AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #1 Skrevet 16. april 2011 Var hos legen for å skaffe meg p-piller for første gang. Han spurte meg bare om blodpropp i familien, kreft osv, før han skrev ut resept på Diane-pillen. Jeg har ikke mye uren hud og kviser, eller andre ting som gjør at jeg helst burde ha Diane. (leste senere på nettet at man bare får den type piller hvis man har hudproblemer og lignende. Legen ga meg heller ikke info om når jeg skulle begynne med den, dette måtte jeg lese meg opp på nettet selv. Jeg er bare 18 år, og forklarte til legen at jeg trenger pillene til prevensjon (ikke noe annet) Nå har jeg også blødd i nesten to uker, og jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg hoppet over den pillefrie uken jeg har hørt om, og trodde at jeg ikke kom til å få mensen sålenge jeg bruker p-piller. Jeg hater det, og det samme gjør kjæresten min !
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #2 Skrevet 16. april 2011 Ingen som vet noe?! begynner å bli ganske urolig her!
Tussilago_2 Skrevet 16. april 2011 #3 Skrevet 16. april 2011 p-piller virker forskjellig fra person til person, jeg har ingen erfaring med Diane, men vet at om et merke ikke fungerer pga feks blødninger osv kan man prøve et annet merke.
Athene Skrevet 16. april 2011 #4 Skrevet 16. april 2011 Jeg hadde byttet lege. Du skal ikke bruke Diane med mindre du har hormonforstyrrelser. Diane inneholder mer hormoner enn du behøver. Sakset fra felleskatalogen; Selv om Diane virker som en p-pille, skal den ikke brukes bare for å forhindre graviditet, men for å behandle langvarig og alvorlig akne. http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/ Det er riktig at man kan hoppe over mensen på diane (de er monofasiske), men ikke alle tåler dette. Begynner man å spotte/blø bør man ta den pillefire uka, hvis ikke vil du nok fortsatte å spotte/blø til kroppen får en pause. Med en annen p-pille vil kroppen muligens reagere på en annen måte. Mange må prøve flere ulike merker før man finner en som kroppen "liker".
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #5 Skrevet 16. april 2011 Jeg ble også litt overrasket over hvor lite info legen ga meg da jeg skulle få p-piller da jeg var 18. Legen spurte om de samme tingene som legen til ts, men det har vært tydelig i ettertid at det ikke var viktig nok hva jeg svarte. Jeg har flere i min familie som har hatt mye blodpropp/dødd av blodpropp, og det fortalte jeg legen. Det ble tatt en masse blodprøver av meg, men de fant visstnok ingenting galt. Vel, 3-4 år senere fikk jeg påvist "blodproppgenet". At jeg fikk Cerazette av legen i første omgang var bare flaks. (Det er den eneste jeg får lov av nåværende fastlege å bruke!)
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #6 Skrevet 16. april 2011 Men jeg er midt i det andre brettet nå. Kan jeg bare stoppe opp og ta pillefi uke nå da`? får å stoppe blødningene.
Pingting Skrevet 16. april 2011 #7 Skrevet 16. april 2011 Det er ikke unormalt at man får noen merkelige blødninger både når man begynner på p-piller, og av og til når man bruker dem for å utsette mensen. (noen kan utsette i et halvt år av gangen, jeg får gjennomslagsblødning hvis jeg utsetter mer enn én gang) Man vet ikke helt hva bivirkningene er ved konstant utsettelse av mensen - sannsynligvis er det ikke farlig, men de fleste leger anbefaler likevel å ha mensen av og til. Dette er IKKE farlig, men jeg skjønner det er irriterende. Aner ikke om det kommer til å stoppe fortere om du slutter å ta pillene nå eller venter ut brettet - jeg vil gjette på at det ikke har så mye å si. Du burde uansett få resept et annet pillemerke. Eller annen prevensjon, har du tenkt på p-plaster eller p-ring? Lettere å huske og mindre hormoner. Og man kan utsette med dem også.
Athene Skrevet 16. april 2011 #8 Skrevet 16. april 2011 Men jeg er midt i det andre brettet nå. Kan jeg bare stoppe opp og ta pillefi uke nå da`? får å stoppe blødningene. Ja. Så lenge du har tatt pillene minst tre uker sammenhengende, kan man stoppe og ta pauseuka når som helst. Så lenge du da begynner på pillen igjen etter syv pillefire dager er du beskyttet. Sannsynligvis vil kroppen din da blø ferdig, og blødningene vil stoppe. Blør du fortsatt når du begynner på nytt brett må du ta kontakt med legen.
