeg har lest om psykiatri er denne "angst for angsten" svært vanlig. Spesielt ved panikkangst, bare det at man er redd for å få et panikkanfall kan utløse et angstanfall. Jeg tror at kognitiv terapi kan være en god behandling for dette, og at man lærer seg noen teknikker som man kan bruke etter endt behandling. Det er viktig å huske på at angsten ikke er farlig, og utsette seg selv for litt eksponeringsterapi. Ikke la angsten overvinne deg!

Lykke til.

Tusen takk for fint innlegg! :)

Kognitiv terapi er så absolutt den løsningen jeg ser på som reell, og varende..så det er den jeg går for her, men at ting skal være så vanskelig altså! :/

Tusen takk for "lykke til'et" :D

Skrevet

Jeg har det ofte på samme måte, når jeg føler at ting begynner å gå bra får jeg angst for at det ikke vil vare og begynner å tenke negative tanker. Jeg har slitt med det i 20 år og det er blitt verre, jeg har liksom ikke ungdommen foran meg. Har blitt veldig bevisst på at jeg ødelegger for meg selv, angsten og depresjonene er jo noe jeg kjenner, alt annet er fremmed. Skal til legen og fortelle hvordan jeg føler, har tenkt på det lenge men det er vanskelig fordi jeg kan høres selvmedlidende ut og sånn vil jeg ikke være.

Jeg håper jeg får begynne i terapi, eller at legen kan anbefale meg noen bøker. Det er lang venteliste hos psykolog her jeg bor og jeg er ikke prioritert siden jeg klarer meg relativt bra utad.

Hei! :)

Så bra du skal gå til legen med dette! :)

Og ikke vær redd for å høres eselvmedlidende ut. Fortjener ikke også du et godt liv som "alle andre"? Dette er en sykdom, og den kan du overvinne, du er bare nødt til å ta første steget, og det er å oppsøke hjelp. KREV hjelp!

Du klarer deg relativt bra "utad", men det betyr ikke at du ikke trenger hjelp fordet.

Dette synes jeg du skal ta tak i! :)

Forresten, det sier jeg til alle jeg møter for tida, men det er fordi boka har gjort så mye for meg! Les Sjef I Eget Liv - Kognitiv Terapi"! Den er fantastisk, og jeg VET den vil hjelpe deg!

Denne boka kan kanskje også være noe?

Lykke til!! :)

• Liker 1
Gjest Kvinne32
Skrevet

det står ingen sted hvor gammle barna var .men uansett bør barn sove ved midnatt og ikke bli drasset med til byen av en beruset mor.barnevernet kommer til å holde henne underoppsikt i mangen år enda.

Jeg har slitt med angst i mange år. Men jeg har mer angst for angsten. Det er sjeldent jeg har fått angstanfall, men har angst for angsten. Jeg er vant med å ha det sånt og klarer å leve med det. Jeg har lest flere selvhjelpsbøker. Syns det hjelper veldig bra.

Jeg sliter med indre uro.

Trening / mosjon hjelper meg.

Jeg har angst for å stå i kø, spesielt i matbutikker. Så det jeg gjør før jeg handler er at jeg tar meg en laaaang gåtur, sånt at hjerte banker. Da går jeg inn i butikken og finner de varene jeg trenger og stiller meg i kø. Det hjelper.

Lykke til :)

Gjest Kvinne32
Skrevet

Jeg har slitt med angst i mange år. Men jeg har mer angst for angsten. Det er sjeldent jeg har fått angstanfall, men har angst for angsten. Jeg er vant med å ha det sånt og klarer å leve med det. Jeg har lest flere selvhjelpsbøker. Syns det hjelper veldig bra.

Jeg sliter med indre uro.

Trening / mosjon hjelper meg.

Jeg har angst for å stå i kø, spesielt i matbutikker. Så det jeg gjør før jeg handler er at jeg tar meg en laaaang gåtur, sånt at hjerte banker. Da går jeg inn i butikken og finner de varene jeg trenger og stiller meg i kø. Det hjelper.

Lykke til :)

Kvinne32 her....

Jeg vet ikke hvordan jeg klarte å få teksten over med. Den har ingen sammenheng med det jeg svarte på :D

Skrevet

Kvinne32 her....

Jeg vet ikke hvordan jeg klarte å få teksten over med. Den har ingen sammenheng med det jeg svarte på :D

Haha! :D Den er grei...men, uansett TUSEN TAKK for erfaringene du skriver om her.

Er en kjent sak at mosjon skal hjelpe...så kanskje jeg skal prøve det, selv om jeg ikke er den største treningstilhengern i verden..men hvis det kan være med å hjelpe, why not?

Uansett, godt å lese at folk finner måter å leve meg angsten på-

Rart hvordan slike ting rammer noen, og andre ikke i det hele tatt...eller er det bare det at folk skjuler det så godt tro? Nei, ikke vet jeg... :)

Lykke til videre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...