Gå til innhold

Whole wheat flour

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg googlet til jeg er blå i ansiktet, men jeg har enda ikke funnet svar på hva whole wheat flour egentlig er? Jeg har alltid antatt at det er sammalt hvete? I så tilfelle grov eller fin?

Men nå fant jeg ut at vi tilsynelatende har noe som på norsk heter helkorn hvete, og det høres jo veldig ut som whole wheat. :klo: Og nå fant jeg ut at det også kanskje kan være fullkornsmel? *forvirra*

Skrevet

Er ganske sikker på at "whole wheat flour" er det vi kaller sammalt hvete. Grov- eller fin malt kommer strengt tatt ikke frem av navnet så tror det kan være begge deler.

Sammalt hvete kunne like gjerne vært het fullkornsmel på Norsk ;)

Skrevet

Aha, takk. Var det jeg trodde.

Men det er jo noe som heter fullkornshvetemel, i tillegg til sammalt hvete. :klo: Var derfor jeg ble en smule forvirret. :fnise:

Skrevet

Det jeg pleier å gjøre når jeg er usikker på sånne ting, er å gå inn på Wikipedia-siden, og deretter klikke meg inn på den norske artikkelen. Gjør du det her, kommer du inn på sammalt mel.

Du nevner fullkornshvetemel - det er vel snakk om Fibra, som er et sammalt mel som er veldig finmalt, så det kan bruker i stedet for siktet hvetemel i mange tilfeller.

Skrevet

Takk for svar. Da var det mysteriet oppklart. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...