Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei! jeg har hatt praksis nå, og bestod ikke. vet at jeg har mulighet til å ta den igjen neste år, men får ikke fortsette med studiet før praksisen er bestått :(

vet dere om det går an å klage på sånne vurderinger? jeg syns virkelig ikke at jeg fortjente å stryke, jeg er ikke perfekt, men mener at veilederen min hadde for høye krav og forventninger, og vet at andre studenter på studiet ikke har hatt det på samme måten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hvilket studium går du på? Kan du ikke snakke med en studieveileder?

AnonymBruker
Skrevet

joda, men så er det jo påske nå, og ikke lett å få tak i noen... studerer til å bli førskolelærer....

Skrevet

Ja, du kan klage! Snakk med skolen, så må du sikkert fylle ut noe papirer. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå mener ikke jeg å være frekk eller noe her, men kan det være du mangler litt innsikt i egen oppførsel og evner? Jeg har sett mange studenter i praksis, og vet at det skal MYE til å stryke i en praksisperiode! De som stryker mener ofte at andre har hatt en lettere praksis, fått enklere oppgaver, snillere veiledere, mindre streng lærer osv, men det er aldri tilfellet. Medstudentene har rett og slett tilnærmet seg praksisfeltet med mer åpenethet og faglig kunnskap, og vist større vilje til å løse de oppgaver og utfordringer som har møtt dem underveis.

Ofte viser også studenter som stryker en holdning som sjokkerer de fast ansatte, eller så stor mangel på faglig innsikt at de blir regnet som en inkompetente til å jobbe med det de utdanner seg til etter praksis. Er vi i tvil om en student hos oss spør vi oss alltid om vi kunne hatt studenten som kollega etter praksis, om vi da tenker at med opplæring og tid til å komme inn i rutinene hadde dette blitt en kollega vi stolte på faglig, og som formidler de verdier og holdninger man trenger i yrket. Er svaret nei (og som sagt, det er sjelden), så vil nok det telle med i vurderingen. Den måten du omgår barn og foreldre på et nok også tellende i din evaluering, kan du virke brå, uhøflig, umoden og lite kompetent å så måte?

Du skriver ikke hvorfor du har strøket, men de må ha gitt deg en begrunnelse? Du kan så klart klage, men det er lite trolig at du vil nå frem med mindre de var helt på vippen. Det er som nevt sjelden studenter stryker, og det skal være store svakheter/mangler for at det skjer. I motsetning til en eksamen der man kan ha en dårlig dag, få jernteppe osv, går praksis over tid og de har fått muligheten til å evaluere og vurdere deg over en lengre periode. Dermed er det ikke en dag eller en hendelse (den skal i så fall være graverende) som blir utslagsgivende.

• Liker 23
Skrevet

Du skal få en advarsel av veileder i løpet av praksisperioden hvis du står i fare for å stryke, slik at du har mulighet til å forbedre deg resten av perioden, dette gjelder uansett hva grunnen til evt stryk er (oppførsel, dårlig samarbeid, kunnskap, fravær). Har du fått noen begrunnelse?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal få en advarsel av veileder i løpet av praksisperioden hvis du står i fare for å stryke, slik at du har mulighet til å forbedre deg resten av perioden, dette gjelder uansett hva grunnen til evt stryk er (oppførsel, dårlig samarbeid, kunnskap, fravær). Har du fått noen begrunnelse?

Jeg støtter denne! Du skal få en advarsel når du er halvveis i praksisen om du står i fare for å stryke!

Fikk du noen begrunnelse?

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk begrunnelse. men syns det var urettferdig strenge krav hun hadde. hun sa jeg var flink med barna. de ansatte på avdelingen snakket aldri med meg, og hvis jeg prøvde å si noe, svarte de med ett ord, før de gikk igjen...

har snakket med andre som har hatt prasis, og hadde MYE høyere krav til faglig kunnskap enn andre også, øvingslæreren forventet at jeg skulle kunne alle slags små teorier vi har lært i år utenat, og ting som vi ikke har gått gjennom enda også.brukte endel av de viktigste begrepene vi har lært.

fikk beskjed om at jeg kunne bli førskolelærer, men at jeg kanskje trengte litt tid eller mer erfaring, men jeg var snill og hyggelig og flink med barna og snakket med foreldre i barnehagen. men hun sa at det ikke var farlig å stryke i praksis, det var bare å ta det igjen, og det var helt vanlig :(

de tingene jeg fikk beskjed om at var galt under midveisvurderingen, fikk jeg etter en stund beskjed om at jeg var bedre på, men på slutten var det noe annet som var galt, som hun ikke hadde sagt tidligere....

har hvertfall mistet helt motivasjonen til dette her, har mest lyst å slutte nå

AnonymBruker
Skrevet

har vært flere formelle feil under praksis da, så har klaget på dette. det er den eneste klagemuligheten jeg har.

