Gå til innhold

Kick start på slankekur og sunnere kosthold..


Gjest

Anbefalte innlegg

Stadig støtt leser jeg om slike kick starter for slanking o.l. og som alle sier, man går opp igjen etter ferdig kur og man burde heller ta det over tid.

Jeg skal ned 10-15 kilo og vet at en slik kick start ville hjulpet meg igang, men er det noen av de som faktisk funker? Noen som har prøvd og faktisk fått resultater ut av de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger en livsstilsendring, ingen "kickstart". Doomed to fail.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem "kickstart".

Om du begynner med bevegelse og fokus på sunn mat, så kan jeg omtrent love deg at etter en uke så har du gått ned noen hundre gram. Slik vil det fortsette, uten noe nazi-regime på kosthold.

De fleste har vært der du er nå. De fleste har prøvd "kickstart" og de fleste har forstått at det ikke hjelper en dritt, og har i ettertid at det eneste som fungerer fullt er livsstilsendring.

Jeg kan si at jeg omtrent ikke har gjort en dritt for å gå ned mine 7 kg på nå 3 måneder. Ikke at det er så mye, men jeg føler jo ikke at jeg har gjort noe for det. Jeg har gått mer tur, jeg har gått til butikken, byen etc. Jeg har passet på maten. Jeg drikker like mye vin og øl som før, jeg spiser ost og jeg koser meg med et helt normalt kosthold. Jeg spiser også pizza 1 gang i uka, og tillater meg både ketchup og dressinger og sauser.

Så, jeg tenker, jøss, 7 kg uten å ha gjort noe som helst omtrent. Slik liker jeg det =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Som AB over her sier, så bør du nok tenke livsstilsendring i stedet for slankekur. Du skal jo ikke bare ned i vekt, men helst bli der også, ikke sant? Jeg skjønner at det kan virke motiverende å gå ned x antall kilo i begynnelsen som en kickstart, men har du tenkt over hva som skjer etterpå, når vekttapet begynner å gå saktere? Da er det fort gjort å miste motivasjonen. En annen ting når det gjelder slike "kickstart"-kurer er at de ofte er veldig kalorirestriktve og ensidige, slik at når du da skal gå over til "vanlig" mat igjen er du så lei etter den strenge kuren at det er lett å overspise, og du går opp i vekt igjen.

Det er fullt mulig å gå ned 0,5 kg i uka, kanskje litt mer, ved å foreta noen kostholdsendringer og sørge for tilstrekkelig fysisk aktivitet. Det er mye lettere å holde den nye vekta når vekttapet har gått sakte, slik at både kropp og sinn har fått tid til å omstille seg.

Her er forslag til dagsmenyer på ca. 1500 kcal som er et fornuftig kaloriinntak å legge seg på. Dersom du trener mye, kan du øke kaloriinntaket en del. Som en tommelfingerregel sies det ofte at man skal ligge på et kaloriunderskudd på 500 kcal/dag for å oppnå et vekttap på ca. 0,5 kg/uke.

Du kan regne ut ditt omtrentlige kaloribehov her, så trekker du fra 500 kcal for se hva ditt omtrentlige dagsbehov ligger på. Du vil normalt ha et større dagsbehov de dagene du trener i forhold til de dagene du ikke trener.

Håper dette kan være til hjelp, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Den samme livsstil som skal opprettholde et vekttap, kan også bringe enn til den vekten man vil ned til. Om du skal lykkes på sikt må du nødvendigvis innføre nye vaner (en forandring til det bedre) og det må være noe du skal kunne leve med resten av ditt liv.

Ergo, å tenke i baner av perioder som 1; slankekur og 2; å ikke slanke seg mer og leve vanlig, det fungerer IKKE, da du nødvendigvis må gjøre noe annerledes for resten av ditt liv.

Ved å innføre resten av ditt liv vanene med en gang, så vil dem automatisk justere din vekt nedover. Klarer du ikke å leve med de vanene i dag, klarer du det ei heller resten av ditt liv, poenget blir derfor å finne noe du kan leve med.

Kickstart er helt unødvendig og ikke noe du trenger, snarere heller vil jeg si at du etablerer din nye livsstil bedre om du dropper den tanken. For skal du ha en kickstart så må jo denne nødvendigvis være mer ekstrem enn livsstilen du skal leve med resten av livet - men det er altså de vanene du må ha resten av livet du trenger å lære deg å leve med (ikke et strengere opplegg som gir en kickstart).

