Gjest Anna Skrevet 17. april 2011 #1 Skrevet 17. april 2011 Jeg har følt meg nedstemt over lengre tid, og har så vidt jeg vet alle symptomer på en depresjon. Har forsøkt "alt" på egen hånd over lengre tid - sunt kosthold, frisk luft og trening, tran, søvn, osv. Føler ikke at det hjelper. Har ikke tidligere tatt opp med legen at jeg føler meg nedstemt. Har hatt motforestillinger mot dette, fordi jeg ikke vil få beskjed om å bruke medisiner. Ser ikke bort fra at det ikke er noen vei utenom nå, og har tenkt å bestille meg en time. Men jeg er så redd for en slik type medisin, som jeg ser for meg er "tunge" og/eller vanedannende. Da er spørsmålet mitt: Har du pørvd noe slikt? Hjalp det deg? Er det noen som vet om det finnes en lettere variant av antidepressiva - hva heter det i så fall? Håper noen kan hjelpe
Gjest Mona Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Dette er noe du må diskutere med legen din. Hvis du må ha tabletter må legen tilpasse dette etter ditt behov. Alle reagerer forskjellig på slike medisiner så og anbefale en spesiell type blir helt feil. Legen må først stille en evnt diagnose før det blir snakk om å få tabletter.
Dragonfly84 Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 (endret) Du får kjøpt Johannesurt på apoteket, som er en slags naturlig, mild anti-depressiva. Men det har innvirkning på mange medisiner, så ikke begynn med det uten å spørre legen om det er en god idé. Jeg har gått på zoloft og mianserin. Mianserin syns jeg ikke hadde noen virkning, bare BIvirkninger. Grusomt. Men det kan jo hende det virker på andre selv om det ikke virka på meg! Zoloft virka bra. Noen bivirkninger der også, men det er det på mye sånt. Jeg fikk munntørrhet, svimmelhet, vektøkning, nattsvette. Da jeg tok for mye (200mg) ble jeg aggressiv og apatisk. Jeg måtte opp i 125 mg zoloft for at det skulle virke på meg, og zolofttabletter kan man få helt ned i 25mg. Så hvis du tar lite av det skulle man jo tro det ble en slags mild anti-depressiva. Eller så bare virker det ikke. 50mg er i hvert fall startdosen for voksne. Problemet med zoloft er at det er vanskelig å slutte med. Jeg fikk abstinens-symptomer som f.eks. voldsom svimmelhet, så neste gang jeg slutta med det (har gått på det i to perioder) slutta jeg veeeeeeeldig gradvis (til slutt tok jeg en kvart 25mg-tablett), og da slapp jeg abstinenser. Så da gikk det helt fint Problemet for meg var at selv om jeg slapp depresjon og angst, så slapp jeg gode følelser også. Kantene på alle følelsene blir slipt av, så ting er ikke lenger like trist, like jævlig, like bra, like morsomt. Etter jeg slutta har jeg endelig blitt rørt igjen. Det er faktisk kjempefint å kunne sitte og gråte pga noe jeg så på tv. Zoloft gjorde at jeg begynte å tro jeg var helt følelseskald. Nå er jeg kjempeglad, kjempeforelska, kjempe-alt-jeg-gjør, men det gjør selvfølgelig også at angsten er kjempestor. Men jeg får ha de gode følelsene, så da får jeg heller takle de dårlige. Så for å oppsummere: Ja, det hjalp meg, og den gangen hadde jeg det så ille at jeg ikke brydde meg om hva pillene gjorde med meg, så lenge jeg slutta å ha det så jævlig. Og det hjalp de med. Men til slutt ble prisen (lite følelser) for høy å betale, så nå går jeg heller bare til psykolog. Skulle jeg gjort alt om igjen ville jeg hvert fall aldri begynt på anti-dep FØR jeg begynte hos psykolog. Etter min mening burde det aldri skrives ut sånt før man i hvert fall har prøvd samtaleterapi. Endret 18. april 2011 av Dragonfly84
