Gjest Normalfordeling Skrevet 16. april 2011 #1 Skrevet 16. april 2011 Jeg har dager hvor jeg hverken har tid eller ork til å lage middag. Da hadde det vært kjempefint å bare ta noe ferdiglaget fra fryseren. Jeg er ikke fan av frossenpizza og ferdigretter. Det dreier seg om mat til en. Det må kun tines opp/varmes i mikroen/steikeovn/kjele. Ingenting i tillegg annet enn brød/rundstykke/knekkebrød. Selve maten kan godt ta litt tid å lage. Jeg spiser det meste av både kjøtt og fisk. Forløpig bare prøvd meg på lapskaus og det går fint.
Gjest Pantherinae Skrevet 16. april 2011 #2 Skrevet 16. april 2011 Jeg pleier alltid å lage store porsjoner med pastasauser og fryse ned, og supper går også fint. Aldri prøvd å fryse med pasta, så det vet jeg ikke hvordan blir. Om du er glad i hjemmelaget pizza, vet jeg det er mange som halvsteker bunnene, og slenger så bare på fyll (bruker du kokt skinke og en grønnsak eller to er det veldig kjapt å skjære opp det) og setter hele greia i ovnen. Om du lager pastasaus, kan du fryse ned mindre porsjoner som kan brukes som evt pizzasaus. Pizzasnurrer, innbakt pizza, fylte horn og slike typer ting er og veldig enkelt, det kan stekes helt ferdig på forhånd og så bare tines i mikro når det skal spises.
Brunhilde Skrevet 16. april 2011 #3 Skrevet 16. april 2011 Jeg lager følgende og fryser ned; Kikertert (bløtlegger og koker 1 kg om gangen, varer lenge) Suppe (fryser i porsjonsbeger, fort å tine) Kyllingkjøttdeig med krydder (steker, fryser i porsjon) I tillegg har jeg alltid laks og et utvalg grønnsaker i fryseren, dette tar maks 5 minutter i mikroen.
Tears.of.the.Sun Skrevet 16. april 2011 #4 Skrevet 16. april 2011 Supper, lapskaus, pizzabunner (jeg liker å fryse uten fyllet fordi jeg syns fyllet blir litt ekkelt når det blir varmet opp igjen), pizzahorn/snurrer, gryteretter uten ris og pasta.
Gjest Ludovie Skrevet 16. april 2011 #5 Skrevet 16. april 2011 Alle mulige slags pastasauser egner seg godt for frysing. Det samme gjelder kjøttgryter og vegetargryter. Det kan dessuten være smart å kjøpe hel kylling eller høne, dele den opp (hvis du gidder, det går fint uten også), og la den syde på svak varme i noen timer. Tilsett gjerne litt grønnsaker som løk, gulrøtter, selleri, osv den siste timen. Sil av kraften, og frys den ned i porsjoner - det er supert til supper, gryter, risotto, sauser, osv, og plukk kjøttet av høna/kyllingen og frys ned i porsjoner - det er kjempefint til påleggssalater, supper, pizza, paier, pastasauser, gryter, texmex-mat, osv. Når man har sånne ting i fryseren kan man slenge sammen et måltid laget helt fra bunnen av på null tid.
Alvina Skrevet 17. april 2011 #6 Skrevet 17. april 2011 Forstår nå at jeg aldri ville klart meg uten fryseren. Lapskaus, fårikål, gryteretter, pasta, ris, supper, stek, koteletter, fiskegrateng, forvellet/kokte grønnsaker, hjemmelaget pizza, stekt/kokt fisk,kjøttkaker i brun saus, fiskekaker, ertestuing, lasagne, bacalao, hakket bladpersille, rå hakket løk, revet ost, stekte tomater. Bruker å fryse ned alt med tilbehør (minus salat og surkål har jeg ikke prøvd). Har heller aldri fryst ostesuffle, og vet ikke resultatet men forbinder det med å fryse omelett, og det har jeg heller ingen erfaring med... Hvis du bruker rene råvarer tror jeg det meste kan fryses, men har lite erfaring med micro, har en personlig fobi og foretrekker komfyren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå