Gå til innhold

Hvorfor drar folk til fjells i påsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor drar folk til steder der det er snø og kulde for å gå på ski, når det endelig er vår og deilig :sol: her hjemme? (På østlandet). Vi har nettopp blitt ferdige med månedsvis med snø, is og kulde. Likevel ønsker altså folk mer av dette når påsken kommer. :eeeh:

Sommeren er jo så kort i dette landet, så jeg begriper meg ikke på denne trangen folk har til å gjøre vinteren enda lengre ved å dra til fjells når det er vår her hjemme. Og det rare er jo at mange av disse, klager på all snøen og kulden om vinteren. Men til fjells i påsken for å traske i snøen, det skal de nå likevel...:forvirra: Flere som undrer seg over dette?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo koselig å dra på hyttetut; ski, påskekos og fjellet frister mer enn å være hjemme en uke. Dessuten er man jo stort sett hjemme i hverdagen, så man går vel ikke glipp av noe. Er sterk sol på fjellet i påsken, så er ikke bare i byene det er fint vær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de liker det!

Det kan jo være idyllisk i en varm solvegg på fjellet i påsken. Med varm kakao, en Kvikk-Lunsj og en appelsin. Samt det å komme bort fra byens tjas og mas. Rett og slett nyte livet uten stresset hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Jeg drar fordi jeg elsker fjell, ski, snø, sole meg i hytteveggen, samvær med familie og samboer, brettspill, vin og generell hyttekos.

Gleder meg til hyttetur neste uke! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi på fjellet kan man oppleve sol OG snø! :D

Godt og varmt så man kan nyte snøen, det er herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll:

Fordi de liker det!

Det kan jo være idyllisk i en varm solvegg på fjellet i påsken. Med varm kakao, en Kvikk-Lunsj og en appelsin. Samt det å komme bort fra byens tjas og mas. Rett og slett nyte livet uten stresset hjemme

Jeg kan jo forstå at folk synes det er godt å komme seg litt ut av huset av og til. Og jeg forstår jo at det kan være koselig å nyte en kopp kakao ved hytteveggen og slikt. Det siste kan man jo forresten gjøre andre steder også da...

Men det jeg ikke forstår meg på, er at folk drar til fjells for å "oppleve" snøen på denne tiden av året! Det første man må gjøre, er som regel å måke seg vei for i det hele tatt å kunne komme seg opp til hytta. Men noen synes kanskje vinteren i Norge er for kort, og at det er ufattelig morsomt å måke snø i ferien? :roll: Og så skal man i tilegg legge i vei på tur innover i fjellet, på bakglatte ski, og med iskald vind som pepprer deg i ansiktet gjennom hele turen. Og hva er så fantastisk med å spise appelsin og Kvikk-lunsj i fjellet? Det smaker jo det samme, enten du spiser det på fjellet eller i din egen stue.

Nei, jeg begriper ikke hvorfor er det så om og gjøre å komme seg ut i snøføyken, når sola skinner og våren har kommet her hjemme. Men,jeg innser at folk liker å gjøre forskjellige ting, og gjerne for meg. Jeg sitter nå bare her på sidelinjen og undrer meg litt over det hele. :riste:

TS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

"Folk" drar ikke til fjells i påsken, heldigvis er "folk" smartere enn som så. Det er under 20 % som reiser til fjells i påsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg TS! Jeg skal på sørlandet, på sommerhytta vår og slikke sol!! Åh som jeg gleder meg! Kunne aldri i verden tenkt meg å jage etter snø nå som vi har hatt så innmari lang vinter!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (familien min og jeg) har aldri vært på hyttetur i påska, der jeg kommer fra (lite sted i Nordland) var det kun de rike familiene som dro til Østlandet og gjorde det. Jeg koste meg like mye på hytta vår som vi er mest i om sommeren, påska var ofte vårt første besøk dit hvert år. Av og til når påska var så sent som i år, kunne vi faktisk snike oss til årets første bad også :D

Men folk må få gjøre det de selv vil. Jeg kan være tilbøyelig til å se "the appeal" i skiturer, sol, snø og kvikk lunsj. Men jeg foretrekker "min måte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rampunge

Argumentet om at det er snø oppe i fjellet, holder ikke på folk fra Finnmark. Der er det fortsatt vinter, men folk drar likevel til fjells for hyttepåske! Tror mer det handler om tradisjoner, og frihetsfølelsen hytta gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare Odd Børretzen som noen gang har klart å forklare det med nordmenn og skitur i påsken. :skratte:

Finner desverre ikke den på nettet. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drar til fjells i påsken fordi det er der hytta vår er - og den benytter vi så ofte vi kan. I tillegg så er jeg oppvokst med fjell/hyttepåsker og liker det veldig godt - selv om det ikke er snø nok for skiturer i år. Da blir det krimbok i hytteveggen, fotturer, god mat og god vin. Og deilge dager alene sammen med mannen min!!!

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar til fjells i påsken fordi det er der hytta vår er - og den benytter vi så ofte vi kan. I tillegg så er jeg oppvokst med fjell/hyttepåsker og liker det veldig godt - selv om det ikke er snø nok for skiturer i år. Da blir det krimbok i hytteveggen, fotturer, god mat og god vin. Og deilge dager alene sammen med mannen min!!!

Jeg har også vokst opp med hyttepåske, skiturer og alt det der, derfor vet jeg hva det kan dreie seg om. Og jeg klarer ikke helt å se den store idyllen ved det. Men det er sikkert pga. dårlige erfaringer.

Jeg kan huske det evige kaoset av voksne folk som maste og kjeftet hver dag når vi skulle legge ut på skiturer fra hytta (vi var flere familier der). For ut på skitur det SKULLE man, enten man ville eller ikke. Til tross for at jeg ikke likte å gå på ski, ble jeg tvunget til å gå flere mil på ski allerede ved førskolealder. For et pes det var!

Alle i min familie smiler når de tenker på disse hytteturene, så de har nok en helt annen opplevelse av dette enn meg. Selv forbinder jeg stort sett disse hytteturene som en arena der mine grenser aldri ble tatt hensyn til. Kanskje jeg ville sett dette på en annen måte, om de voksne kunne ha tatt litt hensyn til at ikke alle var like suverene på ski...

TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar til fjells for å få litt pause. Fra hjemme, tv, internett, mas og plikter. Koser oss de få dagene vi får der oppe med total avslapping og kos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...