Skrevet

Jeg vet at der jeg går skal det kalles inn til møte med praksislærer, praksisansvarlig på skole, faglærer og studenten hvis det er fare for at studenten ikke består. Der skal det lages en plan for hvordan bestå praksis, eller veilede til andre yrker hvis de ser at studenten kanskje passer til noe annet..

• Liker 1
Skrevet

Ja klag, så forstår den drittdama at hun ikke kan være slik mot studentene!!

Og ikke gi opp :) Du blir nok en kjempe flink førskolelærer :)

AnonymBruker
Skrevet

takk for "oppmuntrende" ord :P

jeg har snakket med andre, for jeg har jobbet 4 sommere i barnehage, og de forstår ikke hvordan jeg kan ha fått ikke bestått praksis. byttet barnehage i starten også, så mistenker at min øvingslærer ikke hadde tid til student nå.

ble ikke innkalt til møte med noen fra skolen, så dette er en av de formelle feilene som er begått.

AnonymBruker
Skrevet

Ja klag, så forstår den drittdama at hun ikke kan være slik mot studentene!!

Og ikke gi opp :) Du blir nok en kjempe flink førskolelærer :)

Det kan umulig tenkes at det var en gyldig grunn til at ts strøk.

Som den brukeren tidligere skrev skal det såpass mye til for å stryke i praktisk at det som regel må tas på kappa til eleven. Og det er den ubehagelige sannheten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan umulig tenkes at det var en gyldig grunn til at ts strøk.

Som den brukeren tidligere skrev skal det såpass mye til for å stryke i praktisk at det som regel må tas på kappa til eleven. Og det er den ubehagelige sannheten.

Ja, det kan godt være. Men det er farlig å gå utifra det, og dermed ikke gjøre noe med det. Selv om det vanligste er at det er en gyldig grunn til å stryke en praksiseleven, betyr ikke det at alle som blir strøket blir det av en gyldig grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vet at jeg har ting å jobbe med, kommer antageligvis til å slutte på studiet nå uansett, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. hun hadde rett i endel ting, men hun vinklet alt veldig negativt, og fokuserte på det jeg ikke kunne, og ikke på det jeg kunne og mestret.

Skrevet

vet at jeg har ting å jobbe med, kommer antageligvis til å slutte på studiet nå uansett, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. hun hadde rett i endel ting, men hun vinklet alt veldig negativt, og fokuserte på det jeg ikke kunne, og ikke på det jeg kunne og mestret.

Så hvis hennes (forhåpentlig) kvalifiserte vurdering var at du ikke var egnet (per i dag), skulle hun allikevel fokusert på det du kunne, for så å fortelle deg at "men du består dessverre ikke praksis allikevel"? Er det ikke da bedre at du fikk vite hvorfor du strøk? :klo:

• Liker 3
Skrevet

Hei!

Hvor langt i utdannelsen er du kommet? Det virker som du har de viktigste egenskapene for å bli førskolelærer da du er flink med barna. At en eller annen "text-book" ped.leder sier noe annet skal du ikke ta så tungt. Klag, med dagens mangel på førskolelærere skal du få gjennomslag.

Det er viktig at det er god dekning av personale slik at andre kan få barnehageplass, da det allerede er brist på personale. For min del ville det viktigste vært at en førskolelærer er flink med barna, det er tross alt ikke jagerflypilot vi snakker. Det teoretiske kan du lese deg til, og praksisen bør du få godkjent så kan du heller lese teori utenom.

Lykke til!

Synes du skal stå på videre og klage samt fullføre da du er flink med barna.

AnonymBruker
Skrevet

Så hvis hennes (forhåpentlig) kvalifiserte vurdering var at du ikke var egnet (per i dag), skulle hun allikevel fokusert på det du kunne, for så å fortelle deg at "men du består dessverre ikke praksis allikevel"? Er det ikke da bedre at du fikk vite hvorfor du strøk? :klo:

tja, hun sa jo at jeg kunne bli en god førskolelærer, og at jeg sikkert bare kunne fortsette på studiet som vanlig selvom jeg strøk i praksis. hun kunne sagt flere positive ting, men selvfølgelig må jeg få høre hva jeg må jobbe med også, men fikk positiv tilbakemelding sjeldent (feks at jeg var flink med barna, og hadde blitt bedre på noe hun hadde påpekt at jeg måtte jobbe med). selvom hun må si hva jeg burde jobbe med, er det jo greit om man trekker fram positive ting i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Skriv konkret hva som gjorde at du strøk.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som ped leder, reagerer på enkelt uttalelser og måten du sier de oppfører seg på, synes du skal gå videre med dette.

Mange der ute som misbruker makten sin dessverre.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...