Å dele alt opp i for mange faser kompliserer bare det hele, nye vaner tar nemlig sin tid å tilvenne seg så de blir en del av den man er - er denne prosessen du bør hoppe på med en gang. Å leve strengt en periode for å gå ned i vekt raskt (kickstart) for så å måtte endre alt igjen når du skal innføre en varig livsstil - det medfører bare at du ikke har innarbeidet noe når du kommer til punktet der du føler kickstartperioden er over, og må da starte på nytt igjen med noe nytt.

Er enig med dem over her, dropp tanken om kickstart og start rett på din nye og varige livsstil som du kan leve godt med og trives med samt føler vellbehag.

Er viktig at du føler gode og positive følelser for det du driver med, om du ser det hele som vanskelig og du sulter deg etc. så har du ikke sjanse - akkurat dette er veldig aktuelt for å kunne lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et mye sunnere kosthold enn før, jeg spiser sunnere, oftere og mindre måltider. Jeg har holdt meg unna sjokolade, brus og godteri annet enn lørdager. Maten har blitt sunnere og jeg får i meg mer frukt enn før, alikevel fungere det dårlig overens med depresjon og forferdelige sakte vektnedgang. Slik det fungerer nå har jeg ofte tankegangen med at jeg kan jo like greit kjøpe meg en sjokolade for jeg går jo ikke ned i vekt uansett (har vel hatt et sunnere kosthold i en måned, men ingenting har rørt seg vekt messig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøv å gå tur? Jeg merker at i stressende perioder med skole og jobb så gjør det meg veldig godt å gå tur.. bare for meg selv eller kjæresten. For meg personlig så føler jeg det gjør mye for psyken, frist luft, litt andre lyder og impulser enn å bare være inne med sitt vante jeg.

Kiloene du har på kroppen har jo ikke plutselig kommet dit. Det har tatt tid. Det vil også ta tid å få dem av igjen. Jeg spiser vel slikt som deg, uten at jeg spiser ikke sjokolade og slikt men jeg koser meg med vin og andre ting i helgene, men jeg går tur hver eneste dag.. Jeg er ikke kritisk på kostholdet, men spiser jo ikke drittmat hver dag til middag. Spiser mye kylling og fisk, ris og poteter spiser jeg også.

Det er viktig å spise slik at man ikke får lyst på søtsaker. Hvis du lar deg selv bli sulten så er det allerede 10 ganger vanskeligere å motstå fristelser.

Edit: en teit skrivefeil.

Endret av JumboJenny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alikevel fungere det dårlig overens med depresjon og forferdelige sakte vektnedgang.

Jeg ser den - men jeg synes også at det gir deg desto større grunn til å gå ned sakte. Går man ned fort er det utrolig mye lettere å legge på seg fort igjen også. Hvordan kommer du til å takle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøv å gå tur? Jeg merker at i stressende perioder med skole og jobb så gjør det meg veldig godt å gå tur.. bare for meg selv eller kjæresten. For meg personlig så føler jeg det gjør mye for psyken, frist luft, litt andre lyder og impulser enn å bare være inne med sitt vante jeg.

Har valp, så blir en del turer ut og rundt nabolaget i forhold til "normalt". Startet med et sunnere kosthold samme dagen jeg fikk hund, nettopp pga at jeg da kom til å bevege meg mer.

Jeg ser den - men jeg synes også at det gir deg desto større grunn til å gå ned sakte. Går man ned fort er det utrolig mye lettere å legge på seg fort igjen også. Hvordan kommer du til å takle det?

Når jeg er deprimert blir jeg en forferdelig utolmodig tur, så om jeg går veldig ned i vekt, og så litt opp igjen vil jeg nok takle det bedre fordi jeg da ser en forandring. Slik det er nå føler jeg at jeg ikke kommer noen vei uansett og at jeg da stadig og støtt bare vil gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok bra du kommer deg ut med valpen da=) Den vil kanskje trenge mer mosjon og lengre turer etterhvert også, så dette er jo en bra grunn!

Du sier du spiser sunnere, men hva med mengden? Mange tror at de spiser veldig bra, men likevel kan de få seg en overraskelse når de f.eks i løpet av 1 uke teller kaloriene og se at jammen var det mye mer enn de trodde.

Jeg trodde for et par år tilbake at jeg spiste bra og forstod ikke hvorfor vekta ikke gikk ned. Jeg sjekka inntaket på vektklubben.no. Jammen fikk jeg ikke i meg mye mer over hva jeg trengte for å i det hele tatt holde vekta. Etter det har jeg blitt obs på det, og så har det gått nedover, sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...