Gå til innhold

Hva bakte/lagde du sist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanelsnurrer.

Ble skikkelig gode, og de forsvant på 1-2-3...

Skrevet

Vannbakkels som skal fylles med sitronkrem og vaniljekrem. Også står en porsjon marengs i ovnen :)

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Denne påsken ble visst en 'kose seg med å bake litt påske'.

Dagens er Maryland Coockies

Edit: Oppskriften fant jeg i et Stavanger Aftenblad i 1999.

Siden har jeg ikke sett eller prøvd en som har gitt like gode cookies av denne type.

Oppskriften sier hasselnøtter, men mandler går helt fint. I dag ble det cashewnøtter i mine cookies ;)

Her er oppskriften:

5,5 dl hvetemel

2 ts bakepulver

1 knivsodd salt

2,5 dl usaltet smør (225 gram)

2 dl brunt sukker

2 dl sukker

1 ts vaniljesukker

2 egg

2 plater sjokolade

2,5 dl hassenøtter

Grovhakk sjokolade og nøtter. Nøttene blir aller best om du rister dem litt i stekovnen på forhånd.

Sikt sammen alle tørre ingredienser og sett dem til side.

Rør smør og sukker lett og luftig. Bruk K-spaden på maskinen.

Tilsett ett egg om gangen og pisk godt mellom hvert egg.

Tilsett de tørre ingrediensene, hasselnøtter og sjokolade. Bland det hele raskt sammen.

Form til topper og sett med godt mellomrom på bakeplate.

Stek kakene 8-10 minutter ved 225 grader til de har fått en jevn og gylden farve. Avkjøl på rist. Oppbevares i tett boks.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Denne påsken ble visst en 'kose seg med å bake litt påske'.

Dagens er Maryland Coockies

attachicon.gifCookies.jpg

Edit: Oppskriften fant jeg i et Stavanger Aftenblad i 1999.

Siden har jeg ikke sett eller prøvd en som har gitt like gode cookies av denne type.

Oppskriften sier hasselnøtter, men mandler går helt fint. I dag ble det cashewnøtter i mine cookies ;)

Her er oppskriften:

5,5 dl hvetemel

2 ts bakepulver

1 knivsodd salt

2,5 dl usaltet smør (225 gram)

2 dl brunt sukker

2 dl sukker

1 ts vaniljesukker

2 egg

2 plater sjokolade

2,5 dl hassenøtter

Grovhakk sjokolade og nøtter. Nøttene blir aller best om du rister dem litt i stekovnen på forhånd.

Sikt sammen alle tørre ingredienser og sett dem til side.

Rør smør og sukker lett og luftig. Bruk K-spaden på maskinen.

Tilsett ett egg om gangen og pisk godt mellom hvert egg.

Tilsett de tørre ingrediensene, hasselnøtter og sjokolade. Bland det hele raskt sammen.

Form til topper og sett med godt mellomrom på bakeplate.

Stek kakene 8-10 minutter ved 225 grader til de har fått en jevn og gylden farve. Avkjøl på rist. Oppbevares i tett boks.

Takk Lille-pus :). Disse skal jeg jammen prøve :)

Er inne i ei skikkelig bakeøkt :). Denne står i ovnen, gleder meg til klisset!

http://thepioneerwoman.com/cooking/2009/08/caramel-apple-sticky-buns/

Skrevet (endret)

Å Herre! - fortell oss hvordan den smakte er du snill ;)

Vedr cookies: Ikke aldeles umulig at disse også kan være en skikkelig fristelse :nigo:

For det første så ble kaka deilig å se på, jeg er ikke god på det visuelle når det gjelder kaker, og så var hun utrolig god og mektig! Men sammen med vaniljeis ble det konge:). Jeg skal lage den igjen :).

Takk for oppskriften på de andre cookies! Jeg har varer i hus til å bake dine fra 1999, skal på tur med svigerinne og barnebarn i morgen :). De liker når tante har med noe hjemmebakt til munnen :)

Endret av Pampusse
Gjest Lille-pus
Skrevet

For det første så ble kaka deilig å se på, jeg er ikke god på det visuelle når det gjelder kaker, og så var hun utrolig god og mektig! Men sammen med vaniljeis ble det konge:). Jeg skal lage den igjen :).

Takk for oppskriften på de andre cookies! Jeg har varer i hus til å bake dine fra 1999, skal på tur med svigerinne og barnebarn i morgen :). De liker når tante har med noe hjemmebakt til munnen :)

Det er enkelte ganger at det bare er å lukke øynene og nyte :Hehe:

Mektig? Å ja, det tror jeg deg på (jeg leste oppskriften nøye og fikk med meg at dette vil 'ta plass').

- eplebitene mistenker jeg gjorde den litt 'lettere' om det nå blir noe fornuft i å bruke det ordet...

