Tussilago_2 Skrevet 15. april 2011 #1 Del Skrevet 15. april 2011 Hei, bor i byen og skal kjøpe meg sykkel. Lurer på om det holder med 3 gir? Skal sykle til jobb ca 5 km på asfalt, kommer til å sykle i "bedaglig" tempo. Vurderer disse to:http://www.xxl.no/sykkel/sykler/by-tursykler/osteroey-bysykkel-dame-2011-1069332 http://www.xxl.no/sykkel/sykler/by-tursykler/classic-593-bysykkel-dame-2011-1069295 er det noen forskjell på disse syklene? liker jo den første best på grunn av fargen.... Men er den andre mer holdbar? Kan disse syklene dekke mitt behov (synes det er praktisk med kurv pga handling), men kanskje er en hybrid sykkel bedre? Noen som har litt peiling på sykkel eller erfaring med disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamme Skrevet 15. april 2011 #2 Del Skrevet 15. april 2011 Jeg er ingen sykkelekspert, men jeg kan dele mine erfaringer: Med mindre det er veldig kupert på veien til jobben din tror jeg 3 gir holder. Jeg har en sykkel med 7 gir som jeg bruker til universitetet, og selv om det er mange oppover- og nedoverbakker bruker jeg i praksis bare å veksle mellom det letteste, det miderste og det tyngste. Har veldig god erfaring med DBS - sykkelen min (nesten lik som den i linken) er over 20 år gammel, og bortsett fra at giret er litt tregt fungerer den kjempefint. Den er riktignok pent brukt, men har heller ikke vært inne til service en eneste gang (jeg vet, jeg skal ta den inn for en sjekk ... snart). Vet ikke helt hva som er definisjonen på hybridsykkel, men jeg vil tro at det går helt greit å sykle litt på grus med begge sykkelmodellene du linker til. Og kurv er enormt praktisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussilago_2 Skrevet 15. april 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 15. april 2011 Ja, lenge siden sist jeg syklet og mener å huske jeg bare brukte et par gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Harriet Skrevet 15. april 2011 #4 Del Skrevet 15. april 2011 Jeg har hatt hybridsykler bestandig - men skal nå kjøpe meg en DBS Classic for å sykle til og fra jobb. Hadde tenkt meg 7 gir - men mulig at det er nok med 3. Hybrid-syklene mine hadde over 20 gir og det var ihvertfall helt unødvendig. Ser meg så lei av alle "racersyklistene" som sykler med livet (sitt og andres) som innsats hver dag. Helt utrolig hvordan den rette sykkelen og noen fargesprakende sykkelklær får folk til å miste hodet totalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2011 #5 Del Skrevet 15. april 2011 Om du kun skal sykle bedaglig så er ikke en slik sykkel noe problem. Liker selv å ha litt gir å velge mellom for treningen og terrenget sin del, bruker stort sett 80% av girene selv om noen kombinasjoner brukes hyppigere enn andre, til vanlig bruker jeg kun 3 hoved kombinasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 23. april 2011 #6 Del Skrevet 23. april 2011 Begge disse er tunge beist (16 kg), og hvis du en dag skal et sted hvor det er en litt hard motbakke så kan det bli tungt å tråkke helt opp. Det vil gi deg mye mer sykkelglede om du kjøper en sykkel som denne: http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykler/juliet-crossway-redwood-hybridsykkel-dame-2011-1069329 eller enda bedre, denne: http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykler/juliet-crossway-woodland-hybridsykkel-dame-2011-1069331 siden denne har skivebremser, som er mye bedre enn klossebremser, og veier 13,8 kg. 21 gir høres mye ut når du er vant til å tenke 3 gir. Imidlertid så er det ikke alle kombinasjonene/girene som kan/bør brukes. Hvis du har girveksleren bak og foran på det største drevet blir kjedet stående veldig skjevt, noe som gir høy slitasje på både kjede og drev. Med 21 eller 24 gir har du muligheten til å bruke det giret som til enhver tid er optimalt i forhold til helningsgraden der du sykler. "Det trenger ikke jeg" tenker du kanskje, men jeg kan garantere deg at hvis du prøvde en slik sykkel i noen uker så vil du aldri ønske å gå tilbake til 3 gir. Det er så enormt mye bedre å ha en del gir å variere med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2011 #7 Del Skrevet 23. april 2011 Jeg har kjøpt meg denne sykkelen og er overlykkelig. Den er helt fantastisk deilig å sykle på. 7 gir og kurv foran og ikke minst - et deilig sete. Liker den mye bedre enn de forrige syklene mine som har vært hybrid-sykler med masse unødvendige gir. Kurv på sykkelen er bare helt genialt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerbGirl Skrevet 29. april 2011 #8 Del Skrevet 29. april 2011 Denne synes jeg ser fin ut! http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28095137 Her får du både kurv og bagasjebrett - samt litt flere gir. Jeg vil tro 3 gir er i minste laget.. Selv har jeg en sykkel med 21 gir og sykler omtrent daglig til jobb. Jeg bruker kun 7 av girene, har alltid den ene gir-justeringen stående på 2, slik at kjedet henger på det midterste "gir-hjulet". (eller hva det nå egentlig heter..) Til gjengjend blir alle de 7 girene brukt hver eneste dag Trenger lette gir i oppoverbakker og tyngre gir på lange strekninger med slakt nedover! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussilago_2 Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 10. mai 2011 endte opp med en hybrid med 21 gir, og er veldig glad for det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Harriet Skrevet 10. mai 2011 #10 Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) endte opp med en hybrid med 21 gir, og er veldig glad for det... Jeg hadde også hybridsykkel med 21 gir tidligere, men jeg brukte bare noen få av girene så den ene girspaken stod alltid på samme nivå. Synes jeg har bedre kontroll nå som jeg har 7 gir og slipper å stresse med all den skiftingen. Men det er mulig at det bare er jeg som er litt treig når det gjelder sånt. Det enkle er det beste for mitt vedkommende, og jeg sykler opp alle bakker med min DBS 7-gir. Men grattla med ny sykkel Endret 10. mai 2011 av Harriet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå