Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan gi deg en når jeg kommer hjem :blunke: men jeg regener med at du da allerede har fått en god en :blunke:

Skrevet

Lager brente mandler til de fleste i julegave og har gjort det i flere år, så jeg har oppskrifta i hodet:

500 g melis

500 g mandler

litt vann

Bland sammen alt i ei jerngryte eller annen tykkbunnet gryte. La det koke opp, og la det fortsette å koke mens vannet fordamper og leeeenge etterpå. Rør ofte, så svir det seg ikke. Etter en stund vil melisen "sukre" seg - vær på vakt, da er det like før sukkeret karamelliserer seg. Når alt sukkeret er karamellisert og dekker mandlene, må du lynfort helle det over på ei stekeplate kledd m bakepapir eller smurt med olje og plukke godsakene fra hverandre med to gafler el.l.

Lykke til!

Skrevet

Nam!

Dette må jeg prøve!

Bruker å kjøpe ferdige fra Nøttolfs, men dette er sikkert enda bedre!

:D

Smurfa

Skrevet

Jeg bruker like deler vann og sukker.

Ellers er fremgangsmåten det samme.

De blir kanongode! :)

Skrevet
:klaske: Glemte å se på min oppskrift....men de duger sikkert :blunke: disse :lol:
  • 2 uker senere...
Skrevet

hvor viktig er det å pelle alle fra hverandre da....?

går det an etter at de er blitt kalde?

Skrevet

1 dl sukker

1 dl mandler

1 dl vann

Ha alt i panna og la koke til sukkeret blir grått og tørt, først da kan du begynne å røre. Nå smelter det igjen og mandlene blir blanke og fine.

Legg dem på en plate smurt med litt olje og del mandlene kjapt med to gafler.

Skrevet

Men det var håpløst å få dem fra hverandre og nå har jeg brent meg på fingeren...... :cry:

Skrevet

Trodde man kunne brekke dem fra hverandre når de blir kalde? Det mener jeg min svigerbestemor gjør..

Skrevet

*sikle* jeg må hjem og lage brente mandler i kveld

Skrevet
Men det var håpløst å få dem fra hverandre og nå har jeg brent meg på fingeren...... :cry:

:trøste:

Hva skjedde med å bruke to gafler, til å "flate" de ut med?

Har ikke noe problemer med det, men man må jobbe kjapt. lurt å være alene på kjøkkenet

Skrevet

Lurer på om jeg hadde litt for mye sukker, og samtidig var litt for ambisiøs..... :oops:

men å brekke de fra hverandre etterpå kunne jeg bare glemme. Sikkert fordi det var litt mye sukker..

Men jeg fikk en liten kakeboks full, og jammen er de gode !!

*klappe seg på magen*

Når står aniskringlene til heving også...... :sjarmor:

(nam nam)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...