Herlig feedback, den må nok prøves ved givet anledning, - og da som anbefalt, med vaniljeis ved siden av :)

Vedr. 1999 utgaven så springer ikke jeg ut og kjøper usaltet smør kun for å lage cookies. I dag stod det en pakke helt vanlig meierismør i kjøleskapet (den havnet der da frsyen måtte repareres), så jeg tok av den og gjorde bare knivsodden med salt litt mindre :)

De funket fett (bokstavelig talt) også med cashewnøtter som erstatning for hasselnøttene.

Om man er litt nysgjerrig og kjenner litt til hva som kan byttes med hva av både krydder og andre tilsetninger (apsikat kan byttes med finhakkede tørkede aprikoser f.eks. lime kan byttes med sitron for å få en litt annen smak men fremdeles sitrus, osv. osv så begynner det å åpne seg 100 muligheter utifra hva som befinner seg i huset der og da).

Jeg ønsker tante Pampusse, svigerinne og barnebarn en skikkelig fin tur i morgen. Kos dere :)

Skrevet

Det er enkelte ganger at det bare er å lukke øynene og nyte :Hehe:

Mektig? Å ja, det tror jeg deg på (jeg leste oppskriften nøye og fikk med meg at dette vil 'ta plass').

- eplebitene mistenker jeg gjorde den litt 'lettere' om det nå blir noe fornuft i å bruke det ordet...

Herlig feedback, den må nok prøves ved givet anledning, - og da som anbefalt, med vaniljeis ved siden av :)

Vedr. 1999 utgaven så springer ikke jeg ut og kjøper usaltet smør kun for å lage cookies. I dag stod det en pakke helt vanlig meierismør i kjøleskapet (den havnet der da frsyen måtte repareres), så jeg tok av den og gjorde bare knivsodden med salt litt mindre :)

De funket fett (bokstavelig talt) også med cashewnøtter som erstatning for hasselnøttene.

Om man er litt nysgjerrig og kjenner litt til hva som kan byttes med hva av både krydder og andre tilsetninger (apsikat kan byttes med finhakkede tørkede aprikoser f.eks. lime kan byttes med sitron for å få en litt annen smak men fremdeles sitrus, osv. osv så begynner det å åpne seg 100 muligheter utifra hva som befinner seg i huset der og da).

Jeg ønsker tante Pampusse, svigerinne og barnebarn en skikkelig fin tur i morgen. Kos dere :)

Det er med cashewnøtter jeg vil prøve, jeg er veldig glad i cashewnøtter så det kommer til å bli bra :)

Og takk for godtur ønsket :). Morsomt å ha deg her Lille-pus, du lager mye jeg vil prøve :)

Skrevet

Pizza igår, har rundstykker til heving nå :danse:

Gjest Lille-pus
Skrevet

I ettermiddag ble det 'kastet ihop' sjokolademuffins gitt :fnise:

Her er de akkurat plukket ut av muffinsformen (en slik stor en med 12 åpninger, 1 åpning til hver muffin).

Hakket en plate 73% sjokolade og blandet i deigen som egentlig er uten sjokoladebiter ;)

• Liker 1
Skrevet

I ettermiddag ble det 'kastet ihop' sjokolademuffins gitt :fnise:

Her er de akkurat plukket ut av muffinsformen (en slik stor en med 12 åpninger, 1 åpning til hver muffin).

Hakket en plate 73% sjokolade og blandet i deigen som egentlig er uten sjokoladebiter ;)

attachicon.gifSjokolademuffins.jpg

Mmmm de så skikkelig gode ut! Skal du ha noe oppå? :)

Skrevet

Vafler etter oppskriften til Moods of norway

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Mmmm de så skikkelig gode ut! Skal du ha noe oppå? :)

Pleier som regel ikke ha noe på toppen, men jeg plukket med meg to plater 73% sjokolade så jeg sitter tilbake med en....

Så kanskje den smeltes, kjøles, blandes med stivpisket smør og melis + en dråpe kaffe og virkelig legger kaloriene solid på toppen her :fnise:

Skrevet (endret)

Har nettopp tatt ut et brett med disse av ovnen. Mmmmmmmenom.

Bruker du vanlige eller lettkokte havregryn når du lager disse? Tenkte å prøve dem i dag, de ser farlig gode ut! :)

Edit: jeg endte opp med å kjøpe store havregryn, og resultatet ble fantastisk! Lagde en halvpart med sjokolade og en halvpart med rosiner, det var klart best med rosiner. De ble mykere, seigere og saftigere enn de med sjokolade. Kommer ikke til å lage med kun sjokolade igjen, men kommer muligens til å prøve en kombo med begge deler.

Endret av Thorn
Skrevet

I skrivende stund står ei langpanne med brownies med hapå i stekeovnen. Og etterpå skal jeg lage sjokolademuffins med smørkrem.

Hurra for barnebursdag!

AnonymBruker
Skrevet

Rosinboller :spise:

Nybakte.jpg

Hvilken bolleoppskrift bruker du? De så fantastiske ut!

Anonymous poster hash: 6f0e8...329

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...