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Jeg har følt meg nedstemt over lengre tid, og har så vidt jeg vet alle symptomer på en depresjon. Har forsøkt "alt" på egen hånd over lengre tid - sunt kosthold, frisk luft og trening, tran, søvn, osv. Føler ikke at det hjelper. Har ikke tidligere tatt opp med legen at jeg føler meg nedstemt. Har hatt motforestillinger mot dette, fordi jeg ikke vil få beskjed om å bruke medisiner. Ser ikke bort fra at det ikke er noen vei utenom nå, og har tenkt å bestille meg en time. Men jeg er så redd for en slik type medisin, som jeg ser for meg er "tunge" og/eller vanedannende. Da er spørsmålet mitt: Har du pørvd noe slikt? Hjalp det deg? Er det noen som vet om det finnes en lettere variant av antidepressiva - hva heter det i så fall? Håper noen kan hjelpe Moderne antidepressiva er ikke vanedannende (annet enn at du kan bli lei deg igjen dersom du slutter uten at du burde), de er ikke tunge, du føler deg ikke dopet eller ruset og det er heller ikke sånn at kroppen får abstinenser i den forstand at du måååå ha det dersom du ikke tar tabletter. Du kan få litt vondt i hodet i det du slutter, men det er absolutt ikke sånn at du kjenner noe sug etter tablettene. Tidligere fikk man utskrevet valium og mye rart som virkelig var avhengighetsskapende. Det gies nå kun til pasienter med tunge og farlige psykoser som er innlagt på psykiatrisk avdeling, eller til typisk gamle damer som har gått på dette i tyve år (fra den tiden man ikke visste at det var avhenigighetsskapende) og som er så gamle nå at det beste er at de får fortsette på de til de faller fra. Alt etter hvor tung depresjonen din er så kan legen dosere dette med å først finne ut hvilken antidepressiva du trenger og deretter dosen. En venninne av meg fikk fødselsdepresjoner. Vi gikk på akkurat samme medisin, men jeg tok to tabletter for dagen, hun tok en halv. Det kan godt være at legen din mener at det holder med noen gode samtaler mellom dere. Jeg har, som en annen bruker her også skriver, prøvd mye forskjellig. Dette mest fordi jeg ikke har orket å følge opp med legene mine, flyttet pga studier, prøvd på nytt, byttet lege osv. Jeg tviler på at du, ved en mild depresjon som du selv beskriver, kommer til å reagere med sinne og apati. Jeg bruker Cipralex nå, og den trives jeg med. Ikke bekymre deg for mye for dette nå, la legen hjelpe deg med å forklare og bestemme/finne utav hva som er best for deg
Riskrem Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Det er veldig viktig å sjekke stoffskiftet når man føler seg nedstemt. Med både lavt og høyt stoffskifte kan man føle seg nedstemt eller deprimert, og man kan også ha angst. Men når det behandles føler man seg uendelig mye bedre, og det innen kort tid også! Hilsen meg som har lavt stoffskifte, og har hatt høyt tidligere PS. P-piller kan også gjøre deg nedstemt.
Dragonfly84 Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Du kan få litt vondt i hodet i det du slutter, men det er absolutt ikke sånn at du kjenner noe sug etter tablettene. Tidligere fikk man utskrevet valium og mye rart som virkelig var avhengighetsskapende. Det gies nå kun til pasienter med tunge og farlige psykoser som er innlagt på psykiatrisk avdeling, eller til typisk gamle damer som har gått på dette i tyve år (fra den tiden man ikke visste at det var avhenigighetsskapende) og som er så gamle nå at det beste er at de får fortsette på de til de faller fra. Nei, man kjenner ikke noe sug etter tablettene, men bivirkningene man kan få av å slutte for brått kan virke skremmende. Da jeg slutta så brått som legen sa var greit fikk jeg de samme bivirkningene jeg fikk da jeg begynte på pillene, bare mer intenst. Sånn at jeg ble så svimmel at jeg trodde jeg skulle svime av, for eksempel, og svetta så jeg trodde jeg hadde influensa. Neste gang jeg slutta på dem trappa jeg ned mye saktere enn legen hadde sagt, og da gikk det helt fint. Valium gis ikke bare til pasienter med tunge og farlige psykoser eller gamle damer. Jeg har aldri fått det selv, men jeg kjenner folk som har fått det, så derfor vet jeg at det også gis til folk med angst, alvorlige sykdommer som gir angst pga sykdommen, muskelspasmer, restless legs syndrome, i tillegg til at det gis før operasjoner/tannlegebesøk o.l. Men det er klart valium ikke skal skrives ut som anti-depressiva.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå