Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har prøvd to forskjellige oppskrifter på hjemmelaget majones, men de var ikke gode.

Majones.

2 dl solsikkeolje

2 eggeplommer (romtempererte)

2 ss vann

2 ts sennep

2 ts hvitvinseddik

Salt

evt Pepper

Denne oppskriften smakte det vineddik av.

Oppskrift nr 2

2 eggeplommer

6 gr salt

18 ml eddik

4 dl olje

1 ml sennep

hvit pepper

I denne oppskriften brukte jeg maisolje og denne smakte for mye olje. Brukte også vanlig 7% eddik her.

Er det noen som har en god majonesoppskrift å dele med meg?

Personlig er jeg ute etter en helt nøytral smak på majonesen, lik den som kan kjøpes. :jepp:

Må ha det inn med teskjeer. Hvilken olje, hvilken eddik og sennep dere bruker.

Blir kjempeglad for svar. :yvonne:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker to eggeplommer, litt salt og pepper, 1 ts Dijonsennep og ca 2,5 dl olje (her bruker jeg mest en nøytral olje som solsikkeolje eller maisolje og så noe olivenolje, for smakens skyld. Du må smake deg til hvor mye olivenolje du synes er godt i.). Når majonesen er ferdig smaker jeg den til med litt sitronsaft. Eddik smaker ikke godt i majones.

Forøvrig vil hjemmelaget majones (heldigvis) aldri smake som kjøpt majones. Skal du ha smakløs majones må du nok holde deg til den kjøpte. Etter min mening er det jo nettopp smaken av hjemmelaget majones som gjør den så mye bedre enn de du får kjøpt ferdiglaget, det er da ikke noe poeng å bruke tid på å lage noe som ikke smaker noe som helst.

Skrevet

Godt poeng det med smaken!

Måtte le når jeg leste det! Kanskje de jeg lagde var bra da, men jeg trodde ikke de skulle smake så annerledes enn jeg forventet meg.

Er i utgangspunktet ikke noe majonesmenneske, men skulle slå til for å glede andre i påsken.

Skrevet

Jeg har erfart at det er viktig at også ingrediensene i tillegg til egg er romtempererte, og at ingrediensene er av god kvalitet.

I oppskriften jeg bruker er det mye mindre eddik!

2 egg fra frittgående/økologisk

maldonsalt og nykvernet sort pepper

1 teskje dijon-sennep

1/4dels teskje hvitvinseddik

150 ml vanlig olivenolje

150 ml god rapsolje eller annen mild planteolje

Visp eggeplommene sammen i food-processor med s&p, dijon og eddik.

Hell de to oljene sammen i en mugge og tilsett det saaakte i eggeplommemiksen, 1 teskje om gangen, til halvparten er brukt. Hell deretter resten i en fin strøm til alt er sammenvispet. Det riktige er nå at den er tykk og skjelven. Smak til med eddik og s&p om nødvendig.

Skrevet

Nå har jeg laget den siste oppskriften fra anonym bruker.

Den ble akkurat sånn som jeg hadde håpet på.

Tusen takk til deg.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg laget den siste oppskriften fra anonym bruker.

Den ble akkurat sånn som jeg hadde håpet på.

Tusen takk til deg.

Åhh! Nå ble jeg glad! Så koselig å høre. :blomst:

Skrevet

Jeg bruker to eggeplommer, litt salt og pepper, 1 ts Dijonsennep og ca 2,5 dl olje (her bruker jeg mest en nøytral olje som solsikkeolje eller maisolje og så noe olivenolje, for smakens skyld. Du må smake deg til hvor mye olivenolje du synes er godt i.). Når majonesen er ferdig smaker jeg den til med litt sitronsaft. Eddik smaker ikke godt i majones.

Forøvrig vil hjemmelaget majones (heldigvis) aldri smake som kjøpt majones. Skal du ha smakløs majones må du nok holde deg til den kjøpte. Etter min mening er det jo nettopp smaken av hjemmelaget majones som gjør den så mye bedre enn de du får kjøpt ferdiglaget, det er da ikke noe poeng å bruke tid på å lage noe som ikke smaker noe som helst.

Jeg leser mange steder på nett at man skal bruke manuell håndvisp. Totalt meningsløst. Dette er så enkelt å lage med en vanlig elektrisk håndholdt mikser. Det eneste man skal passe på er at alle ingredienser holder romtemperatur før man setter igang å piske. Pisk alt unntatt olje i ett minutt, så heller man oljen i. Først noen dråper om gangen. Totalt sett bør det ta ca 8-10 min å tilsette oljen. Jeg bruker normalt en vanlig grønn Millsflaske med soyaolje til to egg.

Jeg bruker litt hvitvinseddik i majonesen, men det er mest av vane. Sikkert bra uten også. Sitronen og sennepen er viktigst.

Skrevet

Jeg leser mange steder på nett at man skal bruke manuell håndvisp. Totalt meningsløst.

Helt enig. Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt. En elektrisk håndvisp går mye raskere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...