Gå til innhold

Mer hull med heldekkende tannskinne. Andre med samme problem ?


Gjest Tannskinnebruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tannskinnebruker

Har så stort problem med tanngnissing og kjevelåsninger at jeg fikk heldekkende hard skinne for noen år tilbake. Har kjevedysfunksjon med store plager pga kjeven. (Såpass stort problem at tannlegen min har tatt opp problemet mitt på tannlegemøter)

Nå har jeg hatt heldekkende skinne i ca 5 år (hardeste skinne)

Men... så til problemet.

Før jeg fikk tannskinnen kunne det gå årevis mellom vær gang jeg fikk hull i tennene. (kanskje 1 pr 7 år) Da svært små hull, eller fiksing av gamle fyllinger. Tennene mine var fine og hvite. Ingen problem med tannhals eller ising. Kort sagt kunne jeg være stolt av å ha pene tenner uten store problemer.

Men etter noen år med heldekkende skinner har problemet blidt værre og værre.

For det første har jeg fått vesentlig mer hull i tennene. I fjord måtte tannlegen borre 4 store og 8 små hull.

For det andre har jeg fått svært mye sorte/brune flekker og tannsten nesten i hele munnen, men mest i overmunnen der skinna er på natten.

For det tredje er jeg blidt svært mye plaget med tannhals og ising. Måtte gå helt over til tannkrem for ising og uten såpe i for å lindre plagene.

Vet ikke om det har noe sammenheng men de siste årene har flere tenner "smuldret" i stykker med at stykker av tennene bare har ramlet av uten grunn. (ingen slag, hard mat el. som er årsak)

Bla. begge fortennene og 3 gjeksler.

Det er ingenting å klage på munnstellet.

Er nøye med tannhygienen både med pussing og munnskyll. Bruker også tanntråd gjevnlig. Skraper også tungen etter behov.

Skinnen rengjøres (i følge tannlegen ekstremt bra)

Legges i munnskyll vær dag og pusser med tannkrem etterpå + at jeg har renhold med gebissrens i tillegg.

(fikk streptokokkinfeksjon helt i starten mest sansynlig pga litt dårlig renhold av skinnen helt i starten. Da skylte og pusset jeg skinnen bare med tannkrem. DET er ikke noe jeg ønsker gjenntagelse av)

Spørsmålet er om andre som bruker slike skinner har merket noe av samme problemet ?

Om en tannlege titter innom her lurer jeg på om det har vært noe studie/ undersøkelse rundt dette med tannskinner og økende tannplager ?

Spent på svar :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...