Gå til innhold

Upassende kjedlige klisje taler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uee bryllupet var fælt og talene en del hadde til min søster var preget av klisjer som:

””Aller først. Tusen takk for den måten dere har oppdratt [bruden] på. Uten dere hadde hun jo ikke vært den herlige jenta hun er i dag, jeg kan aldri få takket dere nok for dette.””

””Bruden valgte jeg jo selv, men svigerfamilien fikk jeg liksom med på kjøpet, og jeg kunne ikke ha vært mer fornøyd.”””

”””For der dukket nemlig den søte jenta opp for å delta i en av mine timer. Siden skjedde i grunnen alt ganske fort, vi fant raskt ut at vi passet sammen, og snart var vi samboere.””

””Siden vi begge er i full jobb, flyr tiden av sted, og i fritiden liker vi begge å slappe av og kose oss, enten alene eller sammen med venner.””

Det var så upersonlig klisjeaktig, upassende, flaut og kjedelig. (eksemplene er tatt fra et nettsted jeg har ikke noe i mot de i seg slev, men når det blir bare slik da holder jeg på og kjede meg i hjel.) Særlig den med og takke mine foreldre for og oppdra min søster synes jeg var påtatt, og dermed upassende. Da det har vært mye styr i min familie. Så det virker ikke som om det var noe noen mente. Derimot bare var noe som var vanlig eller en kunne ha med i en tale!

Det var mye annet som ikke stemte og men kan ikke akkurat skive hele talene deres og legge det ut på nettet. Andre som har opplevd lignende??? Trenger ikke og være bryllup men kan være konfirmasjon begravelser.

Trodde det var en selvfølge og gi mere av seg selv når en skriver taler og legge mere tid i det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om det for deg er klisjéer trenger det jo ikke å bety at den som holder taler ikke mener det? Ikke alle er like glade i holde taler, og mange velger kanskje "standardfraser" fordi de rett og slett ikke vet noen annen måte å uttrykke seg på. I stedet for å fokusere på det som eventuelt er negativt, ville jeg heller tenkt "wow, så tøft gjort at han/hun tør å holde tale!". Min kjære skal ikke holde tale, men hvis han hadde funnet på å holde en slik tale, selv om den var klipt og limt fra nett, så hadde jeg blitt utrolig rørt. Akkurat i slike tilfeller er det for meg virkelig tanken som teller.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med Yvonne her. Det er en påkjenning for mange og jeg synes det er kjempe tøft av man finner motet til å holde tale. Både min kjære og jeg skal holde tale for hverandre, men begge hater å snakke i forsamlinger. Men jeg er superstolt av oss begge for at vi samler mot å gjør dette for hverandre. Klisje eller ikke.

Skrevet

Hm. Kan kanskje skjønne at du ikke ble revet med der og da, men ser ikke hvorfor det er verdt å lage noen sak av det i ettertid - hverken her eller blant gjestene som var der. Hviken rolle spiller det egentlig at talene var litt kjedelige, og hva ønsker du å oppnå med denne tråden? Bryllupsdagen er over, og både du, de andre gjestene og spesielt søsteren din har det vel best med å fokusere på det positive ved dagen? Det er hennes eneste bryllupsdag, og jeg ser for meg det er trist for brudeparet å sitte igjen med en dårlig følelse etterpå - altså bør du som søster i hvert fall ikke forverre det.

Gjest Serena
Skrevet (endret)

De fleste holder sånne typer taler kun noen få ganger i livet og i tillegg er det mange som hater å snakke om følelser foran fremmede, så at taler i bryllup blir stive og keitete, er ganske naturlig. Og ikke minst er det mange som har taleskrekk.

*lister seg ut av bryllupsforumet*

Endret av Serena

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...