Gå til innhold

å henge opp bilder på gipsvegg


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest pauline

jeg har et svært bilde som har tung ramme som jeg vil henge over sofaen. kompisen min sier at jeg ikke kan henge bildet hvor jeg vil, jeg er nødt å henge det der det står trebjelker bak gipsveggen, ellers vil bildet falle ned. han sier gipsanker ikke holder til et så tungt bilde. har noen erfaring med dette? jeg vil jo gjerne ha bildet rett over sofaen da :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror at jeg ville hørt på kompisen, jeg.

Det er begrenset hvor mye en gipsplate tåler og hvis bildet er veldig tungt er det nok best å henge det opp et sted der det er skikkelig feste.

Kanskje du kunne hengt det fra taket med et eller annet? Kroker med en eller annen kraftig snor i som er festet til rammen?

Eller kanskje du kan flytte sofaen litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sånne "propper", gipsplugger heter det visst, kan jaffal holde 15 kg tror jeg at jeg har hørt. Bildet kan vel ikke være tyngre enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen din har rett. Tunge ting kan ikkje festast i gips, men må festast i tre...

Det finst spesialskruar for oppheng i gipsplater, men spesielt tunge gjenstandar vil uansett verte for stor belastning for gipsen. (Og du er neppe interessert i at veggene dine skal 'gå opp i røyk'...)

Men, som Lea nemner, du kan feste det i taket/taklista... Eller henge det saman med eit anna og mindre bilete, slik at det ser bra ut når dette store er festa i bjelken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noe annet enn disse plastfestene til gipsvegger! Nemlig ordentlige metallgreier. Vet ikke hva de heter, men de har dem på Clas Ohlson ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det *finnes* spesielle kroker til å henge tunge ting på gipsplate. Sjekk buteiken, les nøye på pakningene, ta goood margin til vekten på det du skal henge opp. Bruk mer enn èn krok/feste.

Og... følg bruksanvisningen til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt noen gipsskruer med metallpropp i stedet for plastpropp og de har funka greit. De har veldig skarpe og dype gjenger som blir skrudd inn i gipsen. Men du må være obs på at da kan det ikke være tre rett bak gipsplatene.

Uansett ville ikke brukt disse til å henge opp bilder, det blir for mye vekt på et lite punkt og du kan ende opp med ett digert hull i veggen.

Sterkt fiskesnøre ned fra taklista er ganske vanlig, det synes ikke så godt, og bildet får bra feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malena / Ikke innlogget

Jeg har masse bilder på mine gipsvegger - både lette og tunge. Har kun brukt vanlige bildeskruer som jeg kjøper på Ikea i bokser. De er glimrende, poenget er at de må gå skrått inn i veggen - da tåler de utallige kilo. Har helt sluttet å bruke spesial-skruer da man får digre, stygge hull i veggen etterpå.

De jeg snakker om er stifter i forskjellige størrelser som det henger en krok - de selges i små skrin på Ikea ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 år senere...

Finnes gips anker i mange størrelser 45kg for enkel og 70 for dobbel er ikke noe problem å finne.

evt kan du jo skruopp feks et patentbånd i stenderne så kan du hengeopp enda tyngre ting.

det finnes jo også mange sterke monteringslim feks 5tonn/m2

så det er heltsikkert mulig å henge opp bilde ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trudelutt_*
så det er heltsikkert mulig å henge opp bilde ditt!

Hun har helt sikkert fått hengt det opp.

Det er tross alt over 6 år siden hun spurte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...