Gå til innhold

Tips til hageblomster?


Gjest Pippi1979

Anbefalte innlegg

Gjest Pippi1979

Jeg har et ca. 10meter langt* 1m bredt blomsterbed utenfor huset. Jorden er nok neppe den rikeste :roll:

Jeg har allikevel så lyst til å få til en flott blomsterrad her :smilyblomst:

Men - jeg har virkelig ikke grønne fingre, og lurer på hva jeg bør plante her. Jeg har vurdert roser, men er åpen for alle gode tips og råd :takke:

Og - når blomstrer egentlig rosene?

Endret av Pippi1979
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i landet bor du, og hvordan er solforholdene der bedet skal være? I tillegg - har dere leirjord (evt silt - kan testes ved at du tar en liten klump jord, fukter og "slår" på den, hvis den sa blir blank av vann er det silt) eller sandjord?

Du kan ganske lett gjøre jorda bedre ved å tilsette god blomster/hagejord fra gartneri. Hvis du har veldig tung jord kan det være lurt å få i litt sand eller leca, men tilførsel av organisk jord vil uansett hjelpe.

Hvis det er veldig lite sol ville jeg ikke anbefalt noe særlig roser, men jeg har sett blant annet 'Polarstjerne' trives i en vindskjermet nordvegg i Trøndelag. Da kan blant annet bladliljer (Hosta) og bregner fungere. Men det er lettere å tipse hvis du kan si noe mer om forholdene i hagen :) Vet det er noen brukere her inne som er veldig flinke til å gi hageråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...