Gå til innhold

Sterilisering av kvinne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Har noen informasjon ang graviditetsrisken ved sterilisering?

vet at dette skal være 100% men regner med det ikke er utelukkende!

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ved hysterektomi uten fjerning av eggstokkene kan vel en sjelden gang føre til svangerskap utenfor livmoren. Noe annet enn det vet jeg ikke :)

Skrevet (endret)

0.1-0.3 av 100 kvinner blir gravide i løpet av et år ved bruk av sterilisering, ifølge Pearl Index. Jeg vil tro tallene inkluderer både mannlig og kvinnelig sterilisering, men er ikke sikker. Mulig det ikke er noen større forskjell på graviditetsrisikoen om det er mannen eller kvinnen som er sterilisert.

Er det mulig å bli gravid hvis livmoren er fjernet (hysterektomi)?

Endret av Emera
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å bli gravid hvis livmoren er fjernet (hysterektomi)?

Nei.

Skrevet (endret)

Vet dere om noen " bivirkninger"?

Har prøvd å google å finne endel svar, men syns det generelt er skrevet veldig lite om steilisering av kvinner.

Ble sterilistert for snart et år siden. Hatt mensen 2 ganger etter det, men nå er jeg 2 uker på "overtid"....

Endret av Pretoria
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg steriliserte meg for noen år tilbake. Ingen bivirkninger i det hele tatt. Hvorfor trekke inn hysterektomi? Når en steriliserer seg, kutter de egglederne, de fjerner ikke livmoren ved en vanlig sterilisering.

Jeg kom rett i overgangsalderen etter steriliseringen. Den var nok allerede i komminga, men det virker som inngrepet satte fart i sakene.

De første symptomene på menopause var uregelmessig mens. Du burde kanskje teste deg både for graviditet (selv om sjansen er forsvinnende liten), om hormonene dine er på stell, og for overgangsalder.

Jeg var bare 29 år da min menopause startet.

Skrevet

Jeg steriliserte meg for noen år tilbake. Ingen bivirkninger i det hele tatt. Hvorfor trekke inn hysterektomi? Når en steriliserer seg, kutter de egglederne, de fjerner ikke livmoren ved en vanlig sterilisering.

Jeg kom rett i overgangsalderen etter steriliseringen. Den var nok allerede i komminga, men det virker som inngrepet satte fart i sakene.

De første symptomene på menopause var uregelmessig mens. Du burde kanskje teste deg både for graviditet (selv om sjansen er forsvinnende liten), om hormonene dine er på stell, og for overgangsalder.

Jeg var bare 29 år da min menopause startet.

Hvor gammel var du da du ble sterilisert?

Jeg blir 39 år... Fryktelig tidlig komme i overgangsalder da vel?

Og kan steriliseringen altså gjøre slik at mensen blir uregelmesig?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg var vel såvidt over 30 da jeg steriliserte meg. Aner ikke om steriliseringen kan påvirke mensen på den måten, men har i grunnen ikke hørt om noen som har hatt det problemet.

Ja, 39 er tidlig å komme i overgangsalderen, så du kan tenke deg hva jeg følte som 29-åring ;)

Ta kontakt med legen din og hør hva den har å si. Den har nok mye mer peiling enn meg :)

Skrevet

Takk for svar :)

Har time hos GK min om 4 uker, så da får jeg nok sjekket ut en del ting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...