Gjest Blubberella Skrevet 16. april 2011 #9 Skrevet 16. april 2011 Ja. Så lenge du har tatt pillene minst tre uker sammenhengende, kan man stoppe og ta pauseuka når som helst. Så lenge du da begynner på pillen igjen etter syv pillefire dager er du beskyttet. Sannsynligvis vil kroppen din da blø ferdig, og blødningene vil stoppe. Blør du fortsatt når du begynner på nytt brett må du ta kontakt med legen. Jeg begynner å blø fire dager etter siste pille og er derfor ikke ferdig å blø før ca tre dager etter at jeg har begynt på neste pillebrett, og jeg vet at mange har det på samme måten. Selv om man skal kontakte lege ved problemer, er det jo ingen vits i å skremme opp TS unødvendig. Blødningeproblemer er normalt i opp til tre måneder på nye p-piller, og leger anbefaler derfor å se ting litt an med mindre alvorlige bivirkninger (f.eks. blodpropp) dukker opp. Det kan også være lurt å ta pillene helt etter bruksanvisningen de første mnd, det vil si å ikke hoppe over første pillefri (unntaket er der legen anbefaler å hoppe over pga PCOS eller endometriose). Husk at kroppen skal venne seg til hormonene i pillene og ting tar gjerne litt tid før alt kommer i orden. Blodproppfaren er også størst det første året man går sammenhengende på et pillemerke, så man bør unngå å bytte pillemerke for ofte pga dette. Jeg ville nok også ha byttet både lege og p-pillemerke, da Diane som sagt ikke er en p-pille som anbefales til "vanlig" bruk lenger.
Athene Skrevet 16. april 2011 #10 Skrevet 16. april 2011 Enig i at man ikke skal skremme TS, det var heller ikke min hensikt. Jeg er klar over at noen få fortsatt spotter eller blør lett når de begynner på nytt brett etter syv pillefrie dager. Jeg kunne kanskje vært litt klarere. TS har blødd to uker i strekk nå, dersom hun fortsatt blør etter en pillefri uke, og det ikke avtar i det hun begynner på et nytt brett, bør hun ta en telefon til legen. Det er ikke vanlig å blø så mye selv om man nettopp har begynt på pillen. Men det er sant at litt spotting og mellomblødninger kan forventes de første 2-3 syklusene med ny pille. Gir det seg ikke etter dette er merket feil, veldig mange må prøve flere merker før de finner et som virker, det er ikke unormalt eller farlig.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #11 Skrevet 16. april 2011 Det samme skjedde meg. Jeg var hos legen for å få resept på p-piller for første gang. Han bare spurte om det var kreft eller blodpropp eller noe i familien. Jeg svarte jeg ikke visste noe om det. Han skrev ut resept på mercilion 28. Og så målte han blodtrykket. Det var alt. Jeg måtte spørre om spørsmål selv, for han sa ikke noe mer. Men siden jeg ikke vet så mye om p-piller, så må jeg heller finne informasjonen jeg trenger på nettet.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2011 #12 Skrevet 16. april 2011 Mye dårlig informasjon ute fra leger synes jeg.... De går i grunn bare ut fra t dette "er noe alle vet" føler jeg... De burde i grunn også vært flinkere til å nevne andre alternativer enn kun p-piller... Har aldri fått info om noe annet av legen min og måtte selv gå og spørre om p-sprøyte pga jeg hadde fått høre om det fra en kollega..
Gjest Pantherinae Skrevet 16. april 2011 #13 Skrevet 16. april 2011 Som andre har sagt så er det en "innkjøringsfase" på 3 måneder, man skal helst ikke bytte merke før man har tatt tre fulle brett. Det er først da at det har stabilisert seg skikkelig. Så jeg ville ha prøvd en stund til. Men synes det var veldig rart at du fikk skrevet ut Diane, du har jo sannsynligis overhodet ikke behov for så store hormondoser, så jeg ville tatt en telefon til legen og forhørt meg. Kan jo være en eller annen god grunn til det som ikke vi vet noe om, hvis ikke kan du spørre om å få resept på et annet merke synes jeg. Dere som klager over at dere får dårlig informasjon, spør dere etter informasjon når dere er hos legen da? Legene kan jo ikke vite hva slags spørsmål dere sitter med, eller hva slags kunnskaper dere har fra før av. Jeg har alltid spurt mange spørsmål på legetimene mine, og har aldri hatt noe problem hos noen av mine leger med å få svar på det jeg lurer på.
Athene Skrevet 16. april 2011 #14 Skrevet 16. april 2011 Dere som klager over at dere får dårlig informasjon, spør dere etter informasjon når dere er hos legen da? Legene kan jo ikke vite hva slags spørsmål dere sitter med, eller hva slags kunnskaper dere har fra før av. Jeg har alltid spurt mange spørsmål på legetimene mine, og har aldri hatt noe problem hos noen av mine leger med å få svar på det jeg lurer på. Enig med deg, selv om legen også har et ansvar. Jeg mener at man har det største ansvaret for egen læring selv. Hver gang jeg er her inne og leser blir jeg sjokkert over alle som stapper i seg hormoner/medisiner uten å ha satt seg skikkelig inn i hvordan det virker på kroppen.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #15 Skrevet 16. april 2011 Jeg spør jo så klart om det jeg lurer på. Når det er noe nytt lurer man jo på ganske mye. Men er ikke alt man kommer på når man sitter inne hos legen. Når man kommer hjem og i løpet av de neste dagene lurer man på andre ting, og da søker jeg opp på nettet for å finne svar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå