Gå til innhold

Både angst og depresjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må nesten fortelle hele "historien" for at dere skal kunne hjelpe meg, så dette blir kanskje litt langt, men håper virkelig noen tar seg tid til å hjelpe meg! :klemmer:

For et års tid siden gikk jeg til legen min fordi jeg var utbrent, hadde ikke lyst til noen ting lengre og følte meg bare helt j*vlig. Jeg fikk antidepressive piller og gikk på dette i 2 måneder, og sluttet da fordi jeg følte meg bedre. Dumt gjort, jeg vet, det var jo pillene som fikk meg til å føle meg bedre... Etter et par måneder kom dette igjen. Jeg var(er) mye borte fra skolen, og hverdagslige ting ble mye verre enn det de var før, som å være med venner. Jeg vil helst bare være hjemme alene, selv om jeg blir enda mer deppa av dette. Jeg har ikke gått til legen med dette.

På samme tid som depresjonen meldte seg igjen, skjedde det noe annet. Jeg blir plutselig veldig varm, begynner å skjelve, får hjertebank og blir veldig kvalm. Så kvalm at jeg må løpe ut på toalettet for å spy innen få minutter. Hele denne episoden skjer gjerne på bare et par minutter, fra når jeg blir varm til jeg må spy. Jeg mister ofte pusten fordi jeg brekker meg såpass mye, og får helt panikk når jeg mister pusten. Blir svimmel og føler jeg kommer til å besvime. Når jeg først har spydd et par ganger, forsvinner kvalmen helt, etterpå er jeg bare utrolig varm og skjelver i hele kroppen. Etter 10 min. forsvinner også dette, og jeg blir bare utrolig utslitt og slapp resten av dagen.

Har merket at disse spyepisodene ofte kommer dagen før jeg skal ha en prøve el. lignende på skolen neste dag, eller under selve prøven. Jeg er ikke nervøs for disse, bare redd for hvordan jeg kommer til å prestere. Jeg får også veldig vondt i hode dagen dette skjer eller dagen før. Kjempeverk i bakhodet som går frem til tinningene.

Så, jeg lurer på om jeg kan ha både angst og depresjon? Jeg er veldig lei meg for tiden, orker ingenting, er uten energi, vil ikke finne på noen ting med venner, blir sint og lei meg for småting. I tillegg har jeg jo også disse periodene der jeg skjelver, blir varm og spyr. Har tatt mange tester både om angst og depresjon og har fått en score som viser at jeg har begge deler, men man kan jo ikke stole helt på disse heller står det...

Jeg har gått til privatlege med disse spygreiene (den gang da jeg ikke en gang tenkte på at det kunne være angst), men han fant da ikke ut hva det var og skrev ut noe kvalmestillende piller til meg ( stemetil) men kvalmen kommer så plutselig at jeg alltid spyr de opp igjen, de får ikke tid til å virke.

Finnes det en slags pille som hjelper for begge deler? Er det noen andre som har/har hatt det som meg?

Setter veldig pris på alle svar, og ja jeg vet, jeg skal til lege! Ville bare høre om hva dere synes om dette? Kan det være både angst og depresjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres det ut som du beskriver symptomer på panikkangst. Vet ikke om det finnes en pille som hjelper for begge deler,men vet av egen erfaring at Cipramil fungerer bra når det gjelder depresjon. Ville fått en ny avtale med legen, si at du mistenker at det kan dreie seg om panikkangst, og ta det derfra rett og slett. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...