Gå til innhold

SINNSYKT kviseutbrudd

Fremhevede innlegg

Gjest Sunburn
Skrevet (endret)

Kanskje noe her har noen gode råd? Dette begynner seriøst å bli fryktelig fortvilende!!

Jeg er altså 25 år nå, har hatt kviser i over 10 år, som vil ingen ende ta...

Har bestilt meg en time hos legen bare for å forhøre meg litt om hva som finnes av behandling.

Ville bare høre litt her også.

I tenårene så jeg ut som et "pizzatryne". Og har siden da vært MYE plaget. Har aldri hatt kvisefri hud. Har gått et par år på Diane p-piller, men sluttet for et par måneder siden pga bivirkninger. Uansett hjalp det ikke stort på huden. Det er vel ikke normalt å være såpass plaget i så voksen alder? Etter at jeg sluttet har kvisene tatt helt av. Store verkebyller i hele ansiktet og en del kviser på både bryst og i nakken/ryggen.

Hvordan er veien å gå herifra? Antibiotika? Har lest en del på apoteksidene, og ser jo at det finnes utallige preparater mot akne.

Sliter også med en del arr etter kviser. Har pelt mye før, men sluttet med det nå.

Er egentlig litt redd for å bli avvist av legen, at han ikke skal ta meg på alvor. En del av kvisene er ikke veldig synlige, men de er der som digre verkebyller. Skikkelig vondt og plagsomt.

Kan jo også føye til at jeg har vært hos hudpleier noen ganger og brukt dermalogica hudpleie. Ingen suksess det heller.

Er egentlig bare ute etter litt tips og råd. Erfaringer og innspill!?

Endret av Sunburn
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde iallefall ikke kaste bort penger hos hudpleiere. Det som vil hjelpe deg er en antibiotika kur sammen med div. kvisekremer. Jeg fikk differin og finacea, men kan hende du får noe annet. Du må innom fastlegen din før du får time til hudlege (man kan ikke dra direkte til hudlegen).

Du kan spørre hudlege om lysbehandling i tillegg, det hjalp meg fra å gå fra pizzatryne til glatt fin normal hud.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen for akkurat dette i i forrige uke. Jeg er 23 og har hatt problemer siden ung. skolen. Jeg har gått på p piller siden jeg var 16 nå, og det har hjulpet mye, men jeg har bestandig 1-3 vonde byller. Så jeg fikk diane for å prøve det. Om ikke dette virka skulle jeg få tetracyclin til høsten. De skal jo helst ikke brukes på sommeren siden man blir så lett solbrent av de.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du hvete, gjær og melk? Det kan lette på litt av problemene å unngå de tre der og erstatte med frukt og grønt. Utover det håper jeg du får god hjelp av legen. Ikke bekymre deg om han tar deg alvorlig eller ikke, hvis han ikke skriver ut noe så krever du henvisning til hudlege. :klemmer:

Gjest Sunburn
Skrevet

Takk for konstruktive svar. Fint å høre andres erfaringer. Kom gjerne med statusrapport dere som har startet kur :popcorn:

Jeg har prøvd ALT av hudpleie og har vel kommet frem til at det må sterkere midler til verks her. Nå har jeg akkurat testet baciron også. Funket ikke i det hele tatt. Endte opp med skikkelig tørr hud og røde arr, anbefales ikke!

Jeg er laktoseintolerant så spiser/drikker ingenting som inneholder melk. Ei heller gjær og hvete, kanskje en skive annenhver uke, men ikke noe mer enn det..

MEN jeg spiser MYE sukker. Ofte brukt som trøst for fjeset. Jeg vet, veldig dumt..

Mange som sier det er en myte at kosthold påvirker huden, men jeg vet nå ikke helt jeg...

Spiser ellers veldig sunt, mye korn, frukt, grønt, fugl og fisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk akneproblemer i en alder av 23, og det rammet ganske kraftig.

Endte med roaccutane etter et år med tetracykliner. Sistnevnte fjernet kvisene, men de kom tilbake når jeg sluttet på medisinene. Roaccutan tok det permanent :)

Det hjelper ikke med hudpleieprodukter da det gjerne er hormonellt betinget.

Skrevet

Jeg fikk akneproblemer i en alder av 23, og det rammet ganske kraftig.

Endte med roaccutane etter et år med tetracykliner. Sistnevnte fjernet kvisene, men de kom tilbake når jeg sluttet på medisinene. Roaccutan tok det permanent :)

Det hjelper ikke med hudpleieprodukter da det gjerne er hormonellt betinget.

Er det piller? Må man til legen for å få det? Og har det noen bivirkninger? :goodbye:

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å gå til legen, han gir deg sikkert antibiotika. Jeg gikk på tetralysal i ett år og det fjernet masse av kvisene, men jeg fikk ikke lov av legen å fortsette, fordi det kan skade organene, og da kom kvisene tilbake. Diane p-piller har ikke hjulpet så veldig mye, men litt. Jeg fikk mast meg til en hudlegetime, og skal dit om en måneds tid. Håper jeg får roaccutan der. Er bare redd jeg ikke er hardt nok rammet.. Men vil uansett ikke gå mer på antibiotika, får så lett soppinfeksjoner.

Skrevet

Hvor mye er "mye" kviser? Kan dere poste opp et bilde? Har en del kviser jeg også, men kanskje ikke mye. Men er voksen, så det burde ta en slutt en dag også. Forhåpentligvis.

Skrevet

Jeg var i omtrent samme situasjon som deg før jul ifjor, har også slitt mye med kviser siden jeg var i tenårene, og i det siste var de blitt harde og vonde. Jeg fikk tetracykliner av legen etter å ha forklart hva jeg har brukt tidligere (div. kremer på resept + Diane p-piller) som ikke fungerte. Sluttet på tetracyklinene for 2 mnd. siden og har fått kanskje 2-3 små kviser siden, gjerne rundt mensen. Det funket altså kjempebra på meg, men det er ikke det første jeg har prøvd, så om du ikke har prøvd reseptbelagte kremer kan det nok være at legen ønsker at du prøver det først.

Gjest Sunburn
Skrevet

Flott med flere erfaringer, takk!

Tetracykliner høres jo ganske lovende ut. Har lest litt om det nå.

Har dere opplevd noe bivirkninger her?

De få gangene jeg har fått antibiotika har jeg fått skikkelig magetrøbbel, tåler det virkelig ikke. Men er villig til å prøve det meste nå.

Håper egentlig at jeg bare kan få en resept på noe skikkelig med en gang, fremfor å prøve alt av salver først.

Gjest Sunburn
Skrevet

Hvor lang tid sånn ca tok det før dere så forbedring med tetracykliner?

Ser for meg at man kanskje blir tørr og litt verre før forbedringen setter inn?

Skrevet

Jeg hadde en periode på en uke eller to etter en-to måneds bruk hvor jeg var mye kvalm, men det hjalp med ingefærkapsler. Merket ikke noe annet, men det er jo noen bivirkninger som er vanlig når man bruker disse, forskjellig fra person til person så klart.

Jeg så bedring etter 6-8 uker, ble ikke verre først, men det tok altså så lang tid før jeg så noe forskjell, så det er viktig å ikke miste motet underveis :)

Gjest Sunburn
Skrevet

TS her, glemte å logge meg inn.

Nei det er sant, skal ikke miste motet!

Kan nok overleve litt kvalme for å få ren hud. :)

Blir jo spennende å se om kvisene holder seg borte for deg da, selv etter at du har sluttet.

Skrevet

TS her, glemte å logge meg inn.

Nei det er sant, skal ikke miste motet!

Kan nok overleve litt kvalme for å få ren hud. :)

Blir jo spennende å se om kvisene holder seg borte for deg da, selv etter at du har sluttet.

Jeg er 26 år nå og har slitt med kviser siden jeg var 18 år så jeg vet hvordan du har det. Men jeg har endelig klart å bli kvitt dem. Jeg opplevde ingen bivirkninger av antibiotikakuren, så det kan være individuelt hvorvodt man opplever kvalme o.l.

Selvom du får bivirkninger så er det verdt det fordi kuren virker. Anbefaler at du ordner deg time hos hudlege snarest. Jeg hadde tre forskjellige hudleger før jeg fikk antibiotikakuren, han hudlegen var kjempeflink og har ikke slitt med kviser siden den gang. Eller, kviser har jeg fått innimellom men langt ifra i så stor grad som jeg pleide å ha.

En ting som også er viktig er at du aldri slutter å tilføre huden din fuktighet, spesielt da du går på div. kvisekremer så vil huden tørke ut litt, og det er viktig at du ikke lar huden tørke ut for mye. En tørr hud vil produsere mer talg for å kompensere for at den er tørr og dermed vil flere kviser oppstå. Så lenge du bruker en vannbasert fuktighetskrem så vil du holde huden i sjakk.

Jeg fikk anbefalt av hudlegen Avene sin vannbaserte fuktighetskrem som heter Avene Cleanance og fås kjøpt på de fleste apotek.

Skrevet

Så flott at du ble kvitt kvisene! Må føles herlig!

Jeg tenker også at jeg kan leve med eventuelle bivirkninger.

Fikk du også tetracykliner?

Jeg har bestilt time hos fastlege. (dessverre er det 6 uker til jeg kommer inn) Må vel uansett ha henvisning fra han videre til hudlege?

Eller så kan vel fastlege også skrive ut dette?

Hvor lang tid tok det før du så resultater av kuren?

For tiden bruker jeg Green People hudpleie, rens, peal og fuktighetskrem. Men føler ikke at kremen gir nok fukt i det hele tatt, så takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...