Gå til innhold

Overgangsregler, månedskort


PecanPie

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å pendle fra Vestfold og inn til Oslo. Er student, og får dermed studentbillett. Fordi jeg kommer til å reise inn og ut mer enn 5 ganger i løpet av en måned vil det lønne seg med månedskort.

Studentbillett til Oslo koster 1838 kr.

Studentbillett til og med overganger i Oslo koster 2288 kr.

Da har jeg kjøpt billett til Lysaker, som er siste/første stasjon (avhengig av hvor du kommer fra) som er i Oslo.

Studenbillett i Oslo koster 350 kr.

Tanken var å kjøpe billett til Oslo og fortsette med studentbilletten i Oslo. Det blir til sammen 2188 kr, altså 100 kr billigere enn studentbilletten til og med Oslo.

Men så leser jeg at "NSB periodebilletter kan ikke kombineres med periodebilletter innenfor Oslo og Akershus". Betyr det at NSB "robber" meg for 100 kr i mnd, eller 1200 kr i året?

Videre koster en billett til Oslo S 74 kr mer, for begge typer billetter. Dersom NSB nekter med å fortsette å kjøpe billett til Lysaker og bruke studentbillett i Oslo derfra, kan jeg da kjøpe billett til Lysaker som er gyldig til og med overgang i Oslo, siden Lysaker tross alt ligger i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pendler også til oslo, men fra Østfold.

At periodebilletten ikke kan kombineres betyr at biletten fra der du bor og inn til Oslo, må gå helt til Oslo.

Feks: Mitt månedskort innen Oslo (ruter) går helt ut til Rosenholm. Men jeg kan ikke ha et månedskort hos NSB som gjelder til Rosenholm, og Ruter-kort som gjelder for resten av reisen inn mot Oslo.

Jeg må derfor ha NSB-kort fra min Østfoldby og helt til Oslo S. Ikke kun til Rosenholm.

Når det gjelder studentbilletten: Kjøp den separat! Det rimeligste for deg blir:

1. Månedskort innad i Oslo fra Ruter.

2. Månedskort fra din by til Oslo S.

Bare husk å kjøpe de separat, så du sparer de 100 kr. i månedene. De kommer godt med som student

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte med å kjøpe til Lysaker og Ruterkort i Oslo. Om noen krangler på det får jeg bare hoppe av på Lysaker og ta tog derfra og inn til byen. Det blir jo litt vanskeligere for deg som har første stopp i Oslo på Oslo S.

Hittil har ingen reagert på det. Én konduktør sa jeg kunne ha billett til og billett i kombinert på samme kort, men jeg svarte at det ville koste meg mer penger. Det syns han også var dumt, og gikk videre. De andre har ikke vært interessert i å se på Ruterbilletten min. Kanskje blir det annerledes når jeg begynner å reise i rushtiden, vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysaker og Oslo S er da samme sone? Så studentkort fra der du bor og inn til Oslo S vil koste det samme som bare til Lysaker, hvis jeg ikke har bommet helt.

Uansett legger jo ikke NSB seg opp i om du også har et studentkort innad i Oslo. Det de mener er at periodekortene fra feks Vestfold ikke går innunder NSB og Ruters samarbeid i Oslo og Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysaker og Oslo S er da samme sone? Så studentkort fra der du bor og inn til Oslo S vil koste det samme som bare til Lysaker, hvis jeg ikke har bommet helt.

Uansett legger jo ikke NSB seg opp i om du også har et studentkort innad i Oslo. Det de mener er at periodekortene fra feks Vestfold ikke går innunder NSB og Ruters samarbeid i Oslo og Akershus.

Kjøper du enkeltbillett fra Oslo S til Lysaker vil det koste 27 kr, og det er vel det samme som å kjøpe billett innad i en sone. Kjøper man månedskort vil prisforskjellen på om du reiser til Lysaker eller Oslo S være 74 kr, forstå det den som kan (dette gjelder studentpriser, har ikke sjekket forskjellen på voksenpriser).

Jeg tror også at kombinasjonsgreiene betyr at jeg ikke kan ha ett månedskort hos NSB og ett månedskort hos Ruter på samme kort. Men det er jo igrunn ikke så lett å tolke seg fram til på NSBs sider, og det til tross for at det er mitt ansvar som kunde å påse at jeg har gyldig billett. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...