Gå til innhold

Brente mandler

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest sunshine-t

Hvordan lager jeg det? vet det er sukker som skal oppi, men jeg har ikke peiling ellers.. og hvor lenge kan det stå i glass? må vite alt sammen.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smelt sukker i panna, ha i mandler, rør rundt. Legg mandlene etterpå på bakepapir og få dem delt. Når kalde, ha på glass og de holder ganske så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan de nok, hvis de lagres tørt. Men selv bruke jeg å vente litt nærmere jul før jeg lager, men det og for at ellers blir de spist opp før... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

hehe! det er bare meg i huset som spiser de. men jeg spiser ikke "juleting" før 1.des. så jeg burde kanskje bare lage de nå!!heheh!!!

med å holdes tørre, da skrur jeg bare på lokket skikkelig,sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker like deler mandler og melis, som jeg har i en teflonkjele.

Når det koker opp blir alt grått, da setter jeg opp temperaturen litt, og etter en stund blir de gyldne og fine!Rør masse..

Så heller jeg alt ut på bakepapir som jeg har sprayet med litt formfett,

og drar mandlene fra hverandre mens de fortsatt er varme..

Nå fikk jeg så lyst på brent mandler at jeg blir helt nødt til å lage det i dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brente mandler

1 dl mandler

1 dl sukker

1 dl vann

Ha alt i panna og la det koke inn, ikke rør i panna, når det blir helt tørt lar du det bare koke vidre da smelter sukkeret, nå kan du røre sånn at alle mandlene blir dekt av karamell, og mandlene blir karramellisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Ja, det hender jeg gir bort brente mandler i glass som presang til folk ved førjuletider. Kjøper dem, selvfølgelig, mens jeg gir intrykk av at jeg har laget dem selv! :oops: Jeg kan lage brente mandler, men jeg synes det blir så mye